Vyobrazení Apollóna na barokních nástěnných malbách
Název práce v češtině: | Vyobrazení Apollóna na barokních nástěnných malbách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Depiction of Apollo on Baroque Ceiling Painting |
Klíčová slova: | Barokní nástěnná malba, mytologie, ikonografie, Apollón, šlechtická sídla, Čechy, Morava |
Klíčová slova anglicky: | Baroque murals, mythology, iconography, Apollo, residence of nobles, Bohemia, Moravia |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Petra Oulíková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.05.2020 |
Datum zadání: | 20.05.2020 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 12.01.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.12.2021 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 01.12.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.01.2022 |
Oponenti: | PhDr. Ing. Marie Vymazalová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Úvod
2. Přehled literatury 3. Apollón 3.1. Mytologie - Apollón a jeho funkce v Ovidiových Metamorfózách 3.2. Ikonografie Apollóna v nástěnném barokním malířství 4. Tématika denní cykličnosti a její význam 4.1. Postavy prezentující denní cykličnost 4.2. Apollón a Aurora coby nositelé příchodu nového dne a hlavní freskové realizace 4.3. Rozdělení interiéru barokních sídel pomocí nástěnných maleb a pochopení jejich funkcí 5. Apollón a Múzy 6. Inspirační zdroje 7. Funkce a úloha objednavatele - sebeprezentace pomocí antické mytologie 8. Závěr 9. Seznam literatury 10. Seznam vyobrazení 11. Obrazová příloha |
Seznam odborné literatury |
AUGUSTA-BOULAROT / BUFFARD-MORET/ COLLOGNAT / FLAMARION / HADDAD-WOTLING / MONCHATRE / MARTIN 1993 — Sandrine AUGUSTA-BOULAROT / Brigitte BUFFARD-MORET / Annie COLLOGNAT / Edith FLAMARION / Karen HADDAD-WOTLING / Nicole MONCHATRE / René MARTIN (ed): Slovník řecko-římské mytologie a kultury. Praha 1993
BAHNÍK 1974 — Václav BAHNÍK: Slovník antické kultury. Praha 1974 BARIGOZZI BRINI / GARAS 1967 — Amalia BARIGOZZI BRINI / Klára GARAS: Carlo Innocenzo Carloni. Milano 1967BLAŽÍČEK 1974— Oldřich BLAŽÍČEK: Contributi lombardi al barocco boeme. In: Arte Lombarda XIX, 1974, 147–162 BLAŽÍČEK 1978 — Oldřich BLAŽÍČEK: Carlo Carlone in Boemia. Como 1978 FEJTOVÁ / LEDVINKA / PEŠEK / VLNAS 2004 — Olga FEJTOVÁ / Václav LEDVINKA / Jiří PEŠEK / Vít VLNAS (eds.): Barokní Praha – Barokní Čechie 1620 – 1740. Sborník příspěvků z vědecké konference fenoménu baroka v Čechách. Documenta Pragensia. Praha 2004 FRONEK 2014 — Jiří FRONEK: Johann Hiebel (1679-1755): Malíř fresek středoevropského baroka. Praha 2014 HALL 1991 — James HALL: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991 KAUFMANN 1997 — Thomas Dacosta KAUFMANN: Court, Cloister and City. The Art & Culture of Central Europe, 1450-1800. Chicago 1997 KROUPA 2004 — Petr KROUPA: Zámek v Náměšti nad Oslavou (stavební vývoj do konce 19. století). In: Památková péče na Moravě VIII, 2004, 63–76. KRUMMHOLZ 2007a — Martin KRUMMHOLZ: Clam-Gallasův palác. Johann Bernhard Fischer von Erlach. Architektura, výzdoba, život rezidence. Praha 2007 KRSEK / KUDĚLKA / STEHLÍK / VÁLKA 1996 — Ivo KRSEK / Zdeněk KUDĚLKA / Miloš STEHLÍK / Josef VÁLKA: Umění baroka na Moravě a ve Slezsku. Praha 1996 MACEK / BIEGEL / BACHTÍK 2015 — Petr MACEK / Richard BIEGEL / Jakub BACHTÍK (eds.): Barokní architektura v Čechách. Praha 2015 MÁDL 2009 — Martin MÁDL: Malířská výzdoba barokních šlechtických rezidencí v Čechách. In: Václav LEDVINKA (ed.): Documenta Pragensia XXVIII. Praha 2009, 241–275 MÁDL 2013 — Martin MÁDL: Tencalla I–II: Barokní nástěnná malba v českých zemích. Praha 2013 MÁDL / ŠEFERISOVÁ-LOUDOVÁ / WÖRGÖTER 2007 — Martin MÁDL / Michela ŠEFERISOVÁ-LOUDOVÁ / Zora WÖRGÖTER (eds.): Baroque Ceiling Paiting in Central Europe. Praha 2007 MAŠEK 2003 — Petr MAŠEK: Modrá krev. Minulost a přítomnost. 