Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 381)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv vzdělávání na (ne)úpěšnou životní dráhu Romů
Název práce v češtině: Vliv vzdělávání na (ne)úpěšnou životní dráhu Romů
Název v anglickém jazyce: Influence of education on (un)successful life path of Roma
Klíčová slova: kultura|vzdělání|úroveň|uplatnění|Romové|demokracie|společnost|integrace|zaměstnanost|zaměstnavatelnost Romů|inkluze|sociální problém|způsob života|socializace|školství|diskriminace|osobnosti.
Klíčová slova anglicky: culture|level|application|Roma|democracy|society|integration|employment|employability of Roma|inclusion|social problem|way of life|socialization|education|discrimination|personalities Entered / Edited
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: PhDr. David Beňák, DiS., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.02.2021
Datum zadání: 08.02.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.05.2022
Datum a čas obhajoby: 06.09.2022 14:30
Datum odevzdání elektronické podoby:12.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá vlivem a úrovní vzdělání na budoucí pracovní zařazení a související životní kariéru v rámci romského etnika. Je rozdělena do teoretické části, kde jsem představila historii romské kultury, problematiku romství a nastínila obraz integrace Romů do společnosti. Jako stěžejní téma jsem zvolila vliv socioekonomického statusu resp. Sociálního vyloučení na vzdělávání romských dětí, pokusila se definovat roli státu v otázce společenského postavení tohoto etnika a přiblížit postavení Romů ve společnosti a na trhu práce, s čímž souvisí i mé nastínění pohledu samotných Romů na fenomén vzdělání a jeho uplatnění v pracovním procesu. V praktické části jsem představila úspěšné a známé romské osobnosti, které by mohli být, a jsou, inspirací pro svoji komunitu a příslibem pokroku dalším generacím.
Seznam odborné literatury
BALVÍN, Jaroslav. Bariéry a negativní jevy v životě a vzdělávání Romů: 3. setkání Hnutí R v 5. ZŠ Most-Chanov : 28.-29. dubna 1995. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1996. ... setkání Hnutí R. ISBN 80-902149-1-6.
BALVÍN, J. Filozofie a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008.
JAKOUBEK, Marek a Lenka JAKOUBKOVÁ BUDILOVÁ, ed. Romové a cikáni - neznámí i známí: interdisciplinární pohled. Voznice: Leda, 2008. ISBN 978-80-7335-119-9.
NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5103-4.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3069-1.
KALEJA, Martin. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
HOLEČEK, Václav. Agresivita a šikana mezi dětmi. Plzeň: Pedagogické centrum, 1997. ISBN 80-7020-004-9.
MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Děti, rodina a stres: vybrané kapitoly z prevence psychické zátěže u dětí. [Praha]: Galén, [1994?]. ISBN 80-85824-06-X.
BALVÍN, Jaroslav. Romové a historie: sborník z 6. setkání Hnutí R ve Zvláštní škole v Rakovníku : 4.-5. října 1996. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1996. ... setkání Hnutí R. ISBN 80-902149-8-3.
DAVIDOVÁ, Eva. Romano drom: Cesty Romů : 1945-1990 : změny v postavení a způsobu života Romů v Čechách, na Moravě a na Slovensku. 2., přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. Interface. ISBN 80-244-0524-5.
JÍLEK, D., VĚTROVSKÝ, J., ŠMIGOVÁ, K. Segregace, vzdělávací příležitost a závazky států. Praha: Walters Kluwer, 2015.
STANISLAV, K. (ed.). Terénní výzkum integrace a segregace. Cargo, 2000.
Romové - reflexe problému: soubor textů k romské problematice. Praha: SOFIS, 1997. ISBN 80-902439-0-8.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK