Adolescentní uživatelé psychoaktivních látek na cestě drogové kariéry
Název práce v češtině: | Adolescentní uživatelé psychoaktivních látek na cestě drogové kariéry |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Pathways into adolescent drug using career |
Klíčová slova: | psychoaktivní látky, drogová kariéra, závislost, sociální problém, výchovný ústav, adolescenti |
Klíčová slova anglicky: | psychoactive substances, drug career, dependence, social problem, youth custody centre, adolescents |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Martin Nekola, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 12.08.2020 |
Datum zadání: | 12.08.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2021 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Pekařská 16, JPEK209, 209, Malá učebna, 2.patro |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2021 |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Tůmová |
Kontrola URKUND: |
Zásady pro vypracování |
Předpokládané metody zpracování
Vzhledem k povaze a cíli práce se jeví jako nejpříhodnější kvalitativní výzkum. Jeho volba vychází i z charakteru zkoumaného vzorku, neboť je potřeba získat náhled a porozumění projevům a názorům adolescentů, které prožívají v každodenním životě. U adolescentů budu zkoumat jejich životní příběh, z něhož budu dovozovat, zda jejich cesta drogové kariéry souvisí se sociálními problémy, které vedly k jejich umístění do výchovného ústavu, nebo zda by tato cesta u nich započala, i kdyby vyrůstali ve své rodině. V souvislosti s tím výzkum ukáže, zda a jak se zkoumané osoby po drogové cestě posouvají. V začátku práce s respondentem bude použit polostrukturovaný rozhovor a dále pak bude pokračováno v narativním rozhovoru, tj. volným vyprávěním respondentů. Výběr a velikost vzorku bude učiněn ve spolupráci s psychologem VÚ a bude zahrnovat respondenty ve věku od 12 do 18 let (vždy 1 respondent z dané věkové kategorie). Narativní rozhovor bude nahráván a následně přepsán. Pokud to bude vyžadovat situace, bude rozhovorům přítomen psycholog VÚ. Následně bude provedena analýza jednotlivých příběhů, informace budou zpracovány do tabulek a grafů, včetně komentáře. V diskuzi budou zjištěné výsledky výzkumu konfrontovány s názory autorů uvedených v teoretické části práce, abych vysvětlila, zda jsou v (ne)souladu se současnými poznatky dané problematiky. Etické souvislosti zvažovaného projektu Z hlediska etiky by mohl nastat problém u některých respondentů, kteří nedosáhli zletilosti. V tomto případě pak bude potřeba souhlasu od vedení ústavu, případně jiného zákonného zástupce. U zletilého respondenta bude stačit jeho souhlas. Účast respondentů bude dobrovolná, od rozhovoru budou moci kdykoliv odstoupit. Budou seznámeni s důvodem tohoto výzkumu i jak a kde budou zjištěná data prezentována. Budou-li si přát být uváděni anonymně, budou změněny některé jejich osobní údaje. |
Seznam odborné literatury |
Orientační seznam literatury
1. BERGERET, Jean. Toxikomanie a osobnost. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-003-X. 2. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315- 185-0. 3. KALINA, Kamil. Drogy a drogové závislosti 1: mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády České republiky, c2003. ISBN 80-86734-05-6. 4. KALINA, Kamil. Drogy a drogové závislosti 2: mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády České republiky, c2003. ISBN 80-86734-05-6. 5. MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4. 6. NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. 5., rozšířené vydání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1357-4. 7. PRESL, Jiří. Drogová závislost: může být ohroženo i Vaše dítě? 2. rozšíř. vyd. Praha: MAXDORF, 1995. Medica. ISBN 80-85800-25-X. 8. RÖHR, Heinz-Peter. Závislost: jak jí porozumět a jak ji překonat. Přeložil Petr BABKA. Praha: Portál, 2015. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-262-0927-0. 9. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti – Obor v pohybu. Praha: Grada, 2010. ISBN: 978-80-247-3133-9. 10. SHAW, Victor N. Substance Use and Abuse: Sociological Perspectives. Greenwood Publishing Group, 1. vyd. 2002. ISBN 0-275-97139-2. 11. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. |
Předběžná náplň práce |
Problematika zneužívání psychoaktivních látek, potažmo drog, souvisí s chodem společnosti. V minulosti různé kultury a společnosti k tomuto problému přistupovaly s různou tolerancí. V dnešní době, která je nesporně plná nejistoty a sociálních rizik, která se dotýkají každého z nás, sice společnost má zamítavý postoj k zneužívání těchto látek, ale danou problematiku se snaží řešit spíše z pohledu rizik zdravotních a bezpečnostních, jež ovlivňují samotné uživatele a společnost. Proto se problematika zneužívání psychoaktivních látek dotýká každého z nás a stává se sociálním problémem společnosti.
