Vliv prostředí mateřských školních zahrad na kvalitu venkovní hry
Název práce v češtině: | Vliv prostředí mateřských školních zahrad na kvalitu venkovní hry |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | How the environment of kindergartens affects the quality of outdoor play |
Klíčová slova: | Dítě, mateřská škola, zahrada, příroda, přirozené, venkovní, podnětné prostředí, hygiena, bezpečnost, rozvoj dítěte, hra, prožitek, zahradnické práce, |
Klíčová slova anglicky: | Child, kindergarten, garden, nature, naturally, outdoor, stimulating environment, hygiene, safety, child development, game (play), experience, garden work |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.06.2020 |
Datum zadání: | 22.12.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 18.05.2021 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.05.2021 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Úvod
2. Teoretická část – historie pobytu venku, historie proměn školních zahrad, specifika rozvoje dětí v předškolním věku, legislativa, bezpečnostní a hygienické podmínky, grantové a nadační programy. 3. Praktická část – popis vlastní MŠ, výzkum ve 20 MŠ středočeského kraje a Prahy. Využití pracovních metod – Smíšený výzkum – kvalitativní (popis zahrad, její kvalita na rozvoj dětí, návrhy na zlepšení, podmínky venkovního pobytu dětí), kvantitativní (spokojenost využití zahrady učitelkami, dětmi). Forma výzkumu – dotazník (pro učitelky MŠ), pozorování (přímé pozorování navštívených MŠ) a rozhovor (s dětmi a učitelkami v MŠ) 4. Návrhy a doporučení získané z výzkumu 5. Závěr 6. Seznam doporučené literatury 7. Přílohy |
Seznam odborné literatury |
1. KOMENSKÝ, Jan Amos. Informatorium školy mateřské: povinná četba pro pedagogické školy - třídy pro přípravu učitelek mateřských škol. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972.
2. ČESKO. MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Leden 2018. [online]. 2017 [cit. 2020-03-06]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/45304/ 3. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: Co by měli rodiče znát, rodiče respektovat a rozvíjet. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. ISBN 978-80-247-4435-3 4. BUREŠOVÁ, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky, 2007. 5. JANČAŘÍKOVÁ, K., MAZÁČOVÁ, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8. 6. KŘIVÁNKOVÁ, D. Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno : Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014. 7. KŘIVÁNKOVÁ, D., MACHÁTOVÁ, I. Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě. 1. vyd. Brno: Lipka ‐ školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 27 s. Metodický materiál pro učitele. ISBN 978‐80‐87604‐27‐ 4. 8. Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010. 9. Jančaříková, K. Kapuciánová, M. Činnosti venku a v přírodě. Praha : Raabe, 2013. 1. vyd. 141 str. ISBN978-80-7496-071-0. 10. CALATIOVÁ, M., DELAČOVÁ, S., MULLEROVÁ, A. Volná hra. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-011-1. 11. KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3. 12. MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. |
Předběžná náplň práce |
• Podtémata
Využití školní zahrady. Návrat k propojení s přírodou. • Cíl práce Vliv venkovního prostředí MŠ na zdravý a všestranný rozvoj dětí, školní zahrada jako místo pro volnou i kreativní hru a jako příležitost k přirozenému poznávání přírody. Využití zahrady jako didaktické pomůcky. Zapojení dětí do prací na zahradě. • Výzkumné otázky Jak ovlivňuje prostředí školní zahrady kvalitu předškolního vzdělávání? Je možné využít zahradní práce jako jeden z možných nástrojů výchovy a vzdělávání předškolních dětí? Jaká je úroveň školních zahrad v Praze a okolí? Kdo a kolik lidí se podílí na tvorbě a údržbě zahrady? Jakými žádoucími či nežádoucími faktory může být pobyt dětí na školních zahradách ovlivněn? Je pobyt nějak limitován nebo omezen? V jaké míře působí přirozené prostřední na zahradě k začlenění (motivaci) dětí do systému praktických dovedností? Je přirozené prostředí na zahradě vhodnou formou, jak začlenit děti do systému domácích prací a učení praktickým dovednostem? • V teoretické části bude popis historie pobytu venku, proměny školních zahrad v historickém kontextu, využití školních zahrad z pohledu potřeb rozvoje dítěte předškolního věku. Dále zde bude popis zdrojů legislativy, možnosti využití grantových a nadačních projektů, závaznosti hygienických a bezpečnostních podmínek. • Praktická část bude obsahovat popis současných podmínek vlastní MŠ a následně výzkum ve 20 MŠ středočeského kraje a Prahy formou porovnání využití školních zahrad ve větším městě i na vesnici. Do výzkumu zapojím státní, soukromé i alternativní MŠ pro možnost většího porovnání. V každé MŠ oslovím minimálně 2 učitelky a 2 děti. Výzkum bude zkoumat vliv venkovního prostředí na rozvoj dítěte z pohledu učitelky, volnou a kreativní hru na zahradě, využití zahrady jako didaktickou pomůcku, zapojení dětí do zahradních prací, zda zahrada poskytuje příležitost k přirozenému poznávání přírody, zda je pobyt dětí na zahradě nějak limitovaný a jak jsou děti s pobytem na školní zahradě spokojeny. Součástí výzkumu budu dále, kdo a kolik lidí se podílí na tvorbě zahrady a její následnou péči? |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
• Subtopics:
Use of the school garden. Reconnecting with nature. • The aim of the work The influence of the outdoor kindergarten environment on the healthy and all-rounded development of children. School garden as a place for free and creative play and as an opportunity for natural exploration of nature. Using garden as a teaching aid. Involving children in garden work. • Research questions How does the school garden environment affect the quality of pre-school education? Is it possible to use garden work as one of the possible tools for the education of preschool children? What is the level of school gardens in Prague and its surroundings? Who and how many people are involved in the creation and maintenance of the gardens? What desirable or undesirable factors can affect the stay of children in school gardens? Is the stay limited in any way? To what extent does the natural environment in the garden work to integrate (motivate) children into the system of practical skills? Is the natural environment in the garden a suitable way to integrate children into the system of homework and learning practical skills? • The theoretical part will describe the history of living outside, the transformation of school gardens in the historical context and the use of school gardens from the perspective of the development needs of preschool children. There will also be a description of the sources of legislation, the possibility of using grant and foundation projects, the binding nature of hygiene and safety conditions. • The practical part will contain a description of the current conditions of the kindergarten including research in 20 kindergartens in the Central Bohemian Region and Prague in the form of a comparison of the use of school gardens in a larger city and village. I will involve state, private and alternative kindergartens in the research for the opportunity of a bigger comparison. In each kindergarten I will interview at least 2 teachers and 2 children. The research will examine the influence of the outdoor environment on the child's development from the teacher's point of view including free and creative play in the garden and use of the garden as a teaching aid. Involvement of children in garden work whether the garden provides an opportunity to learn about nature or how satisfied are the children with their stay in the school garden. As a part of the research we will answer questions as who and how many people are involved in the creation of the garden and it‘s subsequent care? |