Smrt zprostředkovaná žákům mladšího školního věku prostřednictvím práce s knihou
Název práce v češtině: | Smrt zprostředkovaná žákům mladšího školního věku prostřednictvím práce s knihou |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Death mediated to pupils through children’s literature |
Klíčová slova: | smrt, mladší školní věk, dětská literatura, RWCT, model E-U-R |
Klíčová slova anglicky: | death, younger school age, literature for children, RWCT, the E–R–R model |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 09.03.2020 |
Datum zadání: | 09.03.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 19.05.2022 14:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R122, 122, 1. patro, vlevo, mezi toaletami |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.04.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.05.2022 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Filip Komberec, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá tématem smrti a zprostředkováním tohoto tématu dětem mladšího školního věku.
Cílem práce je vytipovat vhodnou literaturu pro děti, která jim zprostředkovává toto kontroverzní téma, a nabízí možnosti, jak komplikované téma dětem mladšího školního věku zprostředkovat. V teoretické části se práce zabývá vymezením smrti a konceptům, které s ní souvisí. Dále vymezuje pojem mladší školní věk a popisuje emocionální vývoj dítěte v tomto věku; dává také prostor pro vymezení literatury pro mladší školní věk a výběr knih, ve kterých se objevuje právě téma smrti. Krátce čtenáře seznamuje s vybranými tituly na základě stručných anotací knih, ke kterým jsou připojené úryvky. Na konci teoretické části práce seznamuje s programem RWCT a popisuje metodu EUR, která je využívaná při tvorbě příprav na hodiny literární výchovy v praktické části práce. Praktická část nabízí navržené lekce, jejich realizaci a reflexe, a to napříč všemi ročníky 1. stupně. V závěru nabízí doporučení pro praxi české základní školy. Studentka bude svou práci průběžně konzultovat. |
Seznam odborné literatury |
COLOROSO, Barbara. Krizové situace v rodině: jak pomoci dětem překonat smrt blízkého člověka, nemoc, rozvod a traumata adopce. V Praze: Ikar, 2008. ISBN 978-80-249-1027-7.
Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011. ISBN 978-80-87000-99-1. DLOUHÁ, M. Dětské pojetí smrti. Brno, Bakalářská práce. Masarykova univerzita. 2015. Vedoucí práce PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. GALVAS, Z. Vývoj „pojetí smrti“ v předškolním věku. In: ŠULOVÁ, Lenka a ZAOUCHE-GAUDRON, Chantal (Ed.) Předškolní dítě a jeho svět. Univerzita Karlova: Karolinum, 2003, s. 392–401. ISBN 978-80-246-0752-8. GOLDMAN, Linda. Jak s dětmi mluvit o smrti. Přeložila Alice ZAVADILOVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0819-8. KAST, Verena. Truchlení: fáze a šance psychického procesu. Praha: Portál, 2015. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-262-0789-4. KERRIGAN, Michael. Historie smrti: pohřební zvyky a smuteční obřady od starověku do současnosti. Praha: Deus, 2008. ISBN 978-80-87087-55-8. KUBECZKOVÁ, Olga. Smrt a dítě: existenciální motivika v české literatuře pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-278-4. LANGMEIER, Josef a Dana Krejčířová. Vývojová psychologie: 2., aktualizované vydání. 4. vydání. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0. LOUČKA, M. Koncept smrti u dětí. Bakalářská práce. Masarykova Univerzita, Fakulta sociálních studií, 2007. Vedoucí bakalářské práce Jan Vančura. LOUČKA, M. Koncept smrti u dětí - souvislosti vývoje. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, 2007. Vedoucí diplomové práce Jan Vančura. MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. Psychologická literatura. ISBN 80-04-25236-2. PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. 3. vyd. Jíloviště: Mercury Music & Entertainment, 2007. ISBN 978-80-239-9284-7. ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4413-5. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. ŽALOUDÍKOVÁ, Iva. Dětské pojetí smrti. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8104-8. |