Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Podpora rodičů dětí s poruchami autistického spektra v nácviku sebeobslužných dovedností založeném na metodách aplikované behaviorální analýzy
Název práce v češtině: Podpora rodičů dětí s poruchami autistického spektra v nácviku sebeobslužných dovedností založeném na metodách aplikované behaviorální analýzy
Název v anglickém jazyce: Assistance to parents of children with ASD in teaching self-care skills based on methods of ABA
Klíčová slova: Aplikovaná behaviorální analýza|poruchy autistického spektra|rodiče|sebeobluha|behaviorální trénink dovedností|videomanuál
Klíčová slova anglicky: Applied behavior analysis|autism spectrum disorder|parents|daily living skills|behavior skills training|video manual
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.12.2020
Datum zadání: 01.12.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.03.2021
Datum a čas obhajoby: 13.09.2021 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Jana Draberová, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Kateřina Čížková
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ověřit vhodnost videotréninku jako nástroje pro vzdělávání a nácvik rodičů dětí s poruchami autistického spektra (PAS) v principech Aplikované behaviorální analýzy (ABA).

Obsahem literárně přehledové části bude v první řadě popis poruch autistického spektra u dětí a jejich symptomatologie. Dále bude následovat vysvětlení základních principů a pojmů spojených s ABA.

Výzkumná část zjišťuje, zda lze pomocí videotréninku efektivně naučit rodiče dětí s poruchami autistického spektra základní principy ABA v nácviku sebeobslužných dovedností. Efektivita video tréninku bude porovnána s vědecky ověřeným postupem behaviorálního nácviku dovedností (angl. behavioral skills training, BST). Úspěšnost metod bude hodnocena shodou dvou nezávislých pozorovatelů, jež budou hodnotit správnost jednotlivých kroků v postupu rodičů při nácviku.

Výsledky výzkumu mohou přinést informace důležité pro zkvalitnění metod vzdělávání rodičů dětí s PAS a tím potenciálním rozšíření dostupnosti služeb pro tyto rodiny.
Seznam odborné literatury
Bagaiolo, L. F., Mari, J. de J., Bordini, D., Ribeiro, T. C., Martone, M. C. C., Caetano, S. C., Brunoni, D., Brentani, H., & Paula, C. S. (2017). Procedures and compliance of a video modeling applied behavior analysis intervention for Brazilian parents of children with autism spectrum disorders. Autism, 21(5), 603-610.

Boutain, A. R., Sheldon, J. B., & Sherman, J. A. (2020). Evaluation of a telehealth parent training program in teaching self‐care skills to children with autism. Journal Of Applied Behavior Analysis, 53(3), 1259-1275.

Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2014). Applied Behavior Analysis (2nd ed.). Pearson.

Jang, J., Dixon, D. R., Tarbox, J., Granpeesheh, D., Kornack, J., & de Nocker, Y. (2012). Randomized trial of an eLearning program for training family members of children with autism in the principles and procedures of applied behavior analysis. Research In Autism Spectrum Disorders, 6(2), 852-856.

Parsons, D., Cordier, R., Vaz, S., & Lee, H. C. (2017). Parent-Mediated Intervention Training Delivered Remotely for Children With Autism Spectrum Disorder Living Outside of Urban Areas: Systematic Review. Journal Of Medical Internet Research, 19(8).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK