Asistent v hodině výtvarné výchovy
Název práce v češtině: | Asistent v hodině výtvarné výchovy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teaching Assistant in Visual Art Lesson |
Klíčová slova: | spolupráce, pedagog, asistent/asistentka pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, výtvarná výchova, vizuální gramotnost, participativní umění |
Klíčová slova anglicky: | cooperation, teacher, teaching assistant, pupil with special educational needs, art education, visual literacy, Participatory Art |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 08.12.2020 |
Datum zadání: | 08.12.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2021 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2021 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zabývá možnostmi a formami spolupráce vyučujícího s asistentem/asistentkou pedagoga v hodinách výtvarné výchovy se zaměřením na porozumění, zprostředkování a tvorbu obsahů vizuálně výtvarných vyjádření, žákům se speciálně vzdělávacími potřebami v inkluzivní třídě. Cílem práce je zjistit, zda uvedené kooperativní modely mohou fungovat či se přirozeně vyskytovat ve spolupráci vyučujícího s asistentem/asistentkou pedagoga v hodinách výtvarné výchovy a jestli takto řízená spolupráce vede k rozvoji tvořivosti i vizuální gramotnosti žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. V návaznosti na téma spolupráce se pokusí bakalářská práce odhalit možnosti participativního umění jakožto rozvíjejícího prostředku ke spolupráci v inkluzivní třídě. |
Seznam odborné literatury |
BISHOP, Claire. Artificial Hells: Participatory art and the Politics of Spectatorship. London: Verso, 2012. ISBN 978-1-84467-690-3.
ČADILOVÁ, Věra, ŽAMPACHOVÁ, Zuzana. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4453-6 PEROUTKOVÁ, Pavla. Umění jako sociální intervence. Diplomová práce. Praha. 2014. Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta. GOODLY, Dan. Disability Studies: An Interdisciplinary Introduction Second Edition. SAGE Publications Ltd; Second Edition, 2016 ISBN 978-1446280683 GUILLIARD, Isabele, Creating Connection: Teens, In BAYLEN, Danilo M. aj. Art, and Engagement. in Senses & Experiences: Book of selected readings.Carrollton, Georgia, USA: IVLA 2018 Dostupné z: https://ivla.org//wp-content/uploads/2019/03/Final-C3-Guillard1.pdf HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent Pedagoga: Profese utvářená v Dialogu. 2019. ISBN 9788076030091. HATTON, Kate et al. Towards An Inclusive Art Education. London: Trentham Books, 2015. ISBN: 978-1858566542 HAZUKOVÁ, Helena. Didaktika výtvarné výchovy VI.: tvořivost a výtvarná výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-434-1 HORÁČKOVÁ, Ilona. Metodika práce asistenta pedagoga: Spolupráce s učitelem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015 ISBN 978-80-244-4656-1. http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=5&clanek=26 JUREČKOVÁ, Veronika. Participace ve výtvarné výchově. Kultura, umění a výchova, 2013. 1(2) ISSN 2336-1824. Dostupné z: KARPATI, A., FREEDMAN, K., CASTRO J.C., KALLIO‐TAVIN, M. and HEIJNEN, E. Collaboration in Visual Culture Learning Communities: Towards a Synergy of Individual and Collective Creative Practice. 2017 Int J Art Des Educ, 36: 164-175. https://doi.org/10.1111/jade.12099 KITZBERGEROVÁ, Leonora. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014. Metodické materiály pro práci s žáky se SVP v uměleckém vzdělávání - výtvarný obor.1. vyd.: kolektiv autorů. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0392-9. NĚMEC, Zbyněk, ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, Klára a HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0. PŘIKRYLOVÁ, K. ed. Vizuální gramotnost. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-487-7. Rámcový vzdělávací program pro základní školy, Praha: MŠMT, 2017. SOCHOR, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba: Od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015. STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Uvnitř a vně: sociální a edukativní aspekty výtvarné tvorby v prostředí školy a ve veřejném prostoru. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4073-6. ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. Využití vlivu vrstevníka (peer tutoringu) při rozvíjení čtenářství. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. Výzkumná studie. Roč. 1, č. 2, 2017. ISSN 2533-7882 UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 9788074146633 ZÁLEŠÁK, Jan. Umění spolupráce. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2011. Edice VVP AVU. ISBN 978-80-210-5707-4. |
Předběžná náplň práce |
Práce se zabývá možnostmi a formami spolupráce vyučujícího s asistentem/asistentkou pedagoga v hodinách výtvarné výchovy se zaměřením na porozumění, zprostředkování a tvorbu obsahů vizuálně výtvarných vyjádření, žákům se speciálně vzdělávacími potřebami v inkluzivní třídě.
V teoretické části se budu soustředit na kompetence asistenta pedagoga, možné modely jeho spolupráce s vyučujícím, jako je tandemové vyučování, peer-teaching nebo Creative Partnership a jejich potenciálu pro inkluzivní výtvarnou výchovou. Rozeberu zde i specifika a cíle předmětu výtvarná výchova a koncept vizuální gramotnosti. V návaznosti na téma spolupráce a participace představím participativní umění jako možný způsob kooperace při tvorbě vizuálně obrazných vyjádření mezi žáky či osobami se znevýhodněním a umělci. Modelovým příkladem umění spolupráce by byly aktivity umělce Otto Kouwena, který spolupracuje s neuroatypickými umělci (umělci s mentálním postižením). Ve školním prostředí mohou být například realizovány tvůrčí skupinové aktivity založené na Artefiletickém pojetí výtvarné výchovy, tedy prožitku se společné tvorby a jeho následné reflexe anebo se může jednat o akční tvorbu, kde je nastíněn třeba jen záměr akce a celý průběh je výsledkem spolupráce všech aktérů. Druhou část práce budu věnovat kvalitativnímu výzkumu na vybrané základní škole. Jako výzkumnou metodu jsem zvolila případovou studii. Studie se bude zabývat vztahy, interakcemi, a možnostmi spolupráce vyučujícího a asistentů pedagoga ve 4. třídě základní školy. (Třídu navštěvují dva žáci se speciálně vzdělávacími potřebami, kteří potřebují při učení podporu asistenta pedagoga.) Pokusím se zde popsat zmíněné modely spolupráce na základě analýzy rozhovorů s vyučujícím a asistenty, taktéž na základě pozorování. V rámci studie se budu věnovat i realizované výstavě fotografií žáka s poruchou autistického spektra (PAS), jenž je žákem oné třídy. V tomto případě se zaměřím na průběh vzniku výstavy a zapojení žáka s PAS do příprav na autorskou výstavu a jeho participaci na celém projektu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis is concerned with concepts of cooperation between a teacher and teaching assistant in art education classes focusing on comprehension, mediation and creation of contents in artistic expressions of pupils with special educational needs in an inclusive classroom. The aim is to find out whether cooperative models as Peer teaching, Collaborative teaching and Creative Partnership can work or occur naturally if there is a good collaboration with a teaching assistant in an art education class. It also arises question if these models have an impact on creativity and visual literacy of a pupil with special educational needs. In addition to these collaborative concepts the thesis also considers the Participatory Art as a means of improvement in social cooperative activities among all members in an art education class. |