Vývoj čtenářství u žáků sekundárního vzdělávání
Název práce v češtině: | Vývoj čtenářství u žáků sekundárního vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Reading Literacy Development at Secondary Education Students |
Klíčová slova: | čtenářství, čtenářská gramotnost, vývoj čtenářství, postoje k četbě, sekundární vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | reading literacy, development of reading, attitudes towards reading, secondary education |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 18.11.2019 |
Datum zadání: | 18.11.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 03.06.2020 14:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.06.2020 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Studující vyhledá a zpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje.
2. Studující provede všechny kroky naplánovaného výzkumu a analyzuje sebraná data. V diskusi propojí výsledky dotazování s teoretickými poznatky. 3. Všechny zásadní kroky studující průběžně konzultuje s vedoucím práce. Formální úprava práce bude odpovídat požadavkům platných Opatření děkana. |
Seznam odborné literatury |
CHALOUPKA, Otakar. Horizonty čtenářství: aktivita, proměnlivost a výchova čtenářství pubescentního dítěte. Praha: Albatros, 1971.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982. CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-40-8 CHOMSKY, Noam a MCGILVRAY, James. The Science Of Language: Interviews with James McGilvray. [online]. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. Dostupné z: doi: 10.1017/CBO9781139061018. CRYSTAL, David. How Language Works. Londýn: Penguin Books, 2007. ISBN 978-0-141-01552-1 GARBE, Christine. Čtenářství, jeho význam a podoba. Přeložil K. P. Sitařová. Praha: Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, 2008. ISBN 80-85 851-18-0 HOLDCROFT, David. Saussure: Signs, System and Arbitrariness. Cambridge: Oxford Universtiy Press, 1991. ISBN 0-521-33918-9 HOMOLOVÁ, Kateřina. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-641-3 PRÁZOVÁ, Irena, HOMOLOVÁ, Kateřina, LANDOVÁ, Hana a RICHTER, Vít. České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7491-492-8 SVORAD, Domin. Vznik a vývoj řeči a myšlení. Praha: Orbis, 1956. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá tematikou čtenářství a jeho vývojem během života u žáků sekundárního vzdělávání s přihlédnutím k vlastním postojům a hodnotovým orientacím adolescentů. V teoretické části popisuje vznik řeči jako hlavního dorozumívacího mezilidského prostředku a předkládá vývoj čtenářství v ontogenezi žáka s důrazem na pubescentního čtenáře. Je definován fenomén čtenářské socializace a jeho rozvoj v čase. Práce se věnuje čtenářské kompetenci, jejímu vztahu k současnému vzdělávání a významu v soudobé realitě a mediální společnosti. V závěru teoretické části je předložen aktuální stav úrovně čtenářství a čtenářské gramotnosti u českých středoškolských žáků. V praktické části práce zkoumá vývoj čtenářství u žáků sekundárního vzdělávání v průběhu jejich života s důrazem na změnu v pojetí čtenářství při přechodu na vyšší stupeň vzdělávacího systému a jak sami žáci tyto změny vnímají. Předmětem zkoumání jsou také faktory ovlivňující vztah k literatuře a motivaci ke čtení. Práce zjišťuje postoje respondentů ke školní četbě a postavení literatury na jejich hodnotovém žebříčku v porovnání s jinými druhy médií. Pro kvalitativní výzkum byla využita analýza psaných žákovských narativů. Následně byl s žáky proveden polostrukturovaný rozhovor vycházející z dat získaných v narativech. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis concerns the topic of reading literacy at secondary education students with regard to adolescents’ own attitudes and value orientations. The thesis describes, in the theoretical part, the origins of speech as the main means of interpersonal communication and presents development of reading literacy in students’ ontogenesis with the emphasis on pubescent students. The thesis defines the phenomenon of reader socialisation and its development in time. The work addresses reader competence, its relation to contemporary education system and its significance in the present-day reality and the media society. In the end of the theoretical part, a contemporary level of reading literacy at secondary school students in the Czech Republic is presented. |