Sémiotická analýza titulních fotografií v mezinárodních mutacích časopisu Vogue
Název práce v češtině: | Sémiotická analýza titulních fotografií v mezinárodních mutacích časopisu Vogue |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Semiotic analysis of cover photographs in Vogue magazine international editions |
Klíčová slova: | Sémiotika, analýza, módní fotografie, módní časopis, Vogue, Roland Barthes |
Klíčová slova anglicky: | Semiotics, analysis, fashion photography, fashion magazine, Vogue, Roland Barthes |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra žurnalistiky (23-KZ) |
Vedoucí / školitel: | doc. Robert Silverio, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 14.10.2020 |
Datum zadání: | 14.10.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 03.02.2022 09:20 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.12.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.02.2022 |
Oponenti: | Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
Monografie
BARTHES, Roland. Mytologie. Praha: Dokořán 2004. ISBN 80-86569-73-X BARTHES, Roland. Rétorika obrazu, in: Karel C sar (ed.), Co je to fotografie, Praha: Hermann & synove 2004. ISBN 978802395169 BARTHES, Roland. The fashion system. Berkeley: University of California Press, 1990. ISBN 9780520071773. BATCHEN, Geoffrey. Obraz a diseminace: za novou historii pro fotografii. Přeložil Michal ŠIMŮNEK. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2016. Rozhraní. ISBN 9788073314095. BOLTER, Jay David a Richard A. GRUSIN. Remediation : understanding new media. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000. xi, 295. ISBN 0262522799. HALL-DUNCAN, Nancy. The History Of Fashion Photography. New York: Alpine Book Company, 1979. ISBN 978-0933516007. HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-246-0030-7. JENKINS, Henry, Sam FORD a Joshua GREEN. Spreadable media: creating value and meaning in a networked culture. London: New York University Press, c2013. ISBN 9780814743508. JUNG, Carl Gustav a Helmut BARZ. Výbor z díla. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 1997. ISBN 80-85880-16-4. KISMARIC, Susan a Eva RESPINI. Fashioning fiction in photography since 1990. New York, NY: distributed by Distributed Art Publishers, c2004. ISBN 0870700405. MOLTON, Mary Dian a Lucy Anne SIKES. Matka, hetéra, amazonka, médium: čtyři ženské archetypy. Přeložil Ivo MÜLLER. Praha: Portál, 2015. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-262-0921-8. ROSE, Gillian. Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. SAGE Publications, 2001. ISBN 0 7619 6664 1. 70 SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9. SHINKLE, Euge nie. Fashion as photograph: viewing and reviewing images of fashion. New York: In the United States and Canada distributed by Palgrave Macmillan, 2008. ISBN 1845115171. TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4. Digitalizované monografie BRUNS, Axel. From Prosumer to Produser: Understanding User-Led Content Creation [online]. 2009 [cit. 2021-12-11]. Dostupné z: https://eprints.qut.edu.au/27370/ DE FREITAS, Catarina, Helen JORDAN a Elizabeth K. HUGHES. Body image diversity in the media: A content analysis of women's fashion magazines [online]. 2017 [cit. 2021-12-11]. Dostupné z: doi:10.1002/hpja.21 DE PERTHUIS, Karen. Fashion's Image: The Complex World of the Fashion Photograph [online]. 2019 [cit. 2021-11-12]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/334507467_Fashion's_Image_The_Complex_World_of_the_Fashion_Photograph FRIEDL, Bettina. The Hybrid Art of Fashion Photography: American Photographers in Post-World War II Europe [online]. 2007 [cit. 2021-11-09]. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/41158285 LE MASURIER, Megan. Like Water & Oil? Fashion photography as journalistic comment [online]. 2020, 821-837 [cit. 2021-11-11]. Dostupné z: doi:10.1177/1464884919860926 MCROBBIE, Angela. British Fashion Design: Rag Trade or Image Industry? [online]. London: Routledge, 1998 [cit. 2021-11-11]. ISBN 9780203168011. Dostupné z: doi:10.4324/9780203168011 PALMER, Erik. How to Read Richard Avedon [online]. 2010 [cit. 2021-12-11]. Dostupné z: doi:10.1080/15551393.2010.502474 STEELE, Valerie. Anti-Fashion: The 1970s [online]. 