Mediální obraz koronaviru během první vlny pandemie v ČR ve srovnání s obavami a s reálnou situací
Název práce v češtině: | Mediální obraz koronaviru během první vlny pandemie v ČR ve srovnání s obavami a s reálnou situací |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The media image of coronavirus during the first wave of a pandemic in the Czech Republic in comparison with concerns and the real situation |
Klíčová slova: | agenda setting|pandemie koronaviru|mediální prezentace |
Klíčová slova anglicky: | agenda setting|coronavic pandemic|media presentation |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.11.2020 |
Datum zadání: | 24.11.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.02.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2021 13:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Téma koronaviru je aktuální globální téma, které od jara 2020 ovlivňuje společenské dění. Pro sociologii je výzva toto téma pojmout z různých pohledů a veřejné mínění je jedním z nich. Výzkum Nielsen Admosphere ukázal, že pro Čechy jsou hlavní zdroje informací o koronaviru masová média (MediaGuru, 2020). Ty ale mohou skutečnost zkreslovat a tím ovlivňovat postoje a jednání. Je proto relevantní zaměřit se na tento proces ve vztahu mediální agenda – veřejné mínění – realita. Východisko pro mě bude teorie agenda setting vycházejí z výzkumů Chapel Hill study, Charlotte Study či studie G. Funhousera a efekt „lavinový účinek“.
2. Cíl mé práce je přiblížit téma mediální prezentace koronaviru tím, že budu odpovídat na otázku, zda se shodují míra obav ohledně koronaviru, míra mediální prezentace a reálná závažnost této situace. Práce přinese další poznatky ohledně mediální agendy nového světového tématu v rámci České republiky. Zároveň poukáži i na sociodemografické rozdíly. 3. Jako metodu použiji korelační analýzu tří dat: 1. Veřejné mínění (obavy) – data z výzkumu STEM/MARKu, který měřil přístup lidí k epidemii koronaviru COVID-19, ve čtyřech vlnách (30.3–22.4 2020). Z výzkumu jsem vybrala tyto čtyři položky: a) Jak se změnil Váš přístup k epidemii COVID-19 od jejího vypuknutí v ČR začátkem března? b) Snažíte se vyhýbat kontaktu s jinými lidmi? c) Máte obavy z vycházení ven d) Obáváte se, že i vy budete nakažen/a koronavirem? 2. Mediální agenda – data získaná obsahovou analýzou médií Zaměřím se na období 30.3–22.4 2020. Zastoupení druhů médií se bude řídit výzkumem Nielsen Admosphere (MediaGuru ,2020) (49% TV zpravodajství, 25% zpravodajské weby, 11% weby státních institucí + zohlednění 15%) a následně výsledky přepočítám na celkové zastoupení zpráv ohledně koronaviru v médiích. Výběr konkrétních zpravodajských platforem se bude řídit žebříčkem sledovanosti v ČR. 3. Data ukazující reálný stav: Reálný stav situace koronaviru budu operacionalizovat vývojem situace v České republiky vzhledem k ostatním zemím světa v přepočtu na 100 000 obyvatel. 4. V této práci budu ověřovat předpoklad, že mediální agenda koreluje s veřejným míněním a že reálný stav nemá souvislost s mediální agendou. Využitím analýzy prvního stupně otestuji teorii agenda setting. 5. Výsledky výzkumu přístupu lidí k epidemii koronaviru COVID-19 ukazují, že v období 30.3-22.4 klesala míra obav ohledně koronaviru. Pokud bude analýza prvního stupně teorie agendy setting v tomto tématu platná, mělo by v našem období mediální zastoupení zpráv ohledně koronaviru klesat a zároveň by neměl být vztah mezi mediálním zastoupením a reálným vývojem koronaviru vzhledem k ostatním zemím světa v přepočtu na 100 000 obyvatel. Výsledky tedy přinesou potvrzení či vyvrácení této teorie, případně ukážou významné rozdíly v sociodemografických charakteristikách. |
Seznam odborné literatury |
· Bezdíček, V., & Žantovský, P. (2000). Média a moc. Praha: Votobia.
· Coleman, S., & Ross, K. (2010). The media and the public: "them" and "us" in media discourse. Chichester, West Sussex: Wiley-Blackwell. · Florek, J. (2017). Manipulace a propaganda na pozadi soucasne informacni valky. Prague. · Johnson, T. J., & McCombs, M. E. (2014). Agenda setting in a 2.0 world: New agendas in communication: A tribute to Maxwell McCombs. London: Routledge. · Lippmann, W., & Köppl, L. (2015). Veřejné mínění. Praha: Portál. · McCombs, M. E. (2009). Agenda setting: Nastolování agendy - masová média a veřejné mínění. Praha: Portál. · Škodová, M., Červenka, J., Nečas, V., Kalvas, F., Tabery, P., & Trampota, T. (2008). Agenda-setting: Teoretické přístupy. Praha, Česká republika: Sociologický ústav Akademie věd ČR. · Urban, L., Dubský, J., & Murdza, K. (2011). Masová komunikace a veřejné mínění. Praha: Grada. · Žantovská, I., Jedličková, L., Bílek, P., Hradská, V., Kasarda, M., Duhan, P., . . . Žantovský, P. (2016). Bulvarizace českých médií. Rudná: Medias res. Data: · STEM/MARK (2020). vlna 1+2+3+4 [Data file]. Praha: STEM/MARK · MediaGuru (2020). Výzkum: Lidé přijímají informace o pandemii hlavně z TV. Dostupné z https://www.mediaguru.cz/clanky/2020/03/vyzkum-lide-prijimaji-informace-o-pandemii-hlavne-z-tv/ |