Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vyobrazení Apollóna na barokních nástěnných malbách
Název práce v češtině: Vyobrazení Apollóna na barokních nástěnných malbách
Název v anglickém jazyce: Depiction of Apollo on Baroque Ceiling Painting
Klíčová slova: Barokní nástěnná malba, mytologie, ikonografie, Apollón, šlechtická sídla, Čechy, Morava
Klíčová slova anglicky: Baroque murals, mythology, iconography, Apollo, residence of nobles, Bohemia, Moravia
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: PhDr. Petra Oulíková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.05.2020
Datum zadání: 20.05.2020
Datum potvrzení stud. oddělením: 01.06.2020
Datum a čas obhajoby: 12.01.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:01.12.2021
Datum odevzdání tištěné podoby:01.12.2021
Datum proběhlé obhajoby: 12.01.2022
Oponenti: PhDr. Ing. Marie Vymazalová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Úvod
2. Přehled literatury
3. Apollón
3.1. Mytologie - Apollón a jeho funkce v Ovidiových Metamorfózách
3.2. Ikonografie Apollóna v nástěnném barokním malířství
4. Tématika denní cykličnosti a její význam
4.1. Postavy prezentující denní cykličnost
4.2. Apollón a Aurora coby nositelé příchodu nového dne a hlavní freskové realizace
4.3. Rozdělení interiéru barokních sídel pomocí nástěnných maleb a pochopení jejich funkcí
5. Apollón a Múzy
6. Inspirační zdroje
7. Funkce a úloha objednavatele - sebeprezentace pomocí antické mytologie
8. Závěr
9. Seznam literatury
10. Seznam vyobrazení
11. Obrazová příloha
Seznam odborné literatury
AUGUSTA-BOULAROT / BUFFARD-MORET/ COLLOGNAT / FLAMARION / HADDAD-WOTLING / MONCHATRE / MARTIN 1993 — Sandrine AUGUSTA-BOULAROT / Brigitte BUFFARD-MORET / Annie COLLOGNAT / Edith FLAMARION / Karen HADDAD-WOTLING / Nicole MONCHATRE / René MARTIN (ed): Slovník řecko-římské mytologie a kultury. Praha 1993
BAHNÍK 1974 — Václav BAHNÍK: Slovník antické kultury. Praha 1974
BARIGOZZI BRINI / GARAS 1967 — Amalia BARIGOZZI BRINI / Klára GARAS: Carlo Innocenzo Carloni. Milano 1967BLAŽÍČEK 1974— Oldřich BLAŽÍČEK: Contributi lombardi al barocco boeme. In: Arte Lombarda XIX, 1974, 147–162
BLAŽÍČEK 1978 — Oldřich BLAŽÍČEK: Carlo Carlone in Boemia. Como 1978
FEJTOVÁ / LEDVINKA / PEŠEK / VLNAS 2004 — Olga FEJTOVÁ / Václav LEDVINKA / Jiří PEŠEK / Vít VLNAS (eds.): Barokní Praha – Barokní Čechie 1620 – 1740. Sborník příspěvků z vědecké konference fenoménu baroka v Čechách. Documenta Pragensia. Praha 2004
FRONEK 2014 — Jiří FRONEK: Johann Hiebel (1679-1755): Malíř fresek středoevropského baroka. Praha 2014
HALL 1991 — James HALL: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991
KAUFMANN 1997 — Thomas Dacosta KAUFMANN: Court, Cloister and City. The Art & Culture of Central Europe, 1450-1800. Chicago 1997
KROUPA 2004 — Petr KROUPA: Zámek v Náměšti nad Oslavou (stavební vývoj do konce 19. století). In: Památková péče na Moravě VIII, 2004, 63–76.
