Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Způsoby předcházení šikaně v lesní mateřské školce: Případová studie DLK Jasmínka
Název práce v češtině: Způsoby předcházení šikaně v lesní mateřské školce: Případová studie DLK Jasmínka
Název v anglickém jazyce: Bullying Prevention in Forest Kindergarten: A Case Study of Jasmínka
Klíčová slova: šikana, šikana v mateřských školkách, prevence šikany, prevence šikany v mateřských školkách, lesní mateřské školky, prevence šikany v lesních mateřských školkách
Klíčová slova anglicky: bullying, bullying in kindergartens, bullying prevention, bullying prevention in kindergartens, forest kindergartens, bullying prevention in forest kindergartens
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: PhDr. Andrea Beláňová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 11.06.2020
Datum zadání: 11.06.2020
Datum a čas obhajoby: 08.09.2021 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2021
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se zabývá způsoby předcházení šikaně v lesní pedagogice. V teoretické části pojednává o šikaně, její prevenci a specifikách šikany a její prevence v mateřských školách. Stručně představuje koncept lesní pedagogiky.
Praktická část je případová studie, která se zaměřuje na prevenci šikany v konkrétním zařízení – DLK Jasmínka. Popisuje také filozofii, pedagogický směr a denní program DLK Jasmínky.
Výzkumná otázka: Jaké jsou způsoby předcházení šikaně v lesní mateřské školce? Jaký je vlastně pedagogický přístup v DLK Jasmínka? Má nějaký vliv na prevenci šikany?
Způsob sběru dat: Kvalitativní výzkum: polostrukturované rozhovory a pozorování. Tematická analýza.
Seznam odborné literatury
ALMŠ. (2021). Co je lesní školka. Načteno z ALMŠ: https://www.lesnims.cz/lesni
ms/co-je-lesni-skolka.html
Andersson, K. (2008). Constructing young masculinity: a case study of heroic discourse on violence. Discourse & Society, 139–161.
Bandura, A. (1999). Moral disengagement in the exercise of moral agency. Personality and Social Psychology Review, 193-209.
Bandura, A., Ross, D., & Ross, S. A. (1963). Imitation of film mediated aggresive models. Journal of Abnormal and Social Psychology , 3-11.
Flower, N. (2006). A comparison of the occurrence of bullying in a traditional versus a Montessori school setting. [Disertační práce, Xavier University]. Načteno z Ohio Link: https://etd.ohiolink.edu/apexprod/rws_olink/r/1501/10?clear=10&p10_accession_num=xavier1385992331
Frankl, V. (2018). A přesto říci životu ano. Praha: Karmelitánské nakladatelství.
Gaffney, H., Farrington, D. P., & Ttofi, M. M. (2019). Examining the Effectiveness of School-Bullying Intervention. International Journal of Bullying Prevention, 14-31.
Howard, A. M., Landau, S., & Pryor, J. B. (2013). Peer Bystanders to Bullying: Who Wants to Play with the Victim. Journal of Abnormal Child Psychology, 265-276.
Janošová, P., Kollerová, L., Zábrodská, K., Kressa, J., & Dědová, M. (2016). Psychologie školní šikany. Praha: Grada.
Knight, S. (2009). Forest Schools and Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage.
Knight, S. (2011). Forest School for All. London: Sage.
Knight, S. (2016). Forest School in Practice. London: Sage.
Kolář, M. (2001). Bolest šikanování. Praha: Portál.
Kolář, M. (2011a). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.
