Syndrom vyhoření a kreativita u učitelů
Název práce v češtině: | Syndrom vyhoření a kreativita u učitelů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Burnout Syndrome and Creativity among Teachers |
Klíčová slova: | Syndrom vyhoření|kreativita|tvořivé myšlení|učitelé|vyučování |
Klíčová slova anglicky: | Burnout Syndrome|Creativity|Creative Thinking|Teachers|Teaching |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Kolečková |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 14.06.2020 |
Datum zadání: | 14.06.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.07.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2021 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.06.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je zmapovat souvislost mezi syndromem vyhoření a kreativitou u učitelů. Literárně přehledová část se bude zabývat koncepty syndromu vyhoření a kreativity a specifikací náplně práce učitele ve vztahu k těmto dvěma konceptům. Zároveň bude v této části práce představena možná souvislost mezi syndromem vyhoření a kreativitou na základě různých výsledků výzkumů zejména zahraničních. Návrh výzkumného projektu bude zaměřen na kvantitativní ověření možného vztahu mezi syndromem vyhoření u učitelů a jejich kreativitou. Výzkumný vzorek bude sestávat z učitelů prvního stupně základních škol. Syndrom vyhoření bude posuzován dotazníkovou metodou, kreativita bude zjišťována výkonovým testem a dotazníkovou metodou. V úvahu budou brány i demografické a jiné doplňující údaje udané participanty – např. délka praxe. Data budou zpracována statistickou metodou. Participantům bude po vyplnění testů zajištěna následná informace o cílech výzkumu a jeho smyslu. Součástí práce s výsledky bude i seznámení s možnou odbornou pomocí a uvedení konkrétních kontaktů, kterých mohou učitelé, kteří trpí či by mohli potenciálně trpět tímto syndromem, využít. |
Seznam odborné literatury |
Cachia, R., & Ferrari, A. (2010). Creativity in schools: A survey of teachers in Europe. Joint Research Centre. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC59232 Ghonsooly, B., & Raeesi, A. (2012). Exploring the relationship between creativity and burnout among Iranian EFL teachers. International Journal of Linguistics, 4(3), 121-134. Mahmoodi-Shahrebabaki, M. (2015). Relationships between language teachers’ time-management skills, creativity, and burnout: A mediation analysis. Alberta Journal of Educational Research, 61(1), 20-39. Maslach, C., & Leiter, M. P. (2016). Burnout. In G. Fink (Ed.), Stress: Concepts, cognition, emotion, and behavior: handbook of stress series: Vol. 1(s. 351-358). Academic Press. Smetáčková, I. (2019). Syndrom vyhoření mezi vyučujícími v mateřských a základních školách. Diagnostika a poradenství v pomáhajících profesích, 3(2), 27-40. |