Povědomí žáků 1. stupně základní školy o komunitě Neslyšících
| Název práce v češtině: | Povědomí žáků 1. stupně základní školy o komunitě Neslyšících |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Primary school pupils awareness of Deaf community |
| Klíčová slova: | Informovanost žáků, Neslyšící, komunita Neslyšících, komunikace, znakový jazyk, kultura, osvěta |
| Klíčová slova anglicky: | Pupil Awareness, Deaf, Deaf Community, Communication, Sign Language, Culture, Awareness |
| Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
| Vedoucí / školitel: | PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
| Datum přihlášení: | 04.09.2020 |
| Datum zadání: | 04.09.2020 |
| Datum a čas obhajoby: | 14.09.2021 08:30 |
| Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.07.2021 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2021 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
| Oponenti: | PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. |
| Předběžná náplň práce |
| Diplomová práce je zpracována na téma povědomí žáků 1. stupně základní školy o komunitě Neslyšících, obecně pak o osobách se sluchovým postižením. Cílem práce je tedy získat informace o tom, jak jsou žáci informováni o problematice komunity Neslyšících a pomocí výzkumných metod tyto vědomosti zvyšovat.
Teoretická část je zaměřená na obecné uvedení do problematiky osob se sluchovým postižením, rozdělení sluchových vad, používané termíny v tomto oboru, dále pak na komunikaci osob se sluchovým postižením a kompenzační pomůcky. Jedna z kapitol pak přináší důležité poznatky o komunitě Neslyšících, jejich kultuře a také o několika organizacích sdružující obecně osoby se sluchovým postižením a jejich okolí. Další kapitola se zabývá možnostmi získávání informací o kultuře Neslyšících, přičemž tako práce uvádí jako zdroje informací internet, časopisy, přednášky a kurzy znakového jazyka. Její podkapitola se pak konkrétně zaměřuje na možnosti získávání těchto informací žáky základních škol a konkrétními pokusy o informování této věkové skupiny, ke kterým v minulosti došlo. Empirická část je věnována prezentaci výsledků z výzkumného šetření. To bylo realizováno pomocí dvou dotazníků a výukového materiálu ve formě videa, které bylo předloženo žákům základní školy, přičemž jeden dotazník byl žákům předložen před výukovým materiálem a druhý po něm. Získané informace byly zanalyzovány, následně proběhla komparace výsledků z obou dotazníků. Na základě získaných dat byly vyvozeny závěry a také praktická doporučení pro praxi. |
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| The diploma thesis is elaborated on the topic of awareness of primary school pupils about the Deaf community, in general about people with hearing impairment. The aim of the work is obtain information about how students are informed about the issue of the Deaf community and to increase this knowledge using research methods.
The theoretical part is focused on a general introduction to the issue of people with hearing impairment, the division of hearing impairments, terms used in this field, as well as on the communication of people with hearing impairment and compensatory aids. One of the chapters then brings important knowledge about the Deaf community, their culture and also about several organizations associating people with hearing impairments in general and their surroundings. The next chapter deals with the possibilities of obtaining information about the culture of the Deaf, while the work lists the Internet, magazines, lectures and sign language courses as sources of information. Its subchapter then specifically focuses on the possibilities of obtaining this information by primary school pupils and specific attempts to inform this age group that have taken place in the past. The empirical part is devoted to the presentation of the results of the research survey. This was done using two questionnaires and video teaching material, which was presented to primary school pupils, with one questionnaire being presented to students before and second questionnaire being presented after the teaching material. The obtained information was analyzed, then the results from both questionnaires were compared. Based on the obtained data, conclusions were drawn as well as practical recommendations for practice. |
- zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem