Implementace Výchovy ke zdraví do školního vzdělávacího programu církevní školy
Název práce v češtině: | Implementace Výchovy ke zdraví do školního vzdělávacího programu církevní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Implementation of Health Education into the school educational program of the church school |
Klíčová slova: | Výchova ke zdraví, zdravotní a bezpečnostní gramotnost, sociální gramotnost, didaktika výchovy ke zdraví, ŠVP, průřezová témata, klíčové kompetence, církevní škola, náboženství, Duchovní program školy |
Klíčová slova anglicky: | Health education, health and safety literacy, social literacy, didactics of health education, SEP, cross - sectional topics, key competencies, church school, religion, spiritual school program |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.02.2021 |
Datum zadání: | 06.02.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2022 14:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.06.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2022 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Úvod - zdůvodnění výběru řešené problematiky
Teoretická část: Vymezení základní terminologie Vzdělávací oblast člověk a zdraví v RVP předškolního, základního a středního vzdělávání Didaktická transformace školního kurikula do edukační reality Implementace Výchovy ke zdraví do školního vzdělávacího programu církevní školy Výzkumná část : Kvantitativně-kvalitativní výzkumné šetření na vybrané církevní škole Výstup pro praxi: Návrh doporučení pro školní vzdělávací program vybrané školy |
Seznam odborné literatury |
AUGUSTIN, Aurelius. Vyznání. 6. vydání. Praha: Kalich. ISBN 978-80-7017-165-3.
ČERNÝ, Marcel. Sv. Augustin: od světáka ke světci. Praha: Onyx, Česká provincie řádu sv. Augustina, 2004. ISBN 80-86788-02-4. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava a Eva MARÁDOVÁ. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 9788076031425 MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024753515. Identita augustiniánského výchovně vzdělávacího zařízení. Praha: Onyx, Česká provincie řádu sv. Augustina. MACHOVEC, Milan. Svatý Augustin. Praha: Akropolis, 2011. ISBN 978-80-87481-38-7. MARÁDOVÁ, Eva. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-662-8. MARROU, Henri. Svatý Augustin. Řím: Křesťanská akademie, 1979. PRŮCHA, Jan.; WALTEROVÁ, Eliška.; MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-262-0403-9. PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3. STRAŠÍKOVÁ, Blanka. Aurelius Augustin očima generace 21. století. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-246-0504-X. Internetové zdroje http://www.augustiniani.cz Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, MŠMT ČR. http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-3 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, MŠMT ČR. MŠMT ČR http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/ucebni-dokumenty RVP pro gymnázia, Národní pedagogický institut České republiky (dříve Národní ústav pro vzdělávání) (nuv.cz) Školský zákon, MŠMT ČR. MŠMT ČR http://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon Zákon č. 3-2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech, MKCR. https://www.mkcr.cz/zakon-c-3-2002-sb-o-cirkvich-a-nabozenskych-spolecnostech-396.html |
Předběžná náplň práce |
Pro potřeby vybrané školy zjistit stav současné implementace výchovy ke zdraví a na základě provedeného výzkumného šetření navrhnout případné změny a doporučení pro praxi.
Teoretická část: 1. literární rešerše vybrané problematiky 2. implementace výchovy ke zdraví a bezpečí do ŠVP vybrané školy. Výzkumná část: 1. kvantitativní výzkum - dotazníkové šetření pro rodiče MŠ, ZŠ a Gymnázia sv. Augustina (augustiniánská škola) (cíl: zjistit jejich povědomí o obsahu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví a bezpečí, jejich postoje, očekávání apod.) 2. kvantitativní výzkum - dotazníkové šetření pro pedagogické a nepedagogické pracovníky MŠ, ZŠ a Gymnázia (+ školní družiny) sv. Augustina (cíl: zjistit znalost, cíle oboru + jak implementují témata zdravotní a bezpečnostní gramotnosti v rámci výchovy a vzdělávání) 3. kvalitativní výzkum - polostrukturovaný hloubkový rozhovor s ředitelem školy, propojení otázek s otázkami pro rodiče a pracovníky školy, otázky na ŠVP augustiniánské školy Výstup pro praxi: návrh doporučení pro formální a neformální kurikulum augustiniánské školy |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Implementation of Health Education into the school educational program of the church school. |