Dialog a otázky ve výuce na 2. stupni základní školy
Název práce v češtině: | Dialog a otázky ve výuce na 2. stupni základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Dialog and Questions in Teaching on Second Level of Basic school |
Klíčová slova: | dialog, rozhovor, vyučování, otázky, diskuse, porozumění, výchova |
Klíčová slova anglicky: | dialogue, conversation, teaching, questions, discussion, understanding, education |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 22.09.2020 |
Datum zadání: | 22.09.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 18.01.2021 10:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R208, 208, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.12.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.01.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Věra Jirásková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce bude věnována roli dialogu a kladení otázek ve výuce na 2. stupni základní školy. Cílem teoretické části práce bude poukázat na důležitost vedení žáků k dialogu a kladení otázek pro osobní rozvoj jedince a také na hlubší porozumění učivu. Zároveň na základě dostupné literatury a výzkumů budou shrnuty základní principy a předpoklady dialogické výuky. V praktické části práce se autor vynasnaží reflektovat poznatky a příklady ze své praxe a navrhne metody a postupy, které lze pro podporu dialogického vyučování použít.
|
Seznam odborné literatury |
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-406-0.
DVOŘÁKOVÁ, Michaela; ZICHA, Zbyněk; PODZIMEK Michal et al. Vzdělávací modul Občanské a sociální kompetence s metodikou. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta Rok vydání: 2019. 1. vydání ISBN 978-80-7603-061-9. MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3. GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9. HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 5. Přeložil Štěpán KOVAŘÍK. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4. MACHOVEC, Milan. Smysl lidské existence. 4., nezměn. vyd. Praha: Akropolis, 2008. ISBN 978 - 80-7304-103-8 ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí: cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8462-9. KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. V Praze: Herrmann, 1995. GADAMER, Hans-Georg a Jan SOKOL. Člověk a řeč: (výbor textů). Praha: Oikoymenh, 1999. Oikúmené (OIKOYMENH). ISBN 80-86005-76-3. PELCOVÁ, Naděžda a Anna HOGENOVÁ. Dialog ve výchově, umění a sportu: (filosofická reflexe). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-557-7. HOGENOVÁ, Anna. Jsme rozhovorem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-526-3. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis describes the integral role of using dialogue and asking questions on second level of basic school. The theoretical part of the thesis aims to point out that guiding students to dialogue and asking questions is essential for the personal development of the individual and also for a deeper understanding of the curriculum. At the same time, based on available literature and research, it summarizes the basic principles and assumptions of the dialogical teaching method. In the second part of the thesis, the author attempts to reflect the findings and examples from his practice and to suggest some methods and procedures that can be used to support dialogical teaching. |