Reflexe historických skutečností ve fantastice na příkladu ságy Star Wars
Název práce v češtině: | Reflexe historických skutečností ve fantastice na příkladu ságy Star Wars |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Reflection of historical facts in a fantastic example of the Star Wars saga |
Klíčová slova: | Star Wars, historická skutečnost, sci-fi, fantastika, space opera, sci-fi film, příběh, neomýtus, George Lucas, studená válka, politika |
Klíčová slova anglicky: | Star Wars, historical reality, science fiction, speculative fiction, space opera, SF movie, story, neomyth, George Lucas, Cold War, politics |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra církevních dějin a literární historie (26-KCD) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Zdeněk Beneš, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.12.2020 |
Datum zadání: | 17.12.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.06.2023 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 14.06.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2023 |
Oponenti: | Mgr. Klára Kudlová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1) Úvod 2) Star Wars jako celek a) Obecně o Star Wars b) Místo Star Wars v žánru fantastiky c) Postavení Star Wars ve světové kinematografii 3) Původní („stará“) trilogie – Epizody IV až VI a) Základní syžet této trilogie b) Reflexe studené války v Epizodách IV až VI c) Odkazy na další historické skutečnosti, které lze vypozorovat v této trilogii 4) Prequellová trilogie – Epizody I až III a) Základní syžet této trilogie b) Reflexe deziluze ze světa po konci studené války v Epizodách I až III c) Odkazy na další historické skutečnosti, které lze vypozorovat v této trilogii 5) Nová trilogie – Epizody VII až IX a) Základní syžet této trilogie b) Reflexe „ducha doby“ pozdních 10. let 21. století v Epizodách VII až IX c) Odkazy na další historické skutečnosti, které lze vypozorovat v této trilogii 6) Spin-offy Rough One a Solo a) Obecně k „rozšířenému vesmíru“ Star Wars a tedy i spin-offům b) Jaké historické skutečnosti reflektuje Rough One c) Jaké historické skutečnosti reflektuje příběh Hana Sola 7) Závěr |
Seznam odborné literatury |
ADAMOVIČ, Ivan, a kol.: Encyklopedie fantastického filmu. Praha: Cinema, 1994 ADAMOVIČ, Ivan: Literární kritika a science fiction jakožto žánr populární literatury. In: Základna, č. 8, 1998 BARTHES, Roland: Mytologie. Praha: Dokořán, 2004 BRAKE, Mark: Star Wars a věda: vědecká fakta na pozadí Síly – cestování vesmírem a mnohem více. Praha: Matfyzpress, 2017 CARBONELL, Charles-Olivier: Evropské dějiny Evropy 1. Mýty a základy (od počátků do 15. století). Praha: Karolinum, 2013 CARBONELL, Charles-Olivier: Evropské dějiny Evropy 2. Od renesance k renesanci? (15.-20. století). Praha: Karolinum, 2013 CAMPBELL, Joseph: Mýty. Praha: Pragma, 1998 CAMPBELL, Joseph: Mýty západu. Praha: Pragma, 2001 CAMPBELL, Joseph: Tisíc tváří hrdiny. Archetyp hrdiny v proměnách věků. Praha, 2000 CAMPBELL, Joseph – MOYERS, Bill: Síla mýtu. Praha: Argo, 2016 CLARESON, Thomas D. (ed.): SF: The Other Side of Realism. Bowling Green: Bowling Green University Popular Press, 1971 CORNEA, Christine: Science Fiction Cinema: Between Fantasy and Reality. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007 COTTERELL, Arthur: Encyklopedie mytologie. Čestlice, 2000 DOLEŽEL, Lubomír: Fikce a historie v období postmoderny. Praha: Academia, 2008 DOLEŽEL, Lubomír: Heterocosmica. Fikce a možné světy. Praha: Karolinum, 2003 FIELD, Syd: Jak napsat dobrý scénář: základy scénáristiky. Praha: Rybka, 2007 FOŘT, Bohumil (ed.): Heterologica: poetika, lingvistika a fikční světy. Praha: Akademie věd, 2012 GADDIS, John Lewis: Studená válka. Praha: Slovart, 2006 |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá problematikou zobrazování dávno minulých i zcela aktuálních historických událostí ve filmové sáze Star Wars. Vzhledem k tomu, jak rozsáhlý je v současnosti celý „vesmír“ Star Wars, musí se tato práce omezit pouze na filmy, které jsou označovány jako „Epizody“ (s číslováním I až IX) a na dva relativně nové celovečerní spin-offy, zatímco vše ostatní bude zmíněno jen velmi okrajově. Tato práce podrobně mapuje, jak každá ze tří trilogií této ságy, a také oba spin-offy, ukazují hlavní problémy doby, ve které vznikaly, a na které další historické skutečnosti chtějí či mohou odkazovat. Cílem práce je tak ukázat, že žánr všeobecně považovaný za „únikový“ a „zcela odtržený od reality“ naopak svými specifickými uměleckými prostředky historickou skutečnost velmi ostře reflektuje. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis deals with the issue of depicting long-past and entirely topical historical events in the Star Wars film saga. Given the current size of the Star Wars universe, this work must be limited to films known as "Episodes" (numbered I through IX) and two relatively new feature spin-offs, while everything else will be mentioned only marginally. This work maps in detail how each of the three trilogies of this saga, as well as both spin-offs, show the main problems of the time in which they arose and to which other historical facts they want or can refer. The aim of the work is thus to show that the genre widely regarded as "escape" and "completely detached from reality" reflects historical reality very strongly by its specific artistic means. |