Osobnostní rozvoj dětí v přípravné třídě
Název práce v češtině: | Osobnostní rozvoj dětí v přípravné třídě |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Development of the children's personality in preparatory classes |
Klíčová slova: | edukace, kognitivní dovednosti, model osobnostního pojetí dítěte, předškolní věk, přípravná třída, sociální dovednosti, učitel |
Klíčová slova anglicky: | cognitive skills, education, model of child´s personality conception, preparatory class, preschool age, social skills, teacher |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 28.07.2020 |
Datum zadání: | 01.03.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 18.05.2021 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.05.2021 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. |
Ocenění: | Práce byla navržena na ocenění |
Zásady pro vypracování |
Téma BP se orientuje na přípravné třídy (PT) zřizované při ZŠ pro poslední povinný předškolní rok, který zde navštěvují především děti s odkladem školní docházky. Tyto třídy pracují podle RVP PV, který se ve svých cílech a obsahu zaměřuje na celkový osobnostně orientovaný rozvoj dětí. Vhled do programů těchto tříd a procesů vzdělávací práce by měl přispět k zjištění, jestli se děti ve sledovaných PT (2-3) věnují širšímu rozměru rozvíjení osobnosti nebo jsou směřovány spíše k podpoře vybraných dovedností a kognitivních znalostí.
Teoretická část BP se zaměří na charakteristiku osobnosti dítěte mezi 5-7 rokem (v oblasti sociální, kognitivní, pohybové a emocionální), na jeho psychosociální potřeby a na nejčastější problémy dětí se školní zralostí a připraveností. Dále se zaměří na pojetí osobnostní orientace v RVP PV i jak jsou formulovány povinnosti učitele MŠ ve vztahu k vedení vzdělávání. V této části by také mělo být zařazeno přiblížení legislativních podkladů pro PT (v současných školských dokumentech). Formulace cílů praktické části by se měly odvíjet ze dvou základních rovin: Orientovat se v uspořádání třídních vzdělávacích programů a denním režimu. Sledovat a rozkrýt podstatné aspekty vzdělávacích aktivit v PT (reálné možnosti komunikace dětí s učitelkou a navazování vztahů se spolužáky, osvojení společných pravidel a podíl vzájemné spolupráce/přátelství – tj. sociální rovina; řešení úloh zadaných učitelem a jejich zaměření i ve vztahu k možnosti je v přiměřeném tempu dokončit, podíl vlastního rozhodování a řešení, uplatnění sebehodnocení, možnost tvořivého a estetického vyjádření – tj. kognitivní rovina; zaměřit se na možnosti pohybu se základní lokomocí a na dovednosti s jemnou motorikou – tj.rovina uplatnění pohybu a koordinace). V provázanosti s jednotlivými formulovanými cíli budou v prohloubeném pojetí vysloveny výzkumné otázky. K výzkumným otázkám zvoleny adekvátní výzkumné metody - analýza třídního programu, rozhovor s učitelkami, případný dotazník a zásadní bude strukturované nezúčastněné pozorování se záznamy do pozorovacího archu. Shrnutí výsledků bude ve vztahu k výzkumným otázkám. Kapitola Diskuze může reagovat na získané poznatky z výzkumného šetření např. v souvislostech s teoretickými poznatky, případně může obsahovat určitá doporučení ze zjištěných skutečností. Závěr shrne výsledky ve vztahu k cílům BP. |
Seznam odborné literatury |
BENDOVÁ. P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada 2011.
BEDNÁŘOVÁ, J. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4. BEDNÁŘOVÁ, J. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost, 1. ISBN 978-80-7496-319-3. BLATNÝ a kol. Psychologie osobnosti. Hlavní témata. Současné přístupy. Praha: Grada, 2010. DANDOVÁ, E., KROPÁČKOVÁ J., NÁDVORNÍKOVÁ H., PRAVCOVÁ D., PŘÍKAZSKÁ I. Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe, [2018]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-373-5. FRANCOVÁ, M: Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2012. GILLERNOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. a kol. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2011. GILLERNOVÁ, Ilona a Václav MERTIN. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. HELUS,Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015, 5.kap. ISBN 978-80-247-9817-2. JURKOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Je vaše dítě zralé na vstup do školy? Praha: Grada 2014. KOŤÁTKOVÁ,S. Dítě a mateřská škola. 2.vydání.Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3. KROPÁČKOVÁ, J. Dítě na prahu školní docházky.In Opravilová E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80- 247-5107-8. KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1.třídy. Praha: Grada, 2014. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2010. MICHALOVÁ, Z. Předškolák s problémovým chováním. Praha: Portál, 2012. OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6.aktualizované a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. Přípravné třídy – metodický portál MŠMT RVP.cz Přípravné třídy ZŠ od šk.roku 2017/18, MŠMT.cz aktuality. RVP PV 2018 www.msmt.cz STUCHLÍKOVÁ, I. (ed.) Zvládání emočních problémů školáků. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-534-2. Školský zákon ve znění účinném od 1. 9. 2018- http.//www.msmt.cz ŠMELOVÁ, E.,PETROVÁ,A.,SOURALOVÁ,E. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2.vyd.. Praha: Portál, 2014. TĚTHALOVÁ, M. Přípravné třídy pomáhají dětem lépe se připravit na školu. Informatorium 3-8, 2012, roč. XIX, č. 5, s. 22-23. VAGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. VALENTOVÁ, L. Vstup dítěte do školy z hlediska školní připravenosti. In Kolláriková,Z., Pupala,B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7. ŽÁČKOVÁ, H., JURKOVIČOVÁ, D. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. 4.vyd. Praha: D H 2007. ISBN 978-80-903869-3-8. |
Předběžná náplň práce |
Cílem bakalářské práce bylo popsat podporu školní připravenosti dětí předškolního věku v přípravných třídách, se zřetelem k uplatnění modelu osobnostního pojetí dítěte. Práci tvoří teoretická a praktická část.
V teoretické části je pojednáno o specifikách dětí předškolního věku, školní zralosti a připravenosti, možnostech osobnostního rozvoje dětí v přípravných třídách. V praktické části je popsán výzkum, v němž byla věnována pozornost rozvoji dětí v přípravných třídách, a to v kontextu modelu osobnostního pojetí dítěte. Výzkum byl proveden ve třech přípravných třídách. Metodami výzkumu bylo pozorování, rozhovor a dotazník. Výzkum poukázal na důležitost holistického přístupu k dětem v přípravných třídách, se zohledněním jejich věkových i osobnostních zvláštností a potřeb. Osvědčuje se spíše podporující než direktivní přístup. Hlavní zjištění jsou shrnuta v závěru práce. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of the bachelor's thesis was to describe the support of school readiness of preschool children in preparatory classes, with regard to the application of the model of the child's personality concept. The work consists of a theoretical and practical part.
The theoretical part deals with specific children of preschool age, school maturity and readiness, the possibilities of personal development of children in preparatory classes. The practical part describes the research, in which attention was paid to the development of children in preparatory classes, in the context of the model of the child's personality concept. The research was conducted in three preparatory classes. The research methods were observation, interview and a questionnaire. The research pointed out the importance of a holistic approach to children in preparatory classes, taking into account their age and personality peculiarities and needs. It proves to be a supportive rather than a directive approach. The main findings are summarized in the conclusion. |