skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení:
02.06.2020
Datum zadání:
02.06.2020
Datum a čas obhajoby:
10.09.2020 00:00
Místo konání obhajoby:
M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:
23.07.2020
Datum proběhlé obhajoby:
10.09.2020
Předmět:
Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti:
doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Předběžná náplň práce
Předkládaná diplomová práce se věnuje tématu Bariéry při vzdělávání vietnamských žáků ve vybrané základní škole. V teoretické rovině práce pojednává o vyučovacím procesu a jeho činitelích. Věnuje se též bariérám ve vyučovacím procesu. Cílem práce je zjistit, zda učitelé vybrané školy vnímají při výuce vietnamských žáků nějaké bariéry, a navrhnout opatření, která by zjištěné bariéry v praxi pomohla minimalizovat nebo dokonce eliminovat. Cíle práce bylo dosaženo v praktické části práce na základě kvalitativního výzkumného šetření, v rámci kterého byli osloveni pedagogové vybrané základní školy, kteří mají zkušenosti se vzděláváním vietnamských žáků. Bylo zjištěno, že mezi nejčastěji zmiňovanou bariérou při výuce vietnamských žáků byla bariéra jazyková. Mezi kulturními bariérami zmiňují učitelé neverbální projevy žáků. Těm mohou být mylně přisuzovány nesprávné významy. Kulturní bariéry učitelé zároveň neoznačují za tolik markantní, jako bariéru jazykovou. Jako bariéry v začleňování vietnamských žáků do kolektivu třídy byly označeny neznalost českého jazyka a některá specifika v jejich kultuře a chování. Se zákonnými podpůrnými opatřeními při vyučování vietnamských žáků učitelé vybrané školy nemají žádné zkušenosti, nevyužívají je, ale využívají metody obecně doporučované pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Mezi nadstandardní možnosti podpory užívané nad rámec podpůrných opatření řadí učitelé externí jazykové kurzy českého jazyka a náslechy starších žáků v hodinách českého jazyka na 1. stupni. Žáci se také mohou obracet na školní poradenské pracoviště. Za nadstandardní je považována také pomoc vychovatelek školní družiny při vypracovávání domácích úkolů a jejich účast na školou nabízených volnočasových a zájmových aktivitách.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Presented Diploma Thesis deals with the topic of Barriers in the Education Process of Vietnamese Pupils in a Selected Primary School. At the theoretical level the work deals with the teaching process and its factors. It also deals with the barriers in the teaching process. The aim of the work is to find out whether the teachers of the selected school perceive any barriers when teaching Vietnamese students and to propose recommendations that would help to minimize or even eliminate the identified barriers in practice. The aim of the work was achieved in the practical part of the work on the basis of a qualitative research survey during which teachers of the selected primary school having experience with the education of Vietnamese students were addressed. It was found that among the most frequently mentioned barriers in the teaching of Vietnamese students belongs the language barrier. Among the cultural barriers teachers mention pupils' non-verbal expressions. They may be incorrectly given the wrong meanings. At the same time teachers don’t describe cultural barriers as striking as the language barrier. Ignorance of the Czech language and some specifics in the culture and behavior were identified as barriers in the integration of Vietnamese pupils into the class team. The teachers of the selected school have no experience with using legal support measures in teaching Vietnamese pupils, they do not use them, but they use the methods generally recommended for working with pupils with special educational needs. Among the above-standard support options used beyond the support measures teachers include the external language courses of the Czech language and listening of older pupils in Czech language lessons at the primary school. Pupils can also turn to the school counseling center. The help of school group educators in preparing homework and their participation in the leisure and hobby activities offered by the school is also considered above-standard.