Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Filosofující myšlení u dětí
Název práce v češtině: Filosofující myšlení u dětí
Název v anglickém jazyce: Philosophical Thinking in Childhood
Klíčová slova: filosofie, filosofie výchovy, filosofie pro děti, myšlení dětí
Klíčová slova anglicky: philosophy, philosophy of education, philosophy for children, child's thought
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Vedoucí / školitel: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 25.02.2020
Datum zadání: 25.02.2020
Datum a čas obhajoby: 18.01.2021 09:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R208, 208, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:06.12.2020
Datum proběhlé obhajoby: 18.01.2021
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Záměrem bakalářské práce je nastínění problematiky filosofování u dětí. Východiskem práce bude především perspektiva českých představitelů filosofie výchovy. Pozornost bude obrácena jednak k podstatě filosofie jako takové a jednak k zachycení vztahu odehrávajícímu se mezi filosofií a nedospělými jedinci, tzn. dětmi. Prostor je věnován otázkám, zda lze v kontextu dětství o filosofii vůbec hovořit, zda jsou děti schopny filosofování, