Nástroje symfonického orchestru v hudební výchově v mateřské škole
Název práce v češtině: | Nástroje symfonického orchestru v hudební výchově v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Instruments of the symphony orchestra in music education in kindergarten |
Klíčová slova: | Hudební nástroje, edukativní hudební projekty, témbrový sluch |
Klíčová slova anglicky: | Musical instruments, educational musical projects, timbre hearing |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra hudební výchovy (41-KHV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 25.06.2020 |
Datum zadání: | 25.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 18.05.2021 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R208, 208, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.05.2021 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | MgA. Eva Šašinková, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se zabývá úlohou hudebních nástrojů symfonického orchestru v předškolním vzdělávání.
V teoretické části je popsáno závazné kurikulum předškolního vzdělávání, jeho spojitosti s hudební výchovou, dále pak hudební činnosti v mateřských školách a s nimi související hudební schopnosti, které mohou být v předškolním věku efektivně rozvíjeny. Další část práce přináší souhrn edukativních hudebních projektů předních pražských orchestrů, ale také projektů v online prostředí. V navazující podkapitole jsou shrnuty speciální bibliografické zdroje vydané po roce 2000, zabývající se hudebními nástroji. Součástí práce je přehled aktuálních didaktických pomůcek zaměřených na dětský věk a hudební nástroje. Praktická část práce se zabývá terénním testováním témbrového sluchu dětí předškolního věku ve fakultní mateřské škole. Test je modifikací již ověřeného testu M. Kmentové. Základem testu je dětská píseň, která je natočena umělci orchestru Státní opery na hudební nástroje symfonického orchestru. Výsledky terénního výzkumu v závěru práce jsou detailně vyhodnoceny a komparovány s výsledky testů témbrového sluchu realizovaných po roce 2000. Součástí výzkumu ve fakultní mateřské škole je strukturovaný rozhovor s učitelkami testovaných dětí na téma hudebních činností v FMŠ. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor´s thesis treats the role of musical instruments in the symphonic orchestra in the preschool education.
The theoretical outline describes the obligatory curriculum of the preschool education, its relation to musical education and other musical activities in the kindergarten, highlighting those musical abilities that can be efficiently developed in the preschool age.The following part comments on a list of educational musical projects provided by significant orchestras of Prague and on online projects as well. A summary of special bibliographical sources concerning the musical instruments, published after the year 2000, is provided in the subsequent subchapter. A general overview of recent teaching aids focused on childhood education and the musical instruments is also provided in this work. The practical part deals with the field testing of timbre hearing at preschool children in the University kindergarten. The test is a modification of a formerly verified test by Ms M. Kmentova. The presented test is based on a chidren´s song, recorded by the State Opera artists using the musical instruments of the symphonic orchestra. The results of the field testing mentioned in the final part of this work have been meticulously evaluated and compared to the results of the timbre hearing tests realised after the year 2000. Structured interviews with the teachers of tested children regarding the musical activities in the University kindergarten constitute a relevant part of the research. |