445 šlechtických rodů v českých zemích. Praha 2003 MAŤA 2004 — Petr MAŤA: Svět české aristokracie (1500–1700). Praha 2004 MILTOVÁ 2017 — Radka MILTOVÁ: Ve společenství bohů a hrdinů. Mýty antického světa v české a moravské nástěnné malbě šlechtických venkovských sídel v letech 1650–1690. Praha 2017 MRAZEK 1957 — Wilhelm MRAZEK: Apollo, Licht der Welt: zur Ikonologie der Apollogalerie im Schwarzenbergpalais. Innsbruck 1957. In: Alte und moderne Kunst II, 1957, 16–19 NEUMANN 1969 — Jaromír NEUMANN: Český barok. Praha 1969 OULÍKOVÁ 2006— Petra OULÍKOVÁ: Klementinum. Praha 2019 OVIDIUS NASO 1942 — Publius OVIDIUS NASO: Proměny. Ferdinand STIEBITZ (ed.). Praha 1942 PIGLER 1974 — Andor PIGLER: Barockthemen: eine Auswahl von Verzeichnissen zur Ikonographie des 17. und 18. Jahrhunderts. Budapešť 1974 PREISS 1986 — Pavel PREISS: Italští umělci v Praze. Praha 1986 PREISS 1989 — Pavel PREISS: Malířství vrcholného baroka v Čechách. In: DČVU II/2, 540– 611 RIPA 1766 — Cesare RIPA: Iconologia. Perugia 1766 SVOBODA 1964 — Karl M. SVOBODA (ed.): Barock in Böhmen. München 1964 TOGNER 2010 — Milan TOGNER: Malířství 17. století na Moravě. Olomouc 2010 VLNAS 2001 — Vít VLNAS (ed.): Sláva barokní Čechie, stati o umění, kultuře a společnosti 17. a 18. století. Praha 2001 ZELENKOVÁ 2009 — Petra ZELENKOVÁ: Barokní grafika 17. století v zemích Koruny české. Praha 2009 ZELENKOVÁ 2011 — Petra ZELENKOVÁ: Skrytá tvář baroka. Grafika 17. století v českých zemích. Praha 2011 |
Předběžná náplň práce |
Tématem diplomové práce je vyobrazení Apollóna na barokních freskách. Postava antického slunečního boha se u nás objevuje nejčastěji v barokních rezidencích a to hned v několika odlišných námětech. Apollón zalitý sluncem ve slunečním voze je úzce spjat se sluneční tématikou a i vzhledem k umístění v prostoru nás odkazuje na denní cykličnost, spolu s Aurorou neboli Jitřenkou, prezentuje alegorii příchodu nového dne. S tímto námětem se nejčastěji setkáváme v sálech a na schodištích, ale i v sala terrenách. Konkrétní příklady můžeme sledovat například v Náměšti nad Oslavou, kde Apollón ohlašuje nový den, či v Novém Falkenburku se v hlavním sále nachází Triumfující Aurora, dále Sala terrena v Děčíně s oběma bohy nebo Sala terrena na zámku v Libochovicích s Aurorou zalitou v červáncích.
Apollón s Múzami prezentuje oslavu umění. U nás například na zámku v Novém Městě nad Metují, ale i v pražském Klementinu v barokním knihovním sále se na vedlejší fresce objevuje Apollón na hoře Parnas. Apollón se často objevuje i v námětech vycházejících z Ovidiových Metamorfóz – např. Apollónovy lásky: Apollón a Dafné, Apollón a Korónis nebo hudební tématika Apollón a Marsyas. Zmíněny budou i inspirační zdroje vycházející především z Itálie, ale i ze středoevropského prostoru. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The theme of the diploma thesis is the depiction of Apollo in Baroque frescoes. The figure of the antique God of Sun appears in our country most often in Baroque residences in several different themes. Apollo with his sun chariot is closely connected with the solar theme - due to its location in space, it refers us to the daily cyclicality. Apollo with his sun chariot, same as Aurora symbolizes an allegory of the arrival of a new day. We most often find this theme in halls and staircases, but also in Sala terrena. Specific examples can be seen, for example, in Náměšť nad Oslavou, where Apollo announces a new day, or in New Falkenburg where the Triumphant Aurora is in the main hall, Sala terrena in Děčín with both gods or Sala terrena at the castle in Libochovice with Aurora in dawn.
Apollo with the Muses presents a celebration of art. In our country, for example, at the chateau Nové Město nad Metují, but also in the Prague Klementinum in a baroque library hall, where Apollo is on a side fresco on Mount Parnassus. Apollo often appears in themes based on Ovid's Metamorphoses - for example, Apollo's loves: Apollo and Daphne, Apollo and Koronis or the musical theme of Apollo and Marsyas. Other sources of inspiration comes mainly from Italy, but sources from Central Europe will be mentioned too. |