Bakalářská práce se zabývá převažujícími důvody umístění dítěte do ústavní výchovy. V práci se pokusím najít, analyzovat a interpretovat převažující faktory, které vedou k umístění dítěte do zařízení ústavní výchovy, konkrétně dětského domova. Ústavní péče je dlouhodobě chápána jako nejzazší forma péče o dítě v případech, kdy se biologická rodina o dítě ne-chce, neumí či nemůže postarat. V teoretické části popíšu základní charakteristiku rodiny a jejího vlivu na dítě, vývojové fáze dítěte, rizikové faktory, vyskytující se v rodině a dále legislativní vymezení péče o dítě v České republice. V praktické části porovnám dvě instituce z hlediska umisťování dítěte do zařízení ústavní výchovy. Zpracované kazuistiky a rozhovory z obou institucí by měly napomoci pochopení hlavního tématu této práce. Cílem práce je analyzovat a interpretovat výsledky šetření z obou institucí a tyto poznatky pak shrnout.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor's thesis deals with the predominant reasons for placing a child into institutional upbringing. In my bachelor's thesis, I will try to find, analyze and interpret the prevailing factors that lead to the placement of a child in an institutional upbringing facility, especially a children's home. The institutional care has been long time understood as the ultimate form of the childcare, in cases when the biological family does not want, is not able or does not want to take care for the child. I will describe, in the theoretical part of my work, the basic characteristic of the family and its influenece on the child, the evolution phases of the child, the risk factors which can occur in the family and also the the legoslative definitions of the childcare in the Czech Republic. In the practical part of my work, I will compare the two institutions in terms of placing a child into instituonal upbringing. The elaborated casuistry and interviews from both institutions should help to understand the main topics of this work. The aim of my work is, to analyze and interpret the results of the survey from both institutions and then summarize the findings.