Role well-beingu v profesním životě vysokoškolských učitelů a návrh aktivit pro jeho zlepšení
Název práce v češtině: | Role well-beingu v profesním životě vysokoškolských učitelů a návrh aktivit pro jeho zlepšení |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Well-being in professional life of university teachers and design of activities for its improvement |
Klíčová slova: | zdraví, well-being, psychické zdraví, vysokoškolští učitelé, aktivity, intervence |
Klíčová slova anglicky: | health, well-being, mental health, university teachers, activities, intervence |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Kočí, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.01.2021 |
Datum zadání: | 03.04.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 18.05.2022 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.04.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.05.2022 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Radka High, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Zdůvodnění výběru tématu
Pracoviště a pracovní náplň jsou často zdrojem stresu, který se může negativně podepsat na našem fyzickém i psychickém zdraví. Tento jev se pracovišti se nevyhýbá ani pedagogickým pracovníkům vysokých škol. Právě učitelé patří k vysoce náchylné skupině ohrožené tzv. vyhořením. Práce učitele se vyznačuje často chaotickým prostředím, nesnadno předvídatelnými situacemi a enormními pracovními nároky. Práce učitele je komplexní a učitelům well-being přímo ovlivňuje kvalitu jeho odvedené práce. Cílem této práce je prozkoumat možnosti, jak zlepšit well-being vysokoškolských učitelů. Formulace problému, který bude v práci řešen: V práci bude řešena problematika mentálního well-beingu u vysokoškolských učitelů. Budu se zabývat tématem psychického well-beingu, a proč je well-being v životě důležitý. Dále se budu řešit, problematikou well-being na pracovišti v zaměstnání u vysokoškolských pedagogů. |
Seznam odborné literatury |
KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Well-being jako psychologický a zároveň̌ mezioborově̌ založený́ pojem. Československá́ psychologie, 2003. 47(4), 333–345.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Vyd. 3. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie pocitů štěstí: současný́ stav poznání. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4436-0. STONE, A., MACKIE, Ch. Subjective Well-Being: Measuring Happiness, Suffering, and Other Dimensions of Experience. Washington, D.C.: The National Academies Press, 2013. ISBN 978-0-309-29446-1. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese; variabilita a patologie lidské psychiky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-214-9. BEDRNOVÁ, Eva. Management osobního rozvoje: duševní hygiena, sebeřízení a efektivní životní styl. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-198-0. 2. BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3434-7. BEDRNOVÁ, Eva. Management osobního rozvoje: duševní hygiena, sebeřízení a efektivní životní styl. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-198-0. BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3434-7. SIEGEL, Ronald D. Velká kniha meditačních technik: jednoduchá cvičení pro každodenní problémy. Přeložil Ivana SÝKOROVÁ. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5569-4. BABAUTA, Leo. Soustředění: jak nalézt klid a jednoduchost v hektické současnosti. V Brně: Jan Melvil, 2011. Žádná velká věda. ISBN 978-80-87270-08-0. ŠTANZEL, Tomáš. Strava a vědomí: napsal Tomáš Štanzel ; nakreslila Šárka Remešová. Ilustroval Šárka REMEŠOVÁ. V Praze: DharmaGaia, 2010. ISBN 978-80-7436-010-7. |
Předběžná náplň práce |
Cíl práce: Cílem práce je vytvoření aktivit pro vysokoškolské učitele, které povedou ke zlepšení pracovního života učitele a celkově psychického well-beingu. Charakteristika metod: Prvním krokem bude design aktivit podporujících psychické zdraví, aplikovatelných v každodenním životě vysokoškolských učitelů. Následně vysokoškolští učitelé vyzkouší doporučené aktivity, které by dle dostupné akademické literatury měly vést ke zlepšení jejich well-being. Poté proběhne pomocí standardizovaného dotazníkového šetření vyhodnocení aktivit a jejich vlivu na životní spokojenost. Struktura práce: V teoretické části se budu zabývat problematikou well-beingu, složkami zdraví – fyzickým, psychickým a sociálním zdravím. Dále se budu zabývat problematikou well-beingu v souvislosti s učitelským povoláním. V neposlední řadě se budu zabývat problematikou well-being u vysokoškolských učitelů. V metodologické části bude popsán postup, výhody a nevýhody zvolené metody a její limity. V praktické části doporučím aktivity, které mají vést ke zlepšení učitelova well-beingu, a které pedagogové mohou zařadit do svého každodenního pracovního života. Tyto aktivity budou doporučeny na základě literární rešerše. V této části bude také zaznamenané standardizované dotazníkové šetření, které proběhne před a po zařazení aktivit do každodenního života vysokoškolského učitele. Následně bude vyhodnocena efektivnost aktivit. |