Z Výroční zprávy o stavu ve věcech drog v České republice, zveřejněné v prosinci 2019, vyplývá, že nelegální drogu užilo v životě asi 30-40 % lidí ve věkové kategorii 15-64 let. Denní kouření uvedlo 8 % mužů a 7 % žen, užití konopné látky uvedlo 20 % mužů a 17 % žen (Výroční zpráva, 2019. Dostupné z: https://www.drogy-info.cz/drogova-situace-2018). Proto je jedním z nejvíce znepokojujících aspektů drogové problematiky šíření a konzumace psychoaktivních látek. V období pubescence a adolescence dochází k mnohem rychlejšímu rozvoji cesty drogové kariéry jednotlivce. Tito jedinci chtějí neustále zkoušet něco nového, hledají nové zážitky, chtějí zapadnout do party a být středem pozornosti. Mnohdy tak chtějí vyjádřit svou nezávislost nebo utéct z tíživé situace v rodinném prostředí. Doposud nebylo jednoznačně prokázáno, která psychoaktivní látka přivede jedince na cestu drogové kariéry. U jedince, který s některou psychoaktivní látkou začal experimentovat, může dojít k různým směrům vývoje jeho drogové cesty. Může zůstat u prvotní drogy, ale pokud tato droga přestane uspokojovat jeho potřeby, je možné, že obrátí svou pozornost k jiné psychoaktivní látce, pomocí které bude chtít své problémy a potřeby řešit. Je však také možné, že jeho cesta ve fázi experimentování skončí a jiné látky nebude zneužívat. Pokud se však jedinec na cestu drogové kariéry vydá, pak pro něj nebezpečí spočívá v tom, že „užívání a zneužívání návykových látek vyvolává evoluční proces, který způsobuje nejen fyziologické, psychologické a osobní změny v průběhu vývoje uživatele, ale má také ekonomické a sociální dopady na jejich životní prostředí“ (Shaw, 2002. S. 25.). Při zpracování Bakalářské práce na téma: „Adolescentní uživatelé psychoaktivních látek na cestě drogové kariéry“ budu vycházet ze sociologické perspektivy, kdy je na drogovou kariéru nahlíženo jako na sociální jev, kde jde o reflexi sociální skutečnosti. Na cestu drogové kariéry bude nahlíženo očima adolescentů, kteří jsou umístěni ve výchovném ústavu. Mnohé práce drogovou problematiku sice mapují, ale spíše z obecného úhlu pohledu nebo v souvislosti s jiným sociálním problémem či se zdravotními riziky uživatelů psychoaktivních látek. Málokdy se však zabývají problematikou drogové kariéry u adolescentů v institucionální výchově. Hlavním cílem této práce bude, na základě vlastního výzkumu a poznatků z relevantní literatury, porozumět postojům mladistvých k užívání psychoaktivních látek a pochopení toho, proč se vydali na cestu drogové kariéry, jak ji prožívají a v jaké fázi této cesty se právě nacházejí. Dále budu chtít zjistit, zda výchovná instituce, jako specifické prostředí, do níž byli jedinci umístěni, dokáže změnit jejich postoj k návykovým látkám. V teoretické části vymezím pojmy: sociální problém, psychoaktivní látky, závislosti, perspektiva drogové kariéry a formování osobnosti jedince v období adolescence. V empirické části bude analyzována drogová kariéra a příčiny jejího vzniku u adolescentů umístěných v konkrétním výchovném ústavu (dále jen VÚ), jehož název neuvádím z důvodu zachování anonymity informačních partnerů. To jsou především děti, které jsou do VÚ umísťovány dle zák. č. 109/2002 Sb., na základě rozhodnutí soudu. Mohou být ve věku od 12 do 18, případně 19 let. Zároveň také provedu krátké rozhovory i s vybranými pedagogickými pracovníky ústavu, ve kterých budu cílit především na jejich profesionální názor na vhodnost umístění dítěte do „jejich“ ústavu a na problémy, které děti přivedly k užívání psychoaktivních látek. Při výzkumu bude použita kvalitativní metoda výzkumu. Budou stanoveny hypotézy a cíle, vztahující se k drogové kariéře, a vybrán výzkumný vzorek respondentů z umístěných adolescentů. V závěru práce budou shrnuty výsledky vlastního výzkumu, uveden vlastní názor na zkoumaný problém, včetně návrhu komu a k čemu může tato práce poskytnout relevantní informace. |