Vnímání tělesného schématu u dětí
Název práce v češtině: | Vnímání tělesného schématu u dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Perception of body image in children |
Klíčová slova: | tělesné schéma, pohybová aktivita, starší školní věk, BAT, CMAS, BSE |
Klíčová slova anglicky: | body image, physical activity, older school age, BAT. CMAS, BSE |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Zdravotní TV a tělovýchovné lékařství (51-500300) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.03.2020 |
Datum zadání: | 21.03.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2021 09:30 |
Místo konání obhajoby: | FTVS UK, José Martího 269/31, Praha 6, P8, E3 -224, Posluchárna TVL |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.08.2021 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 06.08.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2021 |
Oponenti: | Mgr. Markéta Křivánková |
Ocenění: | Práce byla navržena na ocenění |
Zásady pro vypracování |
Cíl: Cílem práce je zkoumání tělesného schématu a body image u skupiny zdravých dětí staršího školního věku (dívky a chlapci ve věku 13 až 17 let). Dále posoudit souvislosti mezi pravidelnou pohybovou aktivitou a pohlavím s vnímáním tělesného schématu a body image.
Soubor: Výzkumnou skupinu tvoří 20 děvčat a 20 chlapců staršího školního věku. Podle vyhodnocení osobního dotazníku (podle otázek na pohybovou aktivitu) jsou probandi rozděleni do skupiny s pravidelnou pohybovou aktivitou a bez pravidelné pohybové aktivity. Metody: Ke sběru dat je použit osobní dotazník, dotazník Body Attitude Test, dotazník Children´s manifest anxiety scale, měření Body Size Estimation a antropometrické měření. • osobní dotazník • dotazník BAT (Body Attitude Test) – pomocí dotazníku BAT lze objektivizovat přístup jedince k vlastnímu tělu • dotazník CMAS (Children´s manifest anxiety scale – Škála zjevné úzkosti pro děti) – proband je dotazován na symptomy úzkosti • měření Body Size Estimation (BSE) – pomocí metody Image marking ◦ technika zaměřená na odhad velikosti těla, ◦ pomocí BSE lze vyšetřit tělesnou percepci (délka dominantní paže, šířka boků, hloubka břicha, šířka pravého stehna) ◦ Image marking: proband zaznamenává na vertikálně drženém provázku před sebou vnímanou délku, hloubku nebo šířku tělesného segmentu ◦ antropometrické měření daných tělesných segmentů pomocí pelvimetru Metody zpracování výsledků • vyhodnocení osobního dotazníku, dotazníku BAT, dotazníku CMAS • vyhodnocení Image marking • porovnání s antropometrickým měřením |
Seznam odborné literatury |
Seznam odborné literatury:
FIALOVÁ, Ludmila. Body image jako součást sebepojetí člověka. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0173-7. GROGAN, Sarah. Body image. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-907-1. ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: Vývojová psychologie. 2. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0. GILA, A. a J. CASTRO. The body attitude test: Validation of the Spanish version. Child and Adolescent Psychiatry Section,. Barcelona, 1999, 1999, 175-178. LÓPEZ-IBOR., Juan José. Perception, experience and body identity. Actas Esp Psiquiatr. Madrid, 2011, 2011, 3-118. KASHIMA, AKIKO. Japanese version of the Body Attitude Test: Its reliability and validity. Psychiatry and Clinical Neurosciences. 2003, 2003(57), 511-516. GLEDHILL, Lucinda J. a Katri K. CORNELISSEN. An interactive training programme to treat body image disturbance. British Journal of Health Psychology. 2017, 2016(22), 60-76. ZOLETIĆ, Emina a Elvira DURAKOVIĆ-BELKO. Body Image Distortion, Perfectionism and Eating Disorder Symptoms in Risk Group of Female Ballet Dancers and Models and In Control Group Of Female Students. Psychiatria Danubina. Zagreb: Medicinska naklada, 2009, 21(3), 302-309. RALPH-NEARMAN, Christina. A Novel Mobile Tool (Somatomap) to Assess Body Image Perception Pilot Tested With Fashion Models and Nonmodels: Cross-Sectional Study. JMIR MENTAL HEALTH. 2019, 6(10), 1-15. |
Předběžná náplň práce |
TEORETICKÁ ČÁST
V teoretické části bych se zaměřila na popsání následujících věcí: Dítě staršího školního věku - osobnost dítěte staršího školního věku - charakteristika staršího školního věku - vývojová psychologie - duševní vývoj dítěte - tělesný vývoj dítěte - změny v období staršího školního věku b) Vnímání těla - vymezení pojmu - poruchy vnímání těla - pohledy na vnímání těla - vnímání těla u dětí - body image - spokojenost s vlastním tělem - jak lze vnímání těla ovlivnit c) popis dotazníku BAT d) popis dotazníku CMAS e) popis metody měření BSE |