Návrh revitalizace naučné stezky „Údolím Labe“ a jeho ověření a využití v praxi na ZŠ
Název práce v češtině: | Návrh revitalizace naučné stezky „Údolím Labe“ a jeho ověření a využití v praxi na ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Proposal for Revitalization of the Nature Trail "Through the Valley of the Labe River" and its Verification and Use in Practice at Primary Schools |
Klíčová slova: | žák, výuka, ZŠ, exkurze, pracovní list, pretest/posttest, dotazník, naučná stezka, Polabí |
Klíčová slova anglicky: | student, teaching, elementary school, excursion, worksheet, pretest/posttest, questionnaire, educational trail, Elbe |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 28.02.2020 |
Datum zadání: | 28.02.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2021 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.03.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cíl práce:
Vytvořit návrh revitalizace naučné stezky „Údolím Labe“ a její ověření a využití v praxi na ZŠ. Zdůvodnění výběru tématu: Naučná stezka „Údolím Labe“ z Lysé nad Labem a Čelákovicemi vznikla roku 2000. V současnosti je ve velmi špatné kondici – některé informační panely jsou z větší části poničené, mají neaktuální informace, velká část cesty po NS je schůdná (sjízdná) pouze za suchého počasí. V rámci výuky na ZŠ mám několik žáků nadšených do naučných stezek. Tyto faktory jsem vyhodnotila jako vhodné pro vymyšlení návrhu revitalizace NS. Práce si neklade za cíl reálnou revitalizaci, ale pouze její návrh, který by byl virtuálně zpracovaný. |
Seznam odborné literatury |
KLUB ČESKÝCH TURISTŮ., 2001. Doporučené zásady pro zřizování, značení a údržbu naučných stezek a pro zřizování bodových informačních panelů
DEYL, M., HÍSEK, K., 2001. Naše květiny. 3. uprav. vyd. Praha, Academia, 713 s. ISBN 80-200-0940-X. REICHHOLG, J.,1999. Les : Ekologie středoevropských lesů. Libor Škoda. Praha, Ikar,. 223 s. ISBN 80-242-0074-0. REICHHOLG, J., 1996. Savci. Arnošt Kotyk. Praha, Ikar, 287 s. ISBN 80-7176-242-3. SCHNEIDER, J; FIALOVÁ, J; VYSKOT, I., 2008. Krajinná rekreologie I. Brno, MZLU v Brně, 140 s. ISBN 975-80-7375-200-2. ŠÍR, J., ŠÍROVÁ MOTYČKOVÁ, K. Naučné stezky – Průvodce naučnými stezkami České republiky. Praha: 2010. Rubico. ISBN 978-80-7346-107-2 |
Předběžná náplň práce |
Formulace problému, který bude v práci řešen:
Práce bude koncipována jako projektová výuka s vybranou skupinou žáků 9. ročníku. Zaměřena bude na činnost žáků a učitele. Konkrétními činnostmi budou návrhy, jak revitalizovat již existující naučnou stezku. Žáci ve spolupráci s učitelem budou upravovat, doplňovat, aktualizovat a přidávat informace. Při práci se budeme snažit propojit co nejvíce výukových předmětů. Kromě geologie, botaniky a zoologie se v práci objeví informace z dějepisu a tělovýchovy. Výsledkem by měla být virtuálně zpracovaná – upravená naučná stezka Charakteristika metod: Pro práci bude vybráno 4-6 zájemců z 9. ročníku základní školy. Tito žáci budou v průběhu začátku 1. pololetí školního roku (2020/ 2021) zpracovávat návrhy, jak by již existující stezka šla vhodně upravit. Na práci budou částečně pracovat v hodinách přírodopisu, ale převážně ve svém volném čase. Jejich práce bude zcela dobrovolná a nebude nijak honorována. Činnost učitele bude spočívat v koordinaci a usměrňování jejich práce. Dále se učitel bude věnovat organizaci a realizaci exkurze na zmíněnou NS. Struktura práce: Práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se zaměřím na vymezení problému prostřednictvím dostupné literatury. V praktické části uvedu postup práce s vybranou skupinou žáků při návrhu revitalizace vybrané naučné stezky. Dále zmíním rizika práce a na závěr všechny související činnosti zhodnotím. |