Kolář, M. (2011b). Šikana v mateřské škole: diferenciální diagnostika - jak rozlišit šikanování od škádlení? Načteno z Metodický portál RVP.CZ: https://clanky.rvp.cz/clanek/k/p/11303/SIKANA-V-MATERSKE-SKOLE-DIFERENCIALNI-DIAGNOSTIKA---JAK-ROZLISIT-SIKANOVANI-OD-SKADLENI.html/
Kolář, M., & Havlínová, M. (2001). Sociální klima v prostředí základních škol ČR. Praha. [Výzkumná studie, IDM Praha – MŠMT ČR]. Načteno z DocPlayer: https://docplayer.cz/3068861-Socialni-klima-v-prostredi-zakladnich-skol-cr.html
Leather, M. (2018). A critique of "Forest School" or something lost in translation. Journal of Outdoor and Environmental Education , 5-18.
Lereya, S. T., Samara, M., & Wolke, D. (2013). Parenting behavior and the risk of becoming a victim and a bully/victim: A meta-analysis study. Child Abuse & Neglect, 1091-1108.
Mc Ewin, C. K., & Cross, A. H. (1982). A Comparative Study of Perceived Victimization, Perceived Anonymity, Self-Esteem, and Prefetted Teacher Characteristics of Gifted and Talented Non-Labeled Early Adolescents. Journal of Early Adolescence, 247-254.
Menesini, E., & Salmivalli, C. (2017). Bullying in schools: the state of knowledge and. Psychology, Health & Medicine, 240–253.
Michek, S., Nováková, Z., & Menclová, L. (2015). Advantages and disadvantages of forest kindergarten in Czech Republic. Procedia Social and Behavioral Sciences, 738-744.
Miovský, M. (2015). Prevence rizikového chování ve školství. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, Klinika adiktologie.
MŠMT. (2016). Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních. Načteno z MŠMT: https://www.msmt.cz/file/38988/
Peters, M. P., & Bain, S. K. (2011). Bullying and Victimization Rates Among Gifted and High-Achieving Students. Journal for the Education of the Gifted, 624-643.
Repo, L., & Sajaniemi, N. (2015). Prevention of bullying in early educational settings: pedagogical and organisational factors related to bullying. European Early Childhood Education Research Journal, 461-475.
Rigaud, V. M. (2013). Examining the Montessori Lower Elementary Education as Pedagogy for Peace: A Study of an Alternative Framework to Address Bullying in Schools. [Disertační práce, St. John Fisher College]. Načteno z Fisher Digital Publications: https://fisherpub.sjfc.edu/education_etd/162/
Ryan, A., & Morgan, M. (2011). Bullying in secondary schools: through a discursive lens. Kōtuitui: New Zealand Journal of Social Sciences Online, 1-14.
Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál.
Salmivalli, C., Kärnä, A., & Poskiparta, E. (2011). Counteracting bullying in Finland: The KiVa program and its effects on different forms of being bullie. International Journal of Behavioral Development, 405-411.
Saracho, O. N. (2016). Bullying Prevention Strategies in Early Childhood Education. Early Childhood Education Journal, 453-460.
Saracho, O. N. (2016). Bullying Prevention Strategies in Early Childhood Education. Early Childhood Education Journal, 453-460.
Thornberg, R. (2011). “She”s Weird!’- The Social Construction of Bullying in School: A Review of Qualitative Research. Children & Society, 258-267.
Ttofi, M. M., & Farrington, D. P. (2010). Effectiveness of school-based programs to reduce bullying: a systematic and meta-analytic review. Journal of Experimental Criminology, 27-56.
Valachová, K. (2016). Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy. Načteno z MŠMT: https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/msmt-aktualizuje-metodicky-pokyn-k-reseni-sikany-ve-skolach
Valkounová, T. (2018). Standardy kvality lesních mateřských škol a klubů. Asociace lesních mateřských škol.
Vošáhlíková, T. (2010). Ekoškolky a lesní mateřské školy. Praha: Ministerstvo životního prostředí.
Výrost, J., & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.
Weisshaar, E. (2006). Epidemiology of Tick Bites and Borreliosis in Children Attending Kindergarten or So-Called ‘‘Forest Kindergarten’’ in Southwest Germany. Journal of Investigative Dermatology, 584-590.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK