Specifika baletního prostředí jako rizikové faktory pro rozvoj poruch příjmu potravy
Název práce v češtině: | Specifika baletního prostředí jako rizikové faktory pro rozvoj poruch příjmu potravy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Specifics of Ballet Environment as Risk Factors for the Development of Eating Disorders |
Klíčová slova: | balet, poruchy příjmu potravy, rizikové faktory, sociokulturní faktory, dotazník |
Klíčová slova anglicky: | ballet, eating disorders, risk factors, socio-cultural factors, survey |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Marián Vanek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 03.04.2020 |
Datum zadání: | 03.04.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2020 12:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2020 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tématem práce je výzkum baletního prostředí v souvislosti s potenciálním zvýšeným rizikem pro rozvoj poruch příjmu potravy u studentek baletních konzervatoří.
Studentka provede částečnou replikaci studie Dantas et al., 2018. Studentka získá účastnice pro výzkum technikou dostupnosti a účelového výběru studentek baletních konzervatoří. Provede dotazníkové šetření, ve kterém zmapuje subjektivně vnímané faktory, které mohou ovlivňovat studentky baletních konzervatoří. Zároveň účastnice výzkumu vyplní jeden ze screeningových testů mapující riziko rozvoje poruch příjmu potravy. Tyto dvě proměnné budou analyzovány odpovídajícími testy inferenční statistiky. Studentka provede rešerši relevantní literatury a závěry ze své studie interpretuje a diskutuje v kontextu soudobé teorie. Studentka se zavazuje, že během provedení výzkumu bude dodržovat etické principy pro výzkum v psychologii a pedagogických vědách. |
Seznam odborné literatury |
Agras, W. S., & Robinson, A. H. (2018). The Oxford handbook of eating disorders (Second edition). New York, NY: Oxford University Press. ISBN 9780190620998. Dantas, A. G., Alonso, D. A., Sánchez-Miguel, P. A., & del Río Sánchez, C. (2018). Factors dancers associate with their body dissatisfaction. Body image, 25, 40-47. Garner, D. M., & Garfinkel, P. E. (1980). Socio-cultural factors in the development of anorexia nervosa. Psychological medicine, 10(4), 647-656. Mitchell, S. B., Haase, A. M., Malina, R. M., & Cumming, S. P. (2016). The role of puberty in the making and breaking of young ballet dancers: Perspectives of dance teachers. Journal of adolescence, 47, 81-89. Striegel-Moore, R. H., & Bulik, C. M. (2007). Risk factors for eating disorders. American psychologist, 62(3), 181. a další |
Předběžná náplň práce |
Studentka provede:
- Rešerši relevantní aktuální literatury související s tématem - Částečnou replikaci studie Dantas et al. (2018) - Navrhne dotazník mapující rizikové faktory pro rozvoj poruch příjmu potravy na základě výše uvedené studie a další relevantní literatury - Zorganizuje sběr dat technikou účelového výběru studentek baletních konzervatoří s dostatečným počtem účastnic pro validní statistickou analýzu - Zanalyzuje data odpovídajícími testy inferenční statistiky - Interpretuje výsledky studie v kontextu soudobé teorie - Diskutuje limitace provedeného výzkumu a podněty pro další výzkum v dané oblasti - Dokumentuje, že studie splňuje všechny požadavky dle etických principů pro výzkum v psychologii a pedagogických vědách |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Student will:
- Do the research for relevant literature relevant for the topic - Plan a partial replication of Dantas et al. (2018) study - Propose a questionnaire that can screen the risk factors for development of eating disorders based on the aforementioned study and other relevant literature - Organise purposive sampling of ballet students (number of students must be sufficient for valid statistical analysis) - Analyse the data with both descriptive and inferential statistics - Interpret the result in the context of modern theory - Discuss the limitations of the study and propose directions for further research - Document that research was done according to the ethical principles for psychology research and research in education |