Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Talentovaný žák ve výtvarné výchově
Název práce v češtině: Talentovaný žák ve výtvarné výchově
Název v anglickém jazyce: Talented student in Art Education
Klíčová slova: Nadaný žák/nadaná žákyně, výtvarná výchova, kreativita, základní škola, základní umělecká škola
Klíčová slova anglicky: Gifted pupil, art education, creativity, elementary school, elementary art school
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 09.02.2021
Datum zadání: 09.02.2021
Datum a čas obhajoby: 17.05.2022 13:15
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:13.04.2022
Datum proběhlé obhajoby: 17.05.2022
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem v diplomové práce je vytvořit obecná doporučení pro pedagogy výtvarné výchovy na základě participativního pozorování výuky, vedení a následné analýzy rozhovorů s několika žáky a učiteli výtvarné výchovy a na základě studia odborné literatury. Studentka zjistí, jaké mohou být ukazatele nadání. Bude hledat vhodné cesty a metody pro práci s nadanými žáky ve výtvarné výchově. Navrhne a rozpracuje konkrétní tvůrčí činnosti. Autorka také zjistí, jakým způsobem učitelé výtvarné výchovy vnímají nadání u svých žáků a jaká jsou jejich kritéria pro označení žáka žákem nadaným.
Seznam odborné literatury
• CAMPBELL, James R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 172 s. ISBN 80-7178-516-4.
• CIHELKOVÁ, Jana. Nadané dítě ve škole: náměty do výuky pro celou třídu. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1248-5.
• ČAVOJSKÁ, Magdalena. Vyhledáváme rozumově nadané žáky: krok za krokem s nadaným žákem: metodická příručka. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010, 68 s. ISBN 978-808-7000-410.
• DOČKAL, Vladimír. Zaměřeno na talenty, aneb, Nadání má každý. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005. 248 s. ISBN 8071068403.
• FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 126 s. ISBN 9788073672973.
• HAZUKOVÁ, Helena. Didaktika výtvarné výchovy VI. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-434-1
• HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 144 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4738-574.
• HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
• NOVOTNÁ, M., FIŠEROVÁ, Z. Inspiring collaborative situations in art education. In J. Herzog (Ed.) Giftedness in a Variety of Educational Fields. Hamburg: Verlag dr. Kovač 2021.
• Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2017. 166 s. [cit. 2021-02-02]. Dostupné z https://www.msmt.cz/file/43792/
• Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2010. 64 s. [cit. 2021-02-02]. Dostupné z http://www.nuv.cz/file/176
• STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.
• ŠUPŠÁKOVÁ, Božena, Tonka TACOL a Jaroslava MARKOFOVÁ. Výtvarná výchova v systéme všeobecného vzdelávania. Bratislava: Linwe/KRAFT, 2009. ISBN 978-80-970214-1-2.
• UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. V Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá talentovanými žáky ve výtvarné výchově. Jak se tito žáci projevují ve výtvarné výchově, podle čeho je možné je rozpoznat a jaké klade práce s nadanými žáky ve výtvarné výchově nároky na pedagoga? V práci se snažím vytvořit obecná doporučení pro práci učitele s nadanými žáky ve výtvarné výchově. Diplomová práce je rozdělena na dvě části – teoretickou a praktickou. V teoretické části se zabývám vymezením pojmů talent, nadání, nadaní žáci. Dále představím teorii mnohočetné inteligence a současné výzkumy kreativity. Součástí teoretické části je také rozbor školního kurikula ve vztahu k talentovaným žákům na základní škole a základní umělecké škole.
Praktickou část práce představuje kazuistika několika nadaných žáků v situacích výtvarné výchovy. Základní výzkumnou metodou bude pozorování. Dalšími výzkumnými metodami bude vedení polostrukturovaných rozhovorů s učiteli výtvarné výchovy. Zaměřím se na rodinný kontext, kontext školního prostředí a uměleckou činnost žáků v rámci kolektivu celé třídy. Prostřednictvím individuálních rozhovorů se žáky získám podklady pro svá doporučení pedagogům výtvarné výchovy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis deals with talented pupils and students in art education. How do they act in situations of art education? How is it possible to recognize them? What do the work with talented pupils demands in situations of art education? In my thesis I try to create general recommendations for the teacher´s work. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part I deal with the definition of the terms talent, giftedness, gifted student. I will introduce the theory of multiple intelligence and current research on creativity. The relevant analysis of the school curriculum and its relationship to the talented pupils at schools and art schools makes another part of the text.
A case study of several gifted students in situations of art education represents the research part of the thesis. As research method I will use the observation of the situations and I will conduct several semi-structured interviews. I will study family and school environment contexts, as well as the students´actions within the whole class. As part of individual interviews with students, I will obtain materials for my recommendations to art teachers. The work also includes interviews with art teachers.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK