Jazykový vývoj dětí z vícejazyčného prostředí
Název práce v češtině: | Jazykový vývoj dětí z vícejazyčného prostředí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Language development of children in multilingual environment |
Klíčová slova: | bilingvismus, jazykový vývoj, řečový vývoj, vícejazyčné prostředí |
Klíčová slova anglicky: | bilingualism, language development, multilingual environment, speech development |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 16.12.2020 |
Datum zadání: | 16.12.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 25.05.2021 07:50 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.05.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Zuzana Korandová |
Předběžná náplň práce |
ABSTRAKT Diplomová práce je speciálně-pedagogického charakteru a zaměřuje se na jazykový vývoj
dětí pocházejících z vícejazyčného prostředí. Důvodem tohoto zaměření je jejich zvyšující se počet. Zároveň však stále existuje relativně málo publikací na toto téma v České republice, neboť větší důraz je kladen na bilingvismus. V teoretické části je snaha obsáhnout komplexnost jazykového vývoje a následně se zaměření přesouvá k pojmům vícejazyčnost a bilingvismus. V praktické části se nachází kvalitativní výzkumné šetření založené na třech případových studiích dětí z vícejazyčného prostředí. V jednotlivých studiích je detailně popsán jejich jazykový vývoj, včetně případného prolínání jazykových kódů a možných komunikačních obtíží. Dále je zde snaha zjistit, který z jazyků u dětí převáží jako relaxovaný. K získání dat bylo použito zejména rozhovorů, které byly vedeny s rodiči dětí a také jejich třídními učiteli. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
ABSTRACT This diploma thesis have special pedagogical character and it focuses on language
development of children from multilingual environment. The reason for this focus is their increasing number. However, there are still relatively few publications on this topic in the Czech Republic because more emphasis is placed on bilingualism. In the theoretical part, is trying to cover the complexity of language development and then deal with the concepts of multilingualism and bilingualism. In the practical part there is a qualitative research investigation based on three case studies of children from multilingual environment. The individual studies describe in detail their language development, including the possible mixing of language codes, and possible communication disabilities. Also, there is trying to find which of the language becomes relaxed for the children. Interviews with parents and class teacher mainly used to obtain data. |