Konflikty ve školním prostředí.
Název práce v češtině: | Konflikty ve školním prostředí. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Conflicts in the school environment |
Klíčová slova: | fáze konfliktu, emoce, klima ve třídě, mateřská škola, pedagogové, práce s konfliktem |
Klíčová slova anglicky: | phases of conflict, impact on children, emotion of teachers, work with conflict |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.09.2020 |
Datum zadání: | 10.09.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 18.05.2021 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M006, velká posluchárna |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.05.2021 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (SMG) (OSZD004SM) |
Oponenti: | doc. PhDr. David Krámský, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce bude zpracována v souladu s aktuálně platným zněním Opatření děkana č. 37/2017 „O podrobnostech pro závěrečné práce“.
|
Seznam odborné literatury |
KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2008. Konflikty mezi lidmi [online]. 2. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0414-5. Dostupné z: https://www.bookport.cz/e-kniha/konflikty-mezi-lidmi-127243/
PLAMÍNEK, Jiří, 2009. Mediace: Nejúčinnější lék na konflikty [online]. 5283. Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-8711-4. Dostupné z: https://www.bookport.cz/e-kniha/mediace-127258/ PLAMÍNEK, Jiří, 2009. Konflikty a vyjednávání [online]. ISBN 978-80-247-6524-2. MENDLÍKOVÁ, Olga, 2012. Umíme to s konfliktem!: Náročné situace a jejich řešení [online]. 1. Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.: Grada Publishing, a.s.,ISBN 978-80-247-7965-2. Dostupné z: https://www.bookport.cz/e-kniha/umime-to-s-konfliktem-127249/ HOLÁ, Lenka, 2011. Mediace v teorii a praxi [online]. 1. České Budějovice: Grada Publishing, a.s., ISBN 978-80-247-8064-1. Dostupné z https://www.bookport.cz/e-kniha/mediace-v-teorii-a-praxi-127201/ HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: Zadaní metody a aplikace. Praha: Portál, ISBN 80-7367-040-2. |
Předběžná náplň práce |
Tato bakalářská práce je zaměřená na konflikty mezi pedagogy v rámci jedné třídy. Práce je z prostředí mateřské školy, věk dětí je 3-6 let. Mateřská škola je velmi specifické prostředí na spolupráci. Učitelky zde musí neustále spolupracovat, aby náplň vzdělávacího plánu byla provázaná a smysluplná. Cílem práce je odhalit příčinu konfliktu, jednotlivé fáze a vliv konfliktu na klima třídy. V teoretické části je popsán konflikt v několika kapitolách, které se věnují tomu, proč je konflikt důležitý pro život, jaké druhy konfliktů existují a jaké jsou obvykle jejich příčiny. Následuje část zabývající se fázemi, kterými konflikt prochází a doporučením, co může jedinec dělat v dané fázi. Důraz je zde kladen také na strategie při řešení konfliktu a komunikace. V závěru teoretické části je zmíněna prevence a možné způsoby řešení, jako je například mediace. Empirická část přibližuje konflikt pomocí třech fenomenologických rozhovorů s pedagogy mateřské školy. Tyto učitelky pracují ve státních mateřských školách i v alternativních programech. V první řadě jsou zde uvedeny informace o respondentech zahrnující jejich věk a pracovní zkušenosti. Následují samotné rozhovory s respondenty, kde jsou popsány jejich konflikty a emoce, které u toho prožívali. Je zde věnován prostor podrobnému rozebrání jednotlivých rozhovorů a odpovědím na výzkumné otázky. V práci je také nastíněna pomoc vedení organizace při řešení konfliktu zmiňující například, jaké způsoby řešení vedení použilo, jaká byla podpora učitelů, a jaký dopad měl konflikt na děti a klima třídy. V závěrečné kapitole se nachází vyhodnocení sesbíraných dat a zhodnocení celé práce. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor's thesis focuses on conflicts between teachers in one class. The thesis is set in the environment of a nursery school, the age of the children is 3-6 years. Kindergarten is a specific environment for cooperation. Kindergarten teachers must constantly work together to ensure that the content of the curriculum is interconnected and meaningful. The aim of the thesis is to identify the cause of a conflict, its stages, and the influence it has on the climate of a class. The theoretical part deals with a conflict in several chapters describing why is conflict important for life, what kinds of conflicts exist and its causes. The following part focuses on phases of the conflict and recommendation on what a person can do at each phase. Conflict resolution and communication strategies are also emphasized. At the end of the theoretical part prevention and possible solutions, such as mediation, are mentioned. The methodological part of the thesis outlines the conflict through three phenomenal interviews with teachers from nursery schools. Interviewed teachers work in state kindergartens, as well as in alternative programs. First, there are information about respondents including their age and work experience. Interviews with respondents follow where their experienced conflicts and emotions are described. There is also detailed dissembling of interviews and answers to research questions. Besides that, the work describes the help of the organization's management in resolving the conflict, what kind of solution management used, what was the support of teachers and the impact of the conflict on the class climate. In conclusion the is evaluation of the collected data and the whole project. |