Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Trendy české televizní cestopisné publicistiky v letech 2010 - 2020
Název práce v češtině: Trendy české televizní cestopisné publicistiky v letech 2010 - 2020
Název v anglickém jazyce: Trends in Czech TV Travel Series Between the Years 2010 - 2020
Klíčová slova: Cestopis, televizní pořad, Česká televize, celebritizace, stereotypizace, turistický pohled
Klíčová slova anglicky: Travel shows, television programmes, Czech TV, celebritization, stereotypization, Tourist gaze
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 26.03.2020
Datum zadání: 26.03.2020
Datum a čas obhajoby: 23.06.2021 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012
Datum odevzdání elektronické podoby:29.04.2021
Datum proběhlé obhajoby: 23.06.2021
Oponenti: PhDr. Martin Groman, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ACLAND, Charles R. Imaxtechnology And The Tourist Gaze. Cultural Studies. 1998, 12(3), 429-445.

BAKØY, Eva. Travel Television in Cosmpolitan Perspective. Critical Studies in Television: The Internation Journal of Television Studies. Sage, 2017, 12(1), 51-62. Dostupné z: doi:10.1177/1749602016682747

BETTMAN, Gill. Directing the Camera: How Professional Directors Use a Moving Camera to Energize. Michael Wiese Productions, 2014. ISBN 978-1615931668.

BOEHMER, Elleke. Colonial and Postcolonial Literature. 2. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 9780199253715.

BURIMA, Maija. Orientalism, otherness, and the Soviet empire: travelogues by Latvian writers of the Soviet period. Journal of Baltic Studies. 2016, 47(1), 65-75. Dostupné z: doi:10.1080/01629778.2015.1103511

CANAVAN, Brendan. Let's get this show on the road!: Introducing the tourist celebrity gaze. Annals of Tourism Research. 2020, 82(1), 1-10. Dostupné z: doi:10.1016/j.annals.2020.102898

CASHMORE, Ellis a Andrew PARKER. One David Beckham? Celebrity, Masculinity, and the Soccerati. Sociology of Sport Journal. 2003, 20(3), 214-231. Dostupné z: doi:10.1123/ssj.20.3.214

DINHOPL, Anja a Ulrike GRETZEL. Selfie-taking as touristic looking. Annals of Tourism Research. 2016, 57(1), 126-139. Dostupné z: doi:10.1016/j.annals.2015.12.015

DRIESSENS, Olivier. Celebrity capital: Redefining celebrity using field theory. Theory and Society. 2013, 42(5), 543-560. Dostupné z: doi:10.1007/s11186-013-9202-3

DRIESSENS, Olivier. The celebritization of society and culture: Understanding the structural dynamics of celebrity culture. International Journal of Cultural Studies. 2012, 16(6), 641-657. Dostupné z: doi:1367877912459140

DUNN, David. Playing the tourist: Ideology and Aspiration in British Television Holiday Programmes. Ordinary Lifestyles; Popular Media, Consumption and Taste. Milton Keynes: Open University Press, 2005, 128-142.

DUNN, David. Singular encounters: Mediating the tourist destination in British television holiday programmes. Tourist Studies. 2006, 6(1), 37-58. Dostupné z: doi:1468797606071476

EDENSOR, Tim. National Identity, Popular Culture and Everyday Life. Oxford: Berg Publishers, 2002. ISBN 1 85973 519 3.

FOUCAULT, Michel. Zrození kliniky. Praha: Pavel Mervart, 2010. ISBN 078-80-87378-29-8.

FÜRSICH, Elfriede a Anandam KAAVORI. Mapping a critical framework for the study of travel journalism. International Journal of Cultural Studies. 2001, 4(2), 149-171. Dostupné z: doi:136787790100400202

ELFRIEDE, Fürsich. Packaging culture: The potential and limitations of travel programs on global television. Communication Quarterly. 2002, 50(2), 204–226. Dostupné z: doi:10.1080/01463370209385657

GALTUNG, Johan a Mari Holmboe RUGE. The Structure of Foreign News. Journal of Peace Research. 1965, 2(1), 64-90. Dostupné z: doi:10.1177/002234336500200104

GRETZEL, Ulrike. Influencer Marketing in Travel and Tourism. Advances in Social Media for Travel, Tourism and Hospitality. New York: Routledge, 2018, 1(1), 147-156.

HANUSCH, Folkner a Elfriede FÜRSICH. Travel Journalism: Exploring Production, Impact and Culture. London: Palgrave Macmillan UK, 2014. ISBN 978-1-137-32597-6.

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 8073670402.

