Vývoj experimentálních stanovišť pro novou koncepci tématu Optika v Interaktivní fyzikální laboratoři I
Název práce v češtině: | Vývoj experimentálních stanovišť pro novou koncepci tématu Optika v Interaktivní fyzikální laboratoři I |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Development of experimental sets for a new conception of Optics in the Interactive Physics Laboratory I |
Klíčová slova: | optika|praktická práce|hands-on experimenty|střední škola |
Klíčová slova anglicky: | optics|practical work|hands-on experiments|upper secondary school |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Petr Kácovský, Ph.D. |
Řešitel: | Mgr. Tomáš Kopřiva - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.01.2021 |
Datum zadání: | 14.01.2021 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.02.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2022 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2022 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 05.05.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2022 |
Oponenti: | RNDr. Věra Koudelková, Ph.D. |
Konzultanti: | RNDr. Marie Snětinová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Seznámit se s aktuální podobou tématu Optika tak, jak je nyní v Interaktivní fyzikální laboratoři nabízeno žákům SŠ.
2. Seznámit se s typickými miskoncepcemi žáků v optice. 3. Ve spolupráci s vedoucím práce vytipovat převážně kvalitativní pokusy vhodné pro samostatné experimentování žáků. 4. Pro potřeby Interaktivní fyzikální laboratoře připravit formou pracovních listů čtyři až pět experimentálních stanovišť z optiky, každé dimenzované na experimentování v délce cca 30 minut. 5. Otestovat uvedené pracovní listy v prostředí Interaktivní fyzikální laboratoře při návštěvách žáků SŠ, na základě jejich zpětné vazby pracovní listy upravit. 6. Podle časových možností se případně detailněji věnovat porozumění žáků vybraným konceptům z optiky. |
Seznam odborné literatury |
• Rakušan, Z., Votrubcová, Š., Havlíček, J.: Experimentář. IQLANDIA o. p. s., Liberec 2014.
• Machalická, J. (2017). Experimentální sady z optiky pro Interaktivní fyzikální laboratoř. Diplomová práce, MFF UK. • Mandíková, D., Trna, J.: Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Paido, Brno, 2011. • Štyksová, G. (2019).: Aktivity z optiky pro skupinové experimentování žáků. Bakalářská práce, MFF UK. • Vybrané příspěvky ze sborníků konference Veletrh nápadů učitelů fyziky (http://vnuf.cz/sbornik/temata/Optika_(5).html). • Webové stránky science center iQPARK, VIDA, Techmania • Další literatura na základě domluvy s vedoucím práce. |
Předběžná náplň práce |
Tato práce je součástí inovace experimentálních stanovišť z optiky pro Interaktivní fyzikální laboratoř. Ve spolupráci s řešitelkou souběžně vypsané práce "Vývoj experimentálních stanovišť pro novou koncepci tématu Optika v Interaktivní fyzikální laboratoři II" vzniknou dva experimentální bloky určené pro samostatné experimentování žáků SŠ. |