Sourozenecké konstelace a jejich dopad na vzdělávání
Název práce v češtině: | Sourozenecké konstelace a jejich dopad na vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Sibling constellation and its impact on education |
Klíčová slova: | sourozenecké konstelace|sourozenci|pořadí narození|vzdělávání|akademické úspěchy|vnímaná akademická účinnost |
Klíčová slova anglicky: | Sibling constellations|Siblings|Birth order|Education|Educational achievement|Academic self-efficacy |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.06.2020 |
Datum zadání: | 15.06.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2021 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je podat ucelený pohled na problematiku sourozeneckých konstelací a jejich souvislostí s akademickou úspěšností a vnímanou akademickou účinností. V druhé části bakalářské práce je cílem navrhnout výzkumný projekt, který by měl ověřit a dále rozšířit naše poznání ohledně souvislosti mezi sourozeneckými konstelacemi a vnímanou akademickou účinností. Literárně přehledová část by měla čtenáře blíže seznámit s problematikou sourozeneckých konstelací. Bude zde popsán vývoj tohoto tématu a předložen základní přehled dosavadních poznatků. Sourozenecké konstelace by měly být dále propojeny s tématem vzdělávání - bude referováno o mechanismech, které bývají nabízeny jako možné vysvětlení souvislosti těchto dvou konceptů. Nakonec bude snahou seznámit čtenáře s pojmem vnímaná akademická účinnost a pokusit se přiblížit možné propojení se sourozeneckými konstelaci.
Navržený výzkumný projekt by měl ověřit právě souvislost mezi sourozeneckými konstelacemi a vnímanou akademickou účinností. S využitím kvantitativních metod by měla být na studentech středních škol měřena subjektivně vnímaná akademická účinnost a zároveň budou sbírány podrobné údaje o jejich sourozenecké konstelaci a celkové rodinné situaci. Statistická analýza dat bude hledat rozdíly v míře vnímané akademické účinnosti mezi účastníky výzkumu podle výše zmíněných údajů o jejich sourozenecké konstelaci. |
Seznam odborné literatury |
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. New York: W.H. Freeman.
Eckstein, D., Aycock, K. J., Sperber, M. A., McDonald, J., Van Wiesner III, V., Watts, R. E., & Ginsburg, P. (2010). A Review of 200 Birth-Order Studies: Lifestyle Characteristics. Journal of Individual Psychology, 66(4), 408–434. Fergusson, D. M., Horwood, L. J., & Boden, J. M. (2006). Birth order and educational achievement in adolescence and young adulthood. Australian Journal of Education, 50(2), 122-139. Kuba, R., Flegr, J., & Havlíček, J. (2018). The effect of birth order on the probability of university enrolment. Intelligence, 70, 61-72. Krejčová, K., Chýlová, H., & Michálek, P. (2019). A Role of Siblings in Perception of Academic Self-Efficacy and Social Support. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 12(4), 126-134. Schunk, D. H., & Pajares, F. (2002). The development of academic self-efficacy. In A. Wigfield & J. S. Eccles (Eds.), A Vol. in the educational psychology series. Development of achievement motivation (p. 15–31). Academic Press. |