Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Důvody a proces vzniku alternativní školy z pohledu jejich zakladatelů
Název práce v češtině: Důvody a proces vzniku alternativní školy z pohledu jejich zakladatelů
Název v anglickém jazyce: Reasons and process of creating an alternative school from the perspective of its founders
Klíčová slova: Alternativní vzdělávání, inovativní vzdělávání, kvalitativní výzkum, svobodná a demokratická škola, unschooling
Klíčová slova anglicky: Alternative schooling, innovative school, qualitative research, free democratic school, unschooling
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 20.05.2020
Datum zadání: 20.05.2020
Datum a čas obhajoby: 07.09.2020 09:50
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M209, pedagogická laboratoř
Datum odevzdání elektronické podoby:22.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2020
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V posledních letech se objevuje stále větší počet iniciativ, které usilují o založení alternativní základní školy. Zatím je ovšem k dispozici jenom málo výzkumných dokladů, které se zabývají motivacemi jejich zakladatelů a podrobněji mapují proces jejich vzniku. Cílem diplomové práce bude zkoumat důvody pro založení alternativní školy a proces jejího vzniku metodami kvalitativního výzkumu. V teoretické části se bude práce zabývat především problematikou alternativních a inovativních přístupů ke vzdělávání, v empirické části pak využije metody kvalitativního výzkumu pro analýzu důvodů, které vedou k zakládání alternativních škol, zaměří se také na reflexi zkušeností z procesu zakládání školy. Hlavními technikami sběru dat budou polostrukturované rozhovory a studium dokumentů.
Seznam odborné literatury
DVOŘÁK, Dominik, Karel STARÝ a Petr URBÁNEK. Škola v globální době: proměny pěti českých základních škol [online]. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2015 [cit. 2020-05-14]. ISBN 978-80-246-2977-3.
GRAY, Peter. Svoboda učení: jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání. Druhé, rozšířené vydání. Praha: PeopleComm, [2016]. ISBN 978-80-87917-17-6.
HENDL, Jan, (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
KARTOUS, Bohumil. No future: vezeme děti na parním stroji do virtuální reality?. Praha: 65. pole, 2019. ISBN 978-80-88268-30-7.
KOSTELECKÁ, Yvona. (2014). Domácí vzdělávání a legislativa. Studie postkomunistických států střední Evropy. Orbis Scholae, 8(1), 9 – 26.
KRAMPEROVÁ, Lucie a Jan KRŠŇÁK. Jak se učí živě? rozhovory o inovativních školách. V Praze: DharmaGaia, 2018. Inovativní vzdělávání. ISBN 978-80-7436-087-9.
MIOVSKÝ, Michal, (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing. Psyché. ISBN 80-247-1362-4.
NEILL, Alexander Sutherland. Summerhill: příběh první demokratické školy na světě. Praha: Peoplecomm, 2013. ISBN 9788090489059.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 106 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8072-3.
RÝDL, K. (1998). Smysl a vliv reformních idejí alternativního pedagogického hnutí v České republice v 90. letech. Pedagogika, 4, 380-386.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha, Česká republika: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, školský zákon. (2004). Praha: Tiskárna Ministerstva vnitra.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se věnuje procesům probíhajícím při zakládání alternativních škol a reflexi tohoto procesu očima jejich zakladatelů.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá potřebami změn ve vzdělávání a významnými alternativními vzdělávacími směry, přibližuje principy fungování svobodných a demokratických škol, představuje některé osobnosti spojené s alternativou ve vzdělávání a krátce zmiňuje vybrané platformy a koncepty založené na respektu k jedinci. Praktická část analyzuje rozhovory se zakladateli pěti alternativních škol o jejich důvodech k založení školy a hodnocení tohoto procesu. Hlavními technikami sběru dat jsou hloubkové polostrukturované rozhovory. Vzhledem k výzkumnému cíli bylo použito kvalitativního přístupu inspirovaného fenomenologickým zkoumáním a zakotvenou teorií. Následně byla využita technika výkladu karet.
Důvodů k zakládání alternativních škol je několik, jako hlavní se jeví potřeba umožnit současné generaci dětí navštěvovat školu, která v nich bude podporovat jejich talenty, kde jim bude věnována individuální péče a respektován jejich názor. Mezi další důvody patří potřeba svobody, potřeba se profesně realizovat nebo vyhovět vnějším požadavkům. Proces zakládání reflektovali zakladatelé na jedné straně jako náročný, na druhé straně ale jako naplňující a nabíjející. Na své cestě se potýkali s nedostatkem financí, byrokracií i únavou. Docházelo také k neshodám s kolegy i rodiči nad ideovou koncepcí školy. Přestože o tom často uvažovali, žádná z těchto překážek je nepřiměla k rozhodnutí proces zakládání ukončit.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis deals with the processes taking place in setting up alternative schools and reflects the founders´views on the start-up process as well as their satisfaction with the outcome. The theoretical part introduces the important alternative directions in education, brings forward the principles of how free and democratic schools work, presents some personalities associated with the educational alternative and briefly mentions selected platforms and concepts based on the principles of respect for the individual.
The empirical part analyses interviews with the founders of five alternative schools on their reasons for setting up the school and their appreciation of the proces. The main techniques for data collection are in-depth semi-structured interviews. Given the research objective a qualitative approach inspired by phenomenological investigation and grounded theory was used and subsequently the card interpretation technique.
There are several reasons for setting up alternative schools, the main one seems to bet he need to provide current generation of children a school which would support their talents, gives them the individual approach and where their opinion would be respected. Other reasons include the need for freedom ort he need to be professionally implemented. The process of setting up was reflected by the founders as demanding on the one hand, but fulfilling on the other. On their journey they faced funding shortages, bureaucracy and fatigue. There were also disagreements with colleagues and parents over the school´s idea concept. None of these obstacles made them give it up, despite considering the idea.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK