Didaktické zpracování tematického bloku „Moje rodina“ v občanské výchově na 2. stupni ZŠ
Název práce v češtině: | Didaktické zpracování tematického bloku „Moje rodina“ v občanské výchově na 2. stupni ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Didactic analysis and proposal of the topic: „My family" in Civics at Lower Secondary School |
Klíčová slova: | didaktika, rodina, 2. stupeň základní školy, problémy rodiny, občanská výchova |
Klíčová slova anglicky: | didactics, family, Lower Secondary School, family problems, Civics |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
Vedoucí / školitel: | Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 11.11.2020 |
Datum zadání: | 11.11.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 18.01.2021 10:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R208, 208, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.12.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.01.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
• DVOŘÁKOVÁ, Michaela, Zbyněk ZICHA, Michal PODZIMEK et al. Vzdělávací modul Občanské a sociální kompetence s metodikou. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta UK, 2019. ISBN 978-80-7603-061-9.
• HAMPLOVÁ, Dana. Rodina a zdraví - jejich vzájemné souvislosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici se Sociologickým ústavem AV ČR, 2014. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-169-5. • HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, Jaroslava a Martina ŠTÍPKOVÁ. Prarodičovství v současné české společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2018. Sociologické aktuality. ISBN 978-80-7419-265-4. • HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, Jaroslava, Martin KREIDL a Barbora HUBATKOVÁ. Proměny partnerství: životní dráhy a partnerství v české společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-142-8. • MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-19-9. • KUCHAŘOVÁ, Věra, Jana BARVÍKOVÁ, Sylva HÖHNE, Kristýna JANUROVÁ, Olga NEŠPOROVÁ, Jana PALONCYOVÁ, Kamila SVOBODOVÁ a Lucie VIDOVIĆOVÁ. Česká rodina na počátku 21. století: životní podmínky, vztahy a potřeby. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici s Výzkumným ústavem práce a sociálních věcí, 2019. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7416-333-3. • SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.MATOUŠEK, Oldřich. Děti a rodiče v rozvodu: manuál pro zúčastněné profesionály a rodiny. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0968-3. • MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. 2., upr. vyd. Ilustroval Vladimír JIRÁNEK. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2008. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-86429-87-8. • MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakl., 1999. ISBN 8085850753. • NOŽÍŘOVÁ, Jana. Náhradní rodinná péče. Praha: Linde Praha, 2012. ISBN 978-80-86131-91-7. • SMETÁČKOVÁ, Irena. Genderové představy a vztahy: sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a femininity v průběhu základní školy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016. Gender sondy. ISBN 978-80-7419-229-6. • Stav české rodiny, co jí chrání a ohrožuje: závěrečná zpráva z výzkumu. Praha: Nadace Sirius, 2016. ISBN .978-80-906468-1-0. |
Předběžná náplň práce |
Význam pojmu rodina prochází v současné době v české společnosti silnou transformací. Mění se však i způsob, jakým o ní učíme? Diplomová práce se bude snažit nalézt na tuto otázku odpověď. První část bude tvořena analýzou tematického bloku „Moje rodina“ a jeho zapojením do výuky výchovy k občanství na 2. stupni základní školy a její následnou komparací se současným společenskovědním poznáním. Druhá část diplomové práce bude zaměřena prakticky v návaznosti na část první. Řešitelka v ní navrhne didaktický postup k tematickému bloku a případná doporučení pro výuku. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The meaning of the term „family" is still changing. However, have the teaching methods of this topic changed? This thesis aims to answer the question. The first part of the thesis analyzes the topic: „My family" and its inclusion into teaching of the Civics. In the second part, the author develops her vision of teaching methods with specific proposals on how to teach this topic effectively, based on her findings from the first part. |