HILL, Annette. Restyling Factual Television: Audiences and News, Documentary and Reality Genres. 1. Routledge, 2007. ISBN 978-0415379564.

HUANG, Wei-Jue a Byeong Cheol LEE. The Tourist Gaze in Travel Documentaries: The Case of Cannibal Tours. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism. 2010, 11(4), 239-259. Dostupné z: doi:10.1080/1528008X.2010.504180

HUMBLE, Noreen. Mediterranean Travels: Writing Self and Other from the Ancient World to the Contemporary. 1. London: Routledge, 2011. ISBN 9781907975073.

JANSSON, André. Spatial Phantasmagoria: The mediatization of tourist experience. European Journal of Communication. 2002, 17(4), 429-443.

LACAN, Jacques. The Mirror Stage as Formative of the Function of the I as Revealed in Psychoanalytic Experience. London: Routledge, 1977. ISBN 9781003059486.

MARSHALL, P. David. Celebrity and Power: Fame in Contemporary Culture. 2. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2014. ISBN 978-0-8166-9562-1.

MCGREGOR, Andrew. Dynamic texts and tourist gaze: Death, bones and buffalo. Annals of Tourism Research. 2000, 27(1), 27-50.

MOCNÁ, Dagmar. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669

NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění, 2010. ISBN 978-80-7331-181-0.

PAN, Steve a Chris RYAN. Gender, Framing, and Travelogues. Journal of Travel Research. 2007, 45(4), 464-474. Dostupné z: doi:0047287506295910

STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu. Přeložil Stanislav JEŽEK. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.

SAID, Edward. Orientalism. 3. London: Penguin Books, 2003. ISBN 978-0-141-18742-6.

TURNER, Graeme. Approaching celebrity studies. 2010, 1(1), 11-20. Dostupné z: doi:19392390903519024

TURNER, Grame. Understanding Celebrity. 2. University of Michigan: SAGE Publications, 2004. ISBN 978-1446253212.

ROJEK, Chris. Celebrity. 1sr. London: Reaktion Books, 2001. ISBN 978-1861891044.

REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.

SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.

TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4.

URRY, John. Tourist Gaze. 1. SAGE Publications, 1990. ISBN 978-0803981829.

URRY, John. Tourist Gaze "Revisited." American Behavioral Scientist. 1992, 36(2), 172-186. Dostupné z: doi:10.1177/0002764292036002005

URRY a Jonas LARSEN. The Tourist Gaze 3.0. SAGE Publications, 2011. ISBN 9781849203777.

WAADE, Anne Merit. Travel Series as TV Entertainment: Genre characteristics and touristic views on foreign countries. MEDIEKULTUR – Journal of Media and Communication Research. 2009, 25(46), 100-116.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce Trendy české televizní cestopisné publicistiky v letech 2010-2020 mapuje typologii a hlavní vývojové trendy cestopisných pořadů uvedených na České televizi mezi lety 2010-2020. Hlavním cílem práce je představit kategorie českých televizních cestopisných pořadů a popsat způsoby, jakými je v nich oslovován divák. V teoretické části se práce zabývá definicí televizní cestopisné publicistiky a problematikou celebritizace a celebrifikace. Díky představení konceptu turistického pohledu identifikuje problematické aspekty televizních cestopisných pořadů, ať už jde o stereotypizaci zobrazovaného prostředí nebo komercionalizaci obsahu. Po metodologické části práce je představeno tematické rozdělení českých cestopisných pořadů. Hlavní část práce se zaměřuje na představení pěti typologických kategorií cestopisných pořadů uvedených v České televizi. Na základě analýzy náhodně vybraných epizod pořadů popisuje nejdůležitější specifika české produkce televizních cestopisných pořadů mezi lety 2010-2020 a identifikuje nejzásadnější vývojové tendence tohoto žánru
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The Trends in Czech TV Travel Series Between the Years 2010-2020 diploma thesis outlines the typology and main trends in travel series that premiered on Czech public broadcast television channels between 2010 and 2020. The aim of this thesis is to introduce categories of Czech TV travel series and describe how the viewer is addressed. In the theoretical section, the terms such as TV travel journalism and the issue of celebritization and celebrification are defined. By introducing the concept of the Tourist Gaze, the problematic aspects of TV travel series are defined, be it the stereotypization of a displayed environment or the commercialization of its content. Following the methodology section, the thematical classification of Czech TV travel series is presented. In turn, the main part of the thesis focuses on establishing five typological categories of the travel series. After analysing several randomly selected episodes of the programmes, the thesis then sums up the most important peculiarities of Czech public broadcast production of travel series between the years 2010-2020 and identifies the most crucial development trends within the genre.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK