Kázeň ve waldorfské škole z pohledu učitele
Název práce v češtině: | Kázeň ve waldorfské škole z pohledu učitele |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Discipline in a Waldorf school from the teacher's point of view |
Klíčová slova: | kázeň, waldorfská škola, kvalitativní výzkum |
Klíčová slova anglicky: | discipline, Waldorf school, qualitative research |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 28.05.2020 |
Datum zadání: | 28.05.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2020 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M209, pedagogická laboratoř |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2020 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V posledních letech získávají alternativní přístupy ke vzdělávání stále větší pozornost, jsou vyhledávány především kvůli vstřícnému klimatu a partnerskému přístupu k žákům. Některé z nich zároveň dosahují dobrých výsledků ve vzdělávání a mohou být proto pro mnohé začínající učitele být inspirací, jak propojit vstřícné klima s dobrými výsledky. Vzhledem k mnoha kázeňským problémům, které jsou překážkou ve vyučování a učení v mnoha základních školách hlavního vzdělávacího proudu, je důležité podrobněji prozkoumat, jak dosahují kázně učitelé v alternativních školách. Hlavním cílem bakalářské práce proto bude zjistit, jak učitelé ve waldorfské škole vnímají nekázeň a jaké strategie používají v reakci na problémové chování žáků. V teoretické části se bude práce zabývat především teoretickým vymezení konceptu kázně a charakteristikami waldorfské pedagogiky, v empirické části pak využije metody kvalitativního výzkumu pro analýzu strategií, které učitelé ve waldorfské škole používají k udržení kázně. Hlavními technikami sběru dat budou polostrukturované rozhovory a studium dokumentů. |
Seznam odborné literatury |
Baumann, A. (1999). Abeceda anthroposofie. IOANES.
Bendl, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi. Praha: Triton. Bendl, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton. Bendl, S. (2001). Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV. Bendl, S. (2005). Ukázněná třída aneb kázeňské minimum pro učitele. Praha: Triton. Buhler, W. (2004). Anthroposofie jako požadavek dnešní doby. Hranice: Nakladatelství FABULA. Cangelosi, J. S. (1994). Strategie řízení třídy. Praha: Portál. Carlgren, F. (1991). Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar. Lindenberg, C., & Opavský, M. (1998). Rudolf Steiner: s autentickými svědectvími a obrazovými dokumenty. S.l.: Opherus. Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál. Steiner, R. (1907). Výchova dítěte a metodika vyučování. Baltazar. Steiner, R. (2003). Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Semily: Opherus. Steiner, R. (2012). Duchovní vedení člověka a lidstva. Praha: Anthroposofická společnost. Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Vališová, A. (2008). Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada. |