Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 379)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
ROZVOJ FONEMATICKÉHO UVĚDOMOVÁNÍ V MATEŘSKÉ ŠKOLE
Název práce v češtině: ROZVOJ FONEMATICKÉHO UVĚDOMOVÁNÍ V MATEŘSKÉ ŠKOLE
Název v anglickém jazyce: DEVELOPMENT OF PHONEMATIC AWARENESS IN KINDERGARTEN
Klíčová slova: Fonematické uvědomováníní, školní zralost a připravenost, předčtenářská gramotnost, Elkoninova metoda
Klíčová slova anglicky: Phoneme awereness, school ripeness and readiness, pre-readings literacy, Ellkonin’s method
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: PhDr. Miroslava Nováková Schöffelová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 26.04.2020
Datum zadání: 26.04.2020
Datum a čas obhajoby: 18.01.2022 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:01.12.2021
Datum proběhlé obhajoby: 18.01.2022
Předmět: Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP)
Oponenti: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
 
 
 
Ocenění:Práce byla navržena na ocenění
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se skládá z části teoretické a praktické. V obou svých částech se zabývá tématem fonematického uvědomování dětí předškolního věku a jeho úrovní před vstupem do základní školy. Fonematické uvědomování je jednou z dílčích oblastí školní zralosti a připravenosti a jeho dobrá úroveň je klíčová pro bezproblémové osvojení si čtení a psaní na prvním stupni základní školy. V teoretické části se tedy zaměřuji na vymezení jednotlivých pojmů vztahujících se k této problematice. V praktické části se zabývám průběhem a výsledkem výzkumu, který budu realizovat v mateřské škole se skupinou předškolních dětí. Cílem výzkumu je prokázat, že rozvoj předgramotnostních schopností pomocí Elkoninovy metody lze realizovat i ve větší skupině předškolních dětí v mateřské škole. Výsledky výzkumu by tedy měly odpovědět na otázku, zda i ve větší skupině dětí dochází prostřednictvím Elkoninovy tréninkové metody k rozvoji jazykových schopností.
Seznam odborné literatury
KUCHARSKÁ, A., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. 2012. Četářská gramotnost – předpoklady rozvoje, počáteční gramotnost. In Pedagogika. Počáteční gramotnost. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovej, č.1-2/2012, ISSN 0031-3815.
SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. 2004. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada
TOKÁROVÁ, O. 2015. El’koninova metóda ranej gramotnosti a jej efektivita. Dizertační práce. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislavě, 2015.
THOROVÁ, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
MIKULAJOVÁ, M. & DOSTÁLOVÁ, A. (2004). V krajině slov a hlásek: Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina. Metodická příručka. Bratislava: Dialóg, spol. s. r. o.

MIKULAJOVÁ, M., NOVÁKOVÁ SCHÖFFELOVÁ, M., TOKÁROVÁ, O., DOSTÁLOVÁ, A.: Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina. Předgrafémová a grafémová etapa. 2. přepracované a doplněné vydání. Školské poradenské zařízení Centrum Rozum V.O.S., Praha - východ, 2016. ISBN 978-80-260-8261-3.
KOŤÁTKOVÁ, S. (2014). Dítě a mateřská škola: Co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada.
GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
BEDNÁŘOVÁ, J. & ŠMARDOVÁ, V. (2010). Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, a.s.
VÁGNEROVÁ, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G.: Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. TOGGA ve spolupráci s Univerzitou Karlovou v Praze, Fakultou humanitních studií, Praha 2015.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický, Praha 2004
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá rozvojem předčtenářské gramotnosti v předškolním vzdělávání, konkrétně rozvojem fonologického uvědomování prostřednictvím Elkoninovy metody modifikované pro potřeby mateřských škol. Fonologické uvědomování je „schopnost uvědomovat si fonologickou strukturu řeči, což zahrnuje uvědomování si slabik ve slovech, rýmů i jednotlivých zvuků řeči, tj. fonémů.“ (Nováková et al., 2020, str. 23) Tato schopnost je složkou školní zralosti a připravenosti a její dobrá úroveň je klíčová pro bezproblémové osvojení si čtení a psaní na prvním stupni základní školy.
Teoretická část práce předkládá základní vymezení právních norem předškolního vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání ve vztahu k předčtenářské gramotnosti. Dále seznamuje s vývojem předškolního dítěte i problematikou školní zralosti a připravenosti.
Empirická část se zabývá výzkumem spojeným s pilotováním nově vznikající úpravy Elkoninovy metody pro použití v mateřských školách. Cílem výzkumného šetření je ověřit, zda nová úprava metodiky zvané Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina: předgrafémová a grafémová etapa je vhodná pro práci s kolektivem předškolních dětí v mateřské škole a zda jejím prostřednictvím dochází k rozvoji fonematického uvědomování a školní připravenosti.
Výsledky výzkumu prokazují, že u dětí z experimentální skupiny došlo k většímu rozvoji jazykových schopností než u dětí z kontrolní skupiny.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis focuses on the development of pre-reading literacy in preschool education, specifically, the development of phonological awareness using the Elkonin method adapted for the needs of kindergartens. Phonological awareness is "the ability to be aware of the phonological structure of speech, which includes an awareness of syllables in words, rhymes, and individual sounds of speech, i.e. phonemes." (Nováková et al., 2020, p. 23) This ability is a component of school maturity and readiness, and a good level of this skill is crucial for seamlessly emulating reading and writing in the first stage of elementary school.
The theoretical part of the thesis presents a basic definition of the legal norms of preschool education and the Framework Educational Programme in relation to pre-reading literacy. It also introduces the development of preschool children as well as the issue of school ripeness and readiness. The empirical part deals with research related to piloting the emerging modification of the Elkonin method for use in kindergartens. The aim of the research is to verify whether the new regulation of Language Skills Training based on the method developed by D. B. Elkonin is suitable for working with a group of preschool children in kindergarten and whether it develops phonematic awareness and school readiness. The results of the research show that children in the experimental group developed more language skills than children in the control group.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK