Hra a poznání
Název práce v češtině: | Hra a poznání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Play and cognition |
Klíčová slova: | hra, poznání, výchova, vzdělávání, Jan Ámos Komenský |
Klíčová slova anglicky: | play, cognition, upbringing, education, John Amos Comenius |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 25.11.2020 |
Datum zadání: | 25.11.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 23.05.2022 11:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R122, 122, 1. patro, vlevo, mezi toaletami |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.04.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.05.2022 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka bude při zpracování bakalářské práce respektovat zásady vědecké práce. |
Seznam odborné literatury |
BORECKÝ, Vladimír. Imaginace, hra a komika. 2., rozš. a upr. vyd., (V Tritonu 1.). Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-503-5.
CAILLOIS, Roger. Hry a lidé: maska a závrať. Přeložil Nina VANGELI. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. ISBN 80-902482-2-5. ČAPKOVÁ, Dagmar. Myslitelsko-vychovatelský odkaz Jana Amose Komenského. Praha: Academia, 1987. FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993. Orientace (Český spisovatel). ISBN 80-202-0410-5. FINK, Eugen. Oáza štěstí. Přeložil Jiří ČERNÝ, přeložila Věra KOUBOVÁ. Praha: Mladá fronta, 1992. Váhy (Mladá fronta). ISBN 80-204-0224-1. HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Velký psychologický slovník. Ilustroval Karel NEPRAŠ. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-686-5. HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Přeložil Jaroslav VÁCHA. Praha: Dauphin, 2000. Studie (Dauphin). ISBN 80-7272-020-1. KLUSÁK, Miroslav a KUČERA, Miloš. Dětské hry - Games. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1758-9. MILLAR, Susanna. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. Pyramida (Panorama). NAKONEČNÝ, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. 2., rozš. vyd., v Academii vyd. 1. (1. vyd. v nakl. Vodnář pod náz. Lexikon psychologie). Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0625-7. NELEŠOVSKÁ, Alena. Jak se děti učí hrou. Praha: Grada, 2004. ISBN 9788024708157. PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál 2010. ISBN 978-80-7367-756-5. UHLÍŘOVÁ, Jana. Hrové činnosti předškolního věku v pojetí J. A. Komenského. In Filosofie, výchova, hodnoty. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 1999. UHLÍŘOVÁ, Jana. Role hry v Komenského pedagogické koncepci. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-107-9. ZELINOVÁ, Milota. Hry pro rozvoj emocí a komunikace: koncepce a model tvořivě humanistické výchovy. Vyd. 2. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0036-9. |
Předběžná náplň práce |
Tato bakalářská práce se zabývá fenoménem hry. V první řadě se věnuje hře jako kulturnímu jevu a vysvětluje její pravidla, charakteristické znaky a typologii. Objasňuje význam hry v životě člověka, a to především v období dětství. Blíže vymezuje, jakou má hra pozici ve výchovně-vzdělávacím procesu a jak její principy rozvíjí osobnost a kompetence dětí. V druhé části se práce věnuje vychovatelským myšlenkám Jana Ámose Komenského s důrazem na roli hry v jeho pedagogické koncepci. Cílem této práce je především zodpovědět otázku, zda má hra ve výchovně-vzdělávacím procesu opodstatněné místo a rovněž odhalit odkaz Jana Ámose Komenského dnešní pedagogice. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor’s thesis is concerned with the phenomenon of play. For the most part, it deals with play as a cultural phenomenon, its rules, characteristic features and typology. It discloses that play has a crucial role throughout the whole life of a person, with emphasis on the period of childhood. It justifies the position of play within the educational system and explains how it enhances children’s personality development and their capabilities. Furthermore, the thesis focuses on the educational work of John Amos Comenius and the position of play within his educational scheme. The aim of this thesis is to answer whether play truly has a reasonable place in the educational system and also to put forward the legacy of John Amos Comenius. |