Osvojování jmenných kategorií dítětem
Název práce v češtině: | Osvojování jmenných kategorií dítětem |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Acquisition of Nominal Categories by the Child |
Klíčová slova: | osvojování češtiny, jmenné kategorie, morfologie, vývojová psycholingvistika, dětská řeč |
Klíčová slova anglicky: | acquisition of Czech, nominal categories, morphology, developmental psycholinguistics, child language |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra českého jazyka (41-KCJ) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 26.06.2020 |
Datum zadání: | 26.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 19.05.2021 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.05.2021 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Studentka bude nahrávat subjekt (dítě předškolního věku) v interakci s dospělým, pořídí minimálně 6 nahrávek po 30 minutách. Rozhovory transkribuje pomocí transkripce CHAT, což je ortografická, nikoliv fonetická transkripce. Zaměří se na vývoj gramatických kategorií jmen (pád, číslo, rod), tj. popíše osvojování daných kategorií, porovná jejich frekvenci a eventuální vývoj v sledovaném úseku. Zjištěná data vztáhne k výsledkům dosavadních výzkumů u nás a na Slovensku. Mezi sledované faktory budou patřit i možné chyby pramenící z hypergeneralizace.
Studentka provede důkladnou jazykovou a formální korekturu práce. Jazykové nedostatky mohou být důvodem k vrácení práce a nutnosti jejího přepracování. Studentka provede důkladnou kontrolu citačního aparátu. Studentka zodpovídá za to, že veškerá použitá literatura je řádně citována v textu a seznamu literatury. |
Seznam odborné literatury |
FERNÁNDEZ, E. M.; CAIRNS, H. S. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014.
CHEJNOVÁ, P. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: PedF UK, 2016. Dostupné: https://publi.cz/eknihy/?book=462-jazykovy-vyvoj-ditete CHEJNOVÁ, P. Acquisition of morphological categories and vocabulary in early ontogenesis of Czech child. Praha: Karolinum, 2016. CHEJNOVÁ, P. Osvojování jmenných kategorií dítětem. Jazykovědné aktuality, roč. 54, č. 1 a 2, 2017, s. 39–43. PAČESOVÁ, J. K vývoji gramatických kategorií v dětské řeči. Sborník prací FF Brněnské univerzity. Brno: UJEP, 1972, s. 9–19. PAČESOVÁ, J. Řeč v raném dětství. Brno: Univerzita J. E. Purkyně, 1979. PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011. SLANČOVÁ, D. (ed.) Štúdie o detskej reči. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Prešov, 2008. SLANČOVÁ, D. (ed.) Desať štúdií o detskej reči: Lexika - gramatika - pragmatika. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Bratislava, 2018. SMOLÍK, F.; SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. http://laboratorium.detskarec.sk/ + nové studie publikované v odborných časopisech |
Předběžná náplň práce |
1) Úvod.
2) Cíle práce. 3) Teoretická východiska. 4) Popis analyzovaných dat. 5) Popis metodologie. 6) Vlastní výzkum. 7) Diskuse, srovnání s dosavadními výsledky. 8) Závěr. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
1) Introduction.
2) Objectives. 3) Theoretical background. 4) Data. 5) Methodology. 6) Results. 7) Discussion. 9) Conclusions. |