KRUMMHOLZ 2007a — Martin KRUMMHOLZ: Clam-Gallasův palác. Johann Bernhard Fischer von Erlach. Architektura, výzdoba, život rezidence. Praha 2007
KRSEK / KUDĚLKA / STEHLÍK / VÁLKA 1996 — Ivo KRSEK / Zdeněk KUDĚLKA / Miloš STEHLÍK / Josef VÁLKA: Umění baroka na Moravě a ve Slezsku. Praha 1996
MACEK / BIEGEL / BACHTÍK 2015 — Petr MACEK / Richard BIEGEL / Jakub BACHTÍK (eds.): Barokní architektura v Čechách. Praha 2015
MÁDL 2009 — Martin MÁDL: Malířská výzdoba barokních šlechtických rezidencí v Čechách. In: Václav LEDVINKA (ed.): Documenta Pragensia XXVIII. Praha 2009, 241–275
MÁDL 2013 — Martin MÁDL: Tencalla I–II: Barokní nástěnná malba v českých zemích. Praha 2013
MÁDL / ŠEFERISOVÁ-LOUDOVÁ / WÖRGÖTER 2007 — Martin MÁDL / Michela ŠEFERISOVÁ-LOUDOVÁ / Zora WÖRGÖTER (eds.): Baroque Ceiling Paiting in Central Europe. Praha 2007
MAŠEK 2003 — Petr MAŠEK: Modrá krev. Minulost a přítomnost. 445 šlechtických rodů v českých zemích. Praha 2003
MAŤA 2004 — Petr MAŤA: Svět české aristokracie (1500–1700). Praha 2004
MILTOVÁ 2017 — Radka MILTOVÁ: Ve společenství bohů a hrdinů. Mýty antického světa v české a moravské nástěnné malbě šlechtických venkovských sídel v letech 1650–1690. Praha 2017
MRAZEK 1957 — Wilhelm MRAZEK: Apollo, Licht der Welt: zur Ikonologie der Apollogalerie im Schwarzenbergpalais. Innsbruck 1957. In: Alte und moderne Kunst II, 1957, 16–19
NEUMANN 1969 — Jaromír NEUMANN: Český barok. Praha 1969
OULÍKOVÁ 2006— Petra OULÍKOVÁ: Klementinum. Praha 2019
OVIDIUS NASO 1942 — Publius OVIDIUS NASO: Proměny. Ferdinand STIEBITZ (ed.). Praha 1942
PIGLER 1974 — Andor PIGLER: Barockthemen: eine Auswahl von Verzeichnissen zur Ikonographie des 17. und 18. Jahrhunderts. Budapešť 1974
PREISS 1986 — Pavel PREISS: Italští umělci v Praze. Praha 1986
PREISS 1989 — Pavel PREISS: Malířství vrcholného baroka v Čechách. In: DČVU II/2, 540– 611
RIPA 1766 — Cesare RIPA: Iconologia. Perugia 1766
SVOBODA 1964 — Karl M. SVOBODA (ed.): Barock in Böhmen. München 1964
TOGNER 2010 — Milan TOGNER: Malířství 17. století na Moravě. Olomouc 2010
VLNAS 2001 — Vít VLNAS (ed.): Sláva barokní Čechie, stati o umění, kultuře a společnosti 17. a 18. století. Praha 2001
ZELENKOVÁ 2009 — Petra ZELENKOVÁ: Barokní grafika 17. století v zemích Koruny české. Praha 2009
ZELENKOVÁ 2011 — Petra ZELENKOVÁ: Skrytá tvář baroka. Grafika 17. století v českých zemích. Praha 2011
Předběžná náplň práce
Tématem diplomové práce je vyobrazení Apollóna na barokních freskách. Postava antického slunečního boha se u nás objevuje nejčastěji v barokních rezidencích a to hned v několika odlišných námětech. Apollón zalitý sluncem ve slunečním voze je úzce spjat se sluneční tématikou a i vzhledem k umístění v prostoru nás odkazuje na denní cykličnost, spolu s Aurorou neboli Jitřenkou, prezentuje alegorii příchodu nového dne. S tímto námětem se nejčastěji setkáváme v sálech a na schodištích, ale i v sala terrenách. Konkrétní příklady můžeme sledovat například v Náměšti nad Oslavou, kde Apollón ohlašuje nový den, či v Novém Falkenburku se v hlavním sále nachází Triumfující Aurora, dále Sala terrena v Děčíně s oběma bohy nebo Sala terrena na zámku v Libochovicích s Aurorou zalitou v červáncích.
Apollón s Múzami prezentuje oslavu umění. U nás například na zámku v Novém Městě nad Metují, ale i v pražském Klementinu v barokním knihovním sále se na vedlejší fresce objevuje Apollón na hoře Parnas.
Apollón se často objevuje i v námětech vycházejících z Ovidiových Metamorfóz – např. Apollónovy lásky: Apollón a Dafné, Apollón a Korónis nebo hudební tématika Apollón a Marsyas.
Zmíněny budou i inspirační zdroje vycházející především z Itálie, ale i ze středoevropského prostoru.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The theme of the diploma thesis is the depiction of Apollo in Baroque frescoes. The figure of the antique God of Sun appears in our country most often in Baroque residences in several different themes. Apollo with his sun chariot is closely connected with the solar theme - due to its location in space, it refers us to the daily cyclicality. Apollo with his sun chariot, same as Aurora symbolizes an allegory of the arrival of a new day. We most often find this theme in halls and staircases, but also in Sala terrena. Specific examples can be seen, for example, in Náměšť nad Oslavou, where Apollo announces a new day, or in New Falkenburg where the Triumphant Aurora is in the main hall, Sala terrena in Děčín with both gods or Sala terrena at the castle in Libochovice with Aurora in dawn.
Apollo with the Muses presents a celebration of art. In our country, for example, at the chateau Nové Město nad Metují, but also in the Prague Klementinum in a baroque library hall, where Apollo is on a side fresco on Mount Parnassus.
Apollo often appears in themes based on Ovid's Metamorphoses - for example, Apollo's loves: Apollo and Daphne, Apollo and Koronis or the musical theme of Apollo and Marsyas. Other sources of inspiration comes mainly from Italy, but sources from Central Europe will be mentioned too.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK