Heterogenní a homogenní třídy v mateřských školách
Název práce v češtině: | Heterogenní a homogenní třídy v mateřských školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Heterogeneous and homogeneous classes in kindergartens |
Klíčová slova: | heterogenita|homogenita|kurikulum|předškolní věk|mateřská škola |
Klíčová slova anglicky: | heterogeneity|homogeneity|curriculum|preschool age|kindergarten |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.01.2021 |
Datum zadání: | 19.01.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.04.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2022 13:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá tématem heterogenního a homogenního uspořádání tříd v mateřských školách. Teoretická část práce představuje koncept teoretických východisek týkajících se pojmů heterogenita a homogenita ve třídách a popisuje specifika uspořádání dětí dle věku v mateřských školách. Dále se práce zabývá vývojem mateřské školy z pohledu historie a systémem kurikulárních dokumentů, které jsou základními pilíři vzdělávání. Praktická část se věnuje kvantitativnímu výzkumu. Sběr dat tvoří dotazníky určené pro učitele a učitelky mateřských škol. Pomocí grafů je zpracován názor, kterou z variant věkového uspořádání dětí ve třídách učitelé/učitelky preferují a proč. Abstract The master’s thesis deals with the topic of heterogeneous and homogeneous class arrangement in kindergartens. The theoretical part of the work introduces the theoretical background concerning the concepts of heterogeneity and homogeneity in classes and describes the specifics of organising children according to age in kindergartens. The paper continues with the development of kindergartens in history and the system of curricular documents, which are the basic pillars of education. The practical part focuses on quantitative research. Data was collected through questionnaires designed for kindergarten teachers. Opinions on which of the variants of age arrangement of children in the classroom is preferred by teachers and why are processed in graphs. |
Seznam odborné literatury |
BEDNÁŘOVÁ, J. a V. ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku. Edika, Brno, 2015, 217 s. ISBN 978-80-266-0658-1.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Portál, Praha, 2016, 256 s. ISBN 978-80-271-9225-0. KASPER, T. a D. KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Grada, Praha, 2019, 224 s. ISBN 978-247-2429-4. OPRAVILOVÁ, E., a V. GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole. Portál, Praha, 2011, 496 s. ISBN 978-80-7367-703-9. PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Academia, Praha, 2003, 472 s. ISBN 978-80-200-1499-3. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Portál, Praha, 2006, 272 s. ISBN 80-7178-944-5. PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ. Pedagogický slovník. Portál, Praha, 2013, 400 s. ISBN 978-80-262-0403-9. SKUTIL, M. at al. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Portál, Praha, 2011, 256 s. ISBN 978-80-7367-778-7. SVOBODOVÁ, E. at al. Osobnost předškolního pedagoga. Portál, Praha, 2017, 199 s. ISBN 978-80-262-1243-0. SVOBODOVÁ, E. at al. Vzdělávání v mateřské škole. Portál, Praha, 2010, 168 s. ISBN 978-80-7367-774-9. ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Grada, Praha, 2019, 368 s. ISBN 978-80-247-5511-3. VALIŠOVÁ A, a H. KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Grada, Praha, 2019, 456 s. ISBN 978-80-247-7840-2. |