2015, 279-295 [cit. 2021-11-09]. Dostupné z: doi:10.2752/136270497779640134 71 Elektronické akademické práce CHOI, Sau Wai Athena. The Value of Fashion Photography in the Culture of Social Media [online]. 2017 [cit. 2021-11-12]. Dostupné z: https://theses.lib.polyu.edu.hk/handle/200/9190 MATĚJKOVÁ, Erika. Stereotypy ve vnímání žen dle rozměrů jejich postavy [online]. 2008 [cit. 2021-11-18]. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/17667/140008617.pdf?sequence=4&isAllowed=y. Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze. MATELSKI, ELIZABETH M. The color(s) of perfection: The feminine body, beauty ideals, and identity in postwar America, 1945-1970 [online]. Chicago, 2011 [cit. 2021-11-15]. Dostupné z: https://www.proquest.com/openview/354253a13c59f7acd5d9cfe5fe5d21ec/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750. Loyola University Chicago. MAY XEPOLEAS, Lynda. The ‘Man Ray School of Photography’: Reviewing Surrealism in Fashion Photography of the 1930s [online]. Arizona, 2018 [cit. 2021-12-11]. Dostupné z: https://keep.lib.asu.edu/items/156286. Diploma thesis. Arizona State University. MENDES, Layza Dutra. Helmut Newton: a shift in femininity portrayal in fashion photography [online]. Paris, 2019 [cit. 2021-12-11]. Dostupné z: https://www.academia.edu/40355951/Helmut_Newton_a_shift_in_femininity_portrayal_in_fashion_photography. Master's thesis. Paris College of Art. VOSPER, Yuwa. Translating the fashion story: analyzing fashion captions in two womens’s fashion magazines [online]. 2013 [cit. 2021-12-11]. Dostupné z: https://www.academia.edu/42790718/TRANSLATING_THE_FASHION_STORY_ANALYZING_FASHION_CAPTIONS_IN_TWO_WOMEN_S_FASHION_MAGAZINES. Master's thesis. Louisiana State University. ZINN, Aleeza. Vogue Magazine’s Rise as a Source for Political, Social, and Cultural Topics [online]. 2021 [cit. 2021-11-15]. Dostupné z: https://www.elon.edu/u/academics/communications/journal/wp-content/uploads/sites/153/2021/05/07-Zinn1.pdf |
Předběžná náplň práce |
Ústředním tématem diplomové práce je módní fotografie na titulních stranách mezinárodních vydání časopisu Vogue. V empirické části autorka využívá kombinace kvantitativní obsahové analýzy a kvalitativní sémiotické analýzy vycházející z pojetí francouzského sémiotika Rolanda Barthese. Kvantitativní část analýzy pracuje se vzorkem 87 fotografií, z nichž je později vyselektováno 8 snímků pro sémiotickou část. Analýza hledá na denotativní úrovni společné a odlišné znaky jednotlivých vydání. V rovině konotovaného obrazu se pak snaží o dekódování obsažených znaků a jejich významů. Sémiotická analýza sleduje lingvistická sdělení, užitý narativ, paradigmatické a syntagmatické uspořádání fotografie nebo přítomnost národní identity. Součástí práce je také teoretická část věnující se módním časopisům a proměnám estetiky módní fotografie. Tato část obsahuje exkurs do historie i současnosti módní fotografie a představuje výrazné osobnosti v oblasti. V teoretické části autorka definuje pojmy, které tvoří základ pro empirický výzkum. V závěru práce jsou předloženy výsledky analýzy a jejich interpretace. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The central theme of the diploma thesis is fashion photography on the cover pages of Vogue magazine international editions. In the empirical section, the author uses a combination of quantitative content analysis and qualitative semiotic analysis based on the concept of the French semiotics Roland Barthes. The quantitative section of the analysis works with a sample of 87 photographs, from which 8 images are later selected for the semiotic part. At the denotative level, the analysis looks for common and different signs of individual editions. At the level of the connoted image, the author tries to decode the contained signs and their meanings. The semiotic analysis traces linguistic messages, the narrative, the paradigmatic and syntagmatic arrangement of photography, or the presence of national identity. Part of the work is also a theoretical section dedicated to fashion magazines and changes in the aesthetics of fashion photography. This part contains an excursion into the history and present of fashion photography and presents prominent personalities in the field. In the theoretical part, the author defines the terms that form the ground for empirical research. At the end of the work, the results of the analysis and their interpretation are presented. |