Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Volnočasové aktivity a vzdělávání seniorů v domovech pro seniory
Název práce v češtině: Volnočasové aktivity a vzdělávání seniorů v domovech pro seniory
Název v anglickém jazyce: Leisure Activities and Education of Elder Adults in Retirement Homes
Klíčová slova: senioři|domovy pro seniory|aktivizace|volnočasové aktivity|vzdělávání
Klíčová slova anglicky: elderly people|retirement homes|activation|leisure activities|education
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.07.2019
Datum zadání: 02.07.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 03.02.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:05.01.2021
Datum proběhlé obhajoby: 03.02.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce budou vzdělávací a volnočasové aktivity v domovech seniorů. Cílem práce bude zhodnocení nabídky těchto aktivit z hlediska jejich obsahu a toho, jak jsou účastníky hodnoceny. Nejprve se budu věnovat teoretickému vymezení pojmu aktivizace, jejím podobám ve vztahu k seniorům a volnočasovým aktivitám seniorů. Dále se zaměřím na vzdělávání této cílové skupiny, jeho význam a specifika. Pozornost budu věnovat také tomu, jak příchod do těchto organizací na seniory působí. Na základě rešerše odborné literatury vyberu nejčastěji zmiňované aktivity, které následně porovnám s nabídkou aktivit vybraných domovů v Praze a okolí. Cílem empirického šetření bude zjistit, jaká je spokojenost účastníků s obsahem nabízených aktivit ve vybraných domovech. Empirické šetření bude probíhat kvalitativní formou prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s klienty vybraných domovů, kteří se do aktivit zapojují. Očekávaná velikost vzorku je deset až dvacet respondentů. V rámci teoretických východisek bude pozornost věnována konceptu aktivního stárnutí, informace budu čerpat také z výzkumů zabývajících se tématem aktivizace v prostředí domovů seniorů. Předběžná struktura práce: 1 Aktivizace seniorů 1.1 Aktivizace 1.2 Podoby aktivizace seniorů 1.3 Volnočasové aktivity seniorů 2 Vzdělávání seniorů 2.1 Význam a funkce vzdělávání seniorů 2.2 Specifika vzdělávání seniorů 2.3 Institucionální zabezpečení vzdělávání seniorů 3 Domovy seniorů 3.1 Legislativní zakotvení domovů seniorů v českém zákoně 3.2 Změny v životě seniorů po příchodu do domova 4 Empirické šetření: Zjišťování spokojenosti účastníků s nabízenými aktivitami ve vybraných domovech
Seznam odborné literatury
CANKOVIC, Sonja, Erzebet NIKOLIC-AC, Mijatovic JOVANOVIC, Svetlana KVRGIC, Sanja HARHAJI a Ivana RADIC. Quality of life of elderly people living in a retirement home. Vojnosanitetski pregled [online]. 2016, 73(1), 42–46 [cit. 2019-03-24]. DOI: 10.2298/VSP131205126C. ISSN 0042-8450. Dostupné z:http://www.doiserbia.nb.rs/Article.aspx?ID=0042-84501500126C. CUTCHIN, Malcolm, Steven OWEN a Pei-Fen CHANG. Becoming "at Home" in Assisted Living Residences: Exploring Place Integration Processes. The Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences [online]. 2003,58(4), 234–243 [cit. 2019-04-13]. DOI: 10.1093/geronb/58.4.S234. ISSN 1079-5014. Dostupné z:https://academic.oup.com/psychsocgerontology/article-lookup/doi/10.1093/geronb/58.4.S234. ČÁMSKÝ, Pavel, Jan SEMBDNER a Dagmar KRUTILOVÁ. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0027-7. DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. Kvalita života seniorů: v domovech pro seniory. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3. FINDSEN, Brian a Marvin FORMOSA. Lifelong learning in later life: a handbook on older adult learning. Rotterdam: Sense, 2011. International issues in adult education. ISBN 978-946-0916-496. GHANDOUR, Hiba, Rima BAHOUS a Nola BACHA. Discourse on ageing in the autumn of life: language, identity, society and learning in a Lebanese nursing home. International Journal of Education and Ageing [online]. 2011,1(3), 267–284 [cit. 2019-04-13]. ISSN 2044-5458. Dostupné z:http://hdl.handle.net/10725/2374. GORIUP, Jana, Branka ČAGRAN a Katja KROŠL. Education of Older People for Combating Their Loneliness. Acta Technologica Dubnicae [online]. 2015, 5(1), 21–36 [cit. 2019-03-24]. DOI: 10.1515/atd-2015-0030. ISSN 1339-4363. Dostupné z:http://content.sciendo.com/view/journals/atd/5/1/article-p21.xml. HATÁR, Ctibor. Geragogika. Vybrané kapitoly z teórie a metodiky edukácie seniorov. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-558-0666-2. HOLCZEROVÁ, Vladimíra a Dagmar DVOŘÁČKOVÁ. Volnočasové aktivity pro seniory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4697-5. HROZENSKÁ, Martina a Dagmar DVOŘÁČKOVÁ. Sociální péče o seniory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4139-0. KOZÁKOVÁ, Zdeňka a Oldřich MÜLLER. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1552-6. MALÍKOVÁ, Eva. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. Praha: Grada, 2011. ISBN 987-80-247-3148-3. MITCHELL, Judith a Bryan KEMP. Quality of Life in Assisted Living Homes: A Multidimensional Analysis. The Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences [online]. 2000,55(2), 117–127 [cit. 2019-04-13]. DOI: 10.1093/geronb/55.2.P117. ISSN 1079-5014. Dostupné z: https://academic.oup.com/psychsocgerontology/article-lookup/doi/10.1093/geronb/55.2.P117. ONDRÁKOVÁ, Jana. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. ISBN 978-80-7465-038-3. RHEINWALDOVÁ, Eva. Novodobá péče o seniory. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-828-8. ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. TAK, Sunghee, Satish KEDIA, Tera TONGUMPUN a Song Hee HONG. Activity Engagement: Perspectives from Nursing Home Residents with Dementia. Educational Gerontology [online]. 2014, 41(3), 182–192 [cit. 2019-04-14]. DOI: 10.1080/03601277.2014.937217. ISSN 0360-1277. Dostupné z:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4256713/. VENGLÁŘOVÁ, Martina. Problematické situace v péči o seniory: příručka pro zdravotnické a sociální pracovníky. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2170-5.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK