Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Etika v mediální výchově v rodině: Jak se čeští rodiče staví k soukromí svých dětí na internetu
Název práce v češtině: Etika v mediální výchově v rodině: Jak se čeští rodiče staví k soukromí svých dětí na internetu
Název v anglickém jazyce: Ethics in parental mediation: How Czech parents approach the privacy of their childrenon the Internet
Klíčová slova: Mediální výchova v rodině, rodičovská mediace, monitoring, rodičovská kontrola, soukromí dětí na internetu, etika v mediální výchově v rodině, technologické nástroje rodičovské kontroly.
Klíčová slova anglicky: Media education in the family, parental mediation, monitoring, parental control, children's privacy on the Internet, ethics in media education in the family, technological tools of parental control
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Lucie Šťastná, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 09.10.2020
Datum zadání: 09.10.2020
Datum a čas obhajoby: 23.06.2021 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012
Datum odevzdání elektronické podoby:04.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 23.06.2021
Oponenti: PhDr. Radim Wolák
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008
ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007
SLOBODA, Z. Mediální výchova v rodině. Postoje, nástroje, výzvy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2013
LIVINGSTONE, Sonia a Ellen J. HELSPER. Parental Mediation of Children´s Internet Use. Journal of Broadcasting and Electronic Media. 2008
SUPA, M., & TRULTZSCH-WIJNEN, CH. Trust, control, and privacy in children’s digitalized lives: introduction to the special symposium, Journal of Children and Media. 2020
LIVINGSTONE, S., L. HADDON, A. GÖRZIG a K. ÓLAFSSON. EU Kids Online final report. LSE - Media and Communications: EU Kids Online. 2011
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá etickým aspektem mediální výchovy v rodině a tématem soukromí dětí na internetu. Cílem práce je pomocí kvalitativního výzkumu zjistit, jak čeští rodiče vnímají soukromí svých děti na internetu, jaké má jejich mediálně výchovný přístup etické hranice a s jakými morálními dilematy se potýkají. Dále také jak čeští rodiče pohlíží na technické restrikce ve formě aplikací, softwarů, zámků a skrytý monitoring dítěte. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se věnuje zasazení mediální výchovy v rodině do širšího kontextu a podrobně rozebírá rodičovské mediálně výchovné styly, s důrazem na restriktivní přístup, jeho technické nástroje a skrytý monitoring. Následně se zabývá tématem etiky, soukromí a důvěry v mediální výchově v rodině. V empirické části autorka představuje svůj výzkum a odůvodňuje zvolenou metodologii. Pro sběr dat autorka zvolila hloubkové rozhovory s rodiči dětí ve věku 9-17 let, které následně analyzovala pomocí tematické analýzy. Analýzou získaných dat autorka odpověděla na hlavní i dílčí výzkumné otázky. Z výsledků výzkumu vyplývá, že někteří rodiče skutečně mají etická dilemata při mediální výchově v rodině. Jedná se například o pochyby o efektivitě určitých metod, o možné kontraproduktivitě kontroly, dilema riskování ztráty důvěry jako daň za bezpečí dítěte, či rodičovský vnitřní rozpor, kdy dítě ochránit chtějí, ale cítí se při jejich kontrole a monitoringu nekomfortně, někdy třeba i nedůstojně. Výzkum odhalil i druhou skupinu rodičů, která žádná dilemata nemá, a to buď v důsledku své přílišné důvěřivosti vůči vlastním dětem, nebo vlastní suverénnosti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis deals with the ethical aspect of parental mediation and children's privacy on the internet. The aim of the work is to, using a qualitative research, assess how Czech parents perceive the privacy of their children on the internet, what ethical boundaries their media-educational approach has and what moral dilemmas they may possibly face. Furthermore, what Czech parents think of technical restrictions in the form of apps, software, locks and covert monitoring of the child. For data collection, the author chose in-depth interviews with parents of children aged 9-17. The work is divided into theoretical and empirical part. The theoretical part engages in placing parental mediation in a broader context, and discusses in detail styles of parental mediation, with emphasis on the restrictive approach, its technical tools and covert monitoring. Subsequently, it deals with the topic of ethics, privacy and trust in parental mediation. In the empirical part, the author presents and justifies the chosen methodology, sample, and describes the progress of data collection. The key chapter "data analysis" answers the main and partial research questions, and the results are processed and interpreted. The results of the research show that some Czech parents do have ethical dilemmas in parental mediation. These include doubts about the effectiveness of certain methods, the possible counter- productiveness of controlling, the dilemma of risking losing trust in exchange for child safety, or parental internal contradiction when they want to protect a child but feel uncomfortable and sometimes undignified in controlling and monitoring them.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK