Bariéry autoevaluace u učitelů základních a středních škol
Název práce v češtině: | Bariéry autoevaluace u učitelů základních a středních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Barriers to self-evaluation of primary and secondary school teachers |
Klíčová slova: | autoevaluace, sebereflexe, rozvoj pedagogických pracovníků, učitel, překážky autoevaluace, ohniskové skupiny |
Klíčová slova anglicky: | self-evaluation, self-reflection, teacher, self-evaluation obstacles, focus groups |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 07.09.2020 |
Datum zadání: | 07.09.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 18.05.2021 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M103, multimediální učebna |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.05.2021 |
Oponenti: | PhDr. Roman Liška, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce bude zpracována v souladu s aktuálně platným zněním Opatření děkana č. 37/2017 „O podrobnostech pro závěrečné práce“. |
Seznam odborné literatury |
DVOŘÁK, Dominik, Karel STARÝ a Petr URBÁNEK. 2015. Škola v globální době: proměny pěti českých základních škol. Praha: Karolinum (nakladatelství), ISBN 978-80-246-2977-3.
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. 2009. Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada, Pedagogika. ISBN 978-80-247-2863-6. HENDL, Jan. 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, ISBN isbn:978-80-262-0982-9. MORGAN, David L. 2001. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Brno: Sdružení SCAN, ISBN 80-85834-77-4. STARÝ, Karel. 2013. Autoevaluace školy, Národní ústav pro vzdělávání. Národní ústav pro vzdělávání [online]. Copyright © [cit. 11.05.2020]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/256 ŠVEC, Vlastimil. 2002. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických schopností. Brno: Paido, Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-035-2. TOMKOVÁ, Anna. 2012. Rámec profesních kvalit učitele: hodnoticí a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, Evaluační nástroje. ISBN 978-80-87063-64-4. TRUNDA, Jiří. 2012. Profesní portfolio učitele: soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, Evaluační nástroje. ISBN 978-80-87063-62-0. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. 2004. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-082-4. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá překážkami autoevaluace učitelů základních a středních škol. Záměrem diplomové práce je zjistit, zda existují subjektivně vnímané překážky, které brání učitelům základních a středních škol v procesu autoevaluace jejich pracovního výkonu. Dále tyto překážky popsat, zjistit, kde je jejich příčina a navrhnout opatření, jak tyto překážky odstranit. Teoretická část bude zpracována na základě studia odborné literatury a dalších dostupných zdrojů. Seznamuje se základními pojmy dané problematiky, popisuje profesi učitele a způsob ukotvení autoevaluace v legislativě. Z hlediska potřeby podrobného vhledu do problematiky je zvolen kvalitativně orientovaný výzkum a metoda ohniskové skupiny.
Cíl práce: Cílem práce je popsat, identifikovat a analyzovat subjektivně vnímané překážky v procesu autoevaluace učitelů základních a středních škol. Metody výzkumu: Empirická část diplomové práce bude realizován kvalitativním přístupem metodou ohniskových skupin. Návrh osnovy: • Profese učitele • Ukotvení autoevaluace v legislativě • Autoevaluace a sebereflexe – teoretické vymezení pojmů • Význam autoevaluace v pedagogické profesi • Metody, nástroje a techniky autoevaluace • Překážky autoevaluace • Předpoklady efektivní evaluace |