Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vyrovnávání se s fašistickým materiálním dědictvím: čtvrť EUR a Pálác italské civilizace
Název práce v češtině: Vyrovnávání se s fašistickým materiálním dědictvím: čtvrť EUR a Pálác italské civilizace
Název v anglickém jazyce: Dealing with fascist material legacies: district EUR and Palace of Italian Civilisation
Klíčová slova: Materiální dědictví, defašizace, EUR, Palác italské civilizace, Řím, Fendi
Klíčová slova anglicky: Material legacies, defascisation, EUR, Palace of Italian civilisation, Rome, Fendi
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra evropských studií (23-KZS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jakub Šindelář
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 20.06.2020
Datum zadání: 20.06.2020
Datum a čas obhajoby: 15.06.2021 08:30
Místo konání obhajoby: Pekařská 16, JPEK108, 108, Malá učebna, 1.patro
Datum odevzdání elektronické podoby:03.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2021
Oponenti: PhDr. Martin Mejstřík
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
Brockhaus, Hannah., Vernice Arahan, Elliot Sperling, Wanpaga Chutatape. „ESPOSIZIONE UNIVERSALE ROMA Neighborhood Study“. Studie Cornell University vzniklá v rámci Cornell in Rome Planning Workshop Neighborhood Study, 2013.

Carter, Nick. „„What Shall We do With It Now?“: The Palazzo della Civiltà Italiana and the Difficult Heritage of Fascism“. Australian Journal of Politics and History 66, č. 3 (4. října 2020): 377-395, https://doi.org/10.1111/ajph.12696 (staženo 10. prosince 2020).

Carter, Nick a Simon Martin. „Dealing with difficult heritage: Italy and the material legacies of Fascism“. Modern Italy 24, č. 2 (březen 2019): 117-122, https://doi.org/10.1017/mit.2019.16 (staženo 23. října 2020).

Carter, Nick a Simon Martin. „The management and memory of fascist monumental art in postwar and contemporary Italy: the case of Luigi Montanarini’s Apothesis of Fascism“. Journal of Modern Studies (červen 2017): 338-364, https://doi.org/10.1080/1354571X.2017.1321933 (staženo 14. března 2021).

Etlin, Richard A.. Modernism in Italian Architecture 1890-1940. Cambridge, Massachusetts institute of Technologies, 1991, https://hdl.handle.net/2027/fulcrum.js956g13r. (staženo 1. dubna 2021).

Lafrenz Samuels, Kathryn a Trinidad Rico, eds. Heritage Keywords: Rhetoric and Redescription in Cultural Heritage. Boulder: University press of Colorado, 2015.

Macdonald, Sharon. Difficult Heritage, Negotiating the Nazi Past in Nuremberg and Beyond. Taylor & Francis e- Library, 2010, https://www.routledge.com/Difficult-Heritage-Negotiating-the-Nazi-Past-in-Nuremberg-and- Beyond/Macdonald/p/book/9780415419925 (staženo 10. března 2021).

Mammone, Andrea a Giuseppe A. Veltri, eds. Italy the Sick Man of Europe. London, Routledge, 2010, https://www.taylorfrancis.com/books/italy-today-andrea-mammone-giuseppe- veltri/e/10.4324/9780203859636?refId=d6ee2670-8ab6-4f08-9fd6-9f1d4499d04e (staženo 1. dubna 2021).

Moral-Andrés, Fernando. „The definition of an urban and global icon. Public-private strategies for the regeneration of the Museum „Palazzo della civiltà Italiana, Rome“. Revista de Arquitectura (2019): 254-259. https://search.proquest.com/openview/b11594b3bcae531bb81f264b3f1be1f1/1?pq- origsite=gscholar&cbl=1216382&casa_token=jstKeoP7TUAAAAAA:1fD18z8qLMzWRgyYtkCLwVZhHZ6e_d9TAA rnWH9Li6fPRq_pxMUGp43MspCN0I9hbqIryl8HjrQ (staženo 1. dubna 2021).

Nora, Pierre. „Mezi pamětí a histoií: problematika míst“. Cahier du CEFRES, č. 10 (červen 2010): 40-63, http://www.cefres.cz/pdf/c10/nora_1996_mezi_pameti_historii.pdf (staženo 15. prosince 2020).

Notaro Anna. „Exhibiting the New Mussolinian City: Memories of empire in the World Exhibition of Rome (EUR)“. GeoJournal 51, č. 1⁄2 (2000), 16, https://www.jstor.org/stable/41147493 (staženo 7. února 2021).

Samuels, Joshua. „Difficult heritage, Coming „to Terms“ with Sicily’s Fascist Past“. In Heritage Keywords, Rgetoric and Redescription in Cultural Heritage, ed. Kathryn Lafrenz Samuels et al. Bounder, University Press of Colorado, 2015, 114-127.

Visser, Romke. „Fascist Doctrine and the Cult of the Romanita“ . Journal of Contemporary History 27, č. 1 (leden 1992): 17, https://www.jstor.org/stable/260776 (staženo 7. února 2021).
Předběžná náplň práce
Tato bakalářská práce řeší problematiku vyrovnávání se s materiálními pozůstatky z období fašistické vlády Benita Mussoliniho na příkladu římské čtvrti EUR a Paláci italské civilizace, které měly vzniknout k příležitosti světové výstavy v roce 1942. Obě místa v sobě nesou výraznou stopu Mussoliniho snahy o prosazení fašistických ideálů a vizí. Po pádu fašistického režimu a konci druhé světové války však neproběhla důsledná defašizace a zbavení se materiálních pozůstatků doby. Čtvrť EUR se změnila na administrativní a sídelní část italského hlavního města a Palác italské civilizace, který lze považovat za dominantu celé čtvrti, postupem času upustil od svého původního účelu, že poslouží jako muzeum a stalo se z něj sídlo luxusní módní značky Fendi, která asistovala a finančně pomáhala státu s rekonstrukcí Paláce. Práce je rozdělena na dvě hlavní části – teoretickou, kde jsou popsány hlavní koncepty: složitá minulost a její podoby, místo paměti a defašizace včetně jejích úrovní. Následuje analytická část, která komplexně a chronologicky popisuje vývoj čtvrti EUR a místní dominanty Paláce italské civilizace od jejich realizace přes válečné období, poválečnou dekádu defašizace, upozadění během druhé poloviny minulého století až po rekonstrukci Paláce italské civilizace a jeho trvalé využívání, zviditelnění a přetvoření jeho charakteru. Práce tak přináší náhled do problematiky (ne)vyrovnání se s materiálními pozůstatky fašismu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelors thesis discusses the issue of dealing with material legacies from the fascist era of Benito Mussolini setting the Palace of Italian Civilization and EUR district to be built for 1942 World’s Fair as an examples. Both places carry a significant mark of Mussolini and his effort to enforce fascist ideals and visions. However, after the fall of the fascist regime and the end of the Second World War, no consistent defascisation and removal of material legacies of previous era has been realised. The district of EUR has become an administrative and residential quarter of the Italian capital city and the prominent building, Palace of Italian Civilisation, changed its original purpose of museum and became a headquarter of luxury fashion brand Fendi that provided financial help for the reconstruction of the Palace. The thesis is divided into two main parts – a theoretical one, where the main theoretical concepts are described: difficult heritage and its forms, collective memory and its places and levels of defascisation. Subsequently, the analytical part provides a complex and chronological description of the EUR district and its dominant Palace of Italian civilisation from its realisation, through war period, post-war era of defascisation, shadow period of the second half of the century to reconstruction of the Palace of Italian Civilisation and its permanent use, gaining publicity and shaping its character is described. By this, the thesis provides an insight into the issue of insufficient dealing with material legacies of fascism.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK