Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vnímání tělesného schématu u dětí
Název práce v češtině: Vnímání tělesného schématu u dětí
Název v anglickém jazyce: Perception of body image in children
Klíčová slova: tělesné schéma, pohybová aktivita, starší školní věk, BAT, CMAS, BSE
Klíčová slova anglicky: body image, physical activity, older school age, BAT. CMAS, BSE
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Zdravotní TV a tělovýchovné lékařství (51-500300)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 21.03.2020
Datum zadání: 21.03.2020
Datum a čas obhajoby: 02.09.2021 09:30
Místo konání obhajoby: FTVS UK, José Martího 269/31, Praha 6, P8, E3 -224, Posluchárna TVL
Datum odevzdání elektronické podoby:08.08.2021
Datum odevzdání tištěné podoby:06.08.2021
Datum proběhlé obhajoby: 02.09.2021
Oponenti: Mgr. Markéta Křivánková
 
 
 
Ocenění:Práce byla navržena na ocenění
Zásady pro vypracování
Cíl: Cílem práce je zkoumání tělesného schématu a body image u skupiny zdravých dětí staršího školního věku (dívky a chlapci ve věku 13 až 17 let). Dále posoudit souvislosti mezi pravidelnou pohybovou aktivitou a pohlavím s vnímáním tělesného schématu a body image.

Soubor: Výzkumnou skupinu tvoří 20 děvčat a 20 chlapců staršího školního věku. Podle vyhodnocení osobního dotazníku (podle otázek na pohybovou aktivitu) jsou probandi rozděleni do skupiny s pravidelnou pohybovou aktivitou a bez pravidelné pohybové aktivity.

Metody:
Ke sběru dat je použit osobní dotazník, dotazník Body Attitude Test, dotazník Children´s manifest anxiety scale, měření Body Size Estimation a antropometrické měření.
• osobní dotazník
• dotazník BAT (Body Attitude Test) – pomocí dotazníku BAT lze objektivizovat přístup jedince k vlastnímu tělu
• dotazník CMAS (Children´s manifest anxiety scale – Škála zjevné úzkosti pro děti) – proband je dotazován na symptomy úzkosti
• měření Body Size Estimation (BSE) – pomocí metody Image marking
◦ technika zaměřená na odhad velikosti těla,
◦ pomocí BSE lze vyšetřit tělesnou percepci (délka dominantní paže, šířka boků, hloubka břicha, šířka pravého stehna)
◦ Image marking: proband zaznamenává na vertikálně drženém provázku před sebou vnímanou délku, hloubku nebo šířku tělesného segmentu
◦ antropometrické měření daných tělesných segmentů pomocí pelvimetru

Metody zpracování výsledků
• vyhodnocení osobního dotazníku, dotazníku BAT, dotazníku CMAS
• vyhodnocení Image marking
• porovnání s antropometrickým měřením
Seznam odborné literatury
Seznam odborné literatury:


FIALOVÁ, Ludmila. Body image jako součást sebepojetí člověka. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0173-7.
GROGAN, Sarah. Body image. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-907-1.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: Vývojová psychologie. 2. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
GILA, A. a J. CASTRO. The body attitude test: Validation of the Spanish version. Child and Adolescent Psychiatry Section,. Barcelona, 1999, 1999, 175-178.
LÓPEZ-IBOR., Juan José. Perception, experience and body identity. Actas Esp Psiquiatr. Madrid, 2011, 2011, 3-118.
KASHIMA, AKIKO. Japanese version of the Body Attitude Test: Its reliability and validity. Psychiatry and Clinical Neurosciences. 2003, 2003(57), 511-516.
GLEDHILL, Lucinda J. a Katri K. CORNELISSEN. An interactive training programme to treat body image disturbance. British Journal of Health Psychology. 2017, 2016(22), 60-76.
ZOLETIĆ, Emina a Elvira DURAKOVIĆ-BELKO. Body Image Distortion, Perfectionism and Eating Disorder Symptoms in Risk Group of Female Ballet Dancers and Models and In Control Group Of Female Students. Psychiatria Danubina. Zagreb: Medicinska naklada, 2009, 21(3), 302-309.
RALPH-NEARMAN, Christina. A Novel Mobile Tool (Somatomap) to Assess Body Image Perception Pilot Tested With Fashion Models and Nonmodels: Cross-Sectional Study. JMIR MENTAL HEALTH. 2019, 6(10), 1-15.
Předběžná náplň práce
TEORETICKÁ ČÁST
V teoretické části bych se zaměřila na popsání následujících věcí:
Dítě staršího školního věku
- osobnost dítěte staršího školního věku
- charakteristika staršího školního věku
- vývojová psychologie
- duševní vývoj dítěte
- tělesný vývoj dítěte
- změny v období staršího školního věku

b) Vnímání těla
- vymezení pojmu
- poruchy vnímání těla
- pohledy na vnímání těla
- vnímání těla u dětí
- body image
- spokojenost s vlastním tělem
- jak lze vnímání těla ovlivnit

c) popis dotazníku BAT

d) popis dotazníku CMAS

e) popis metody měření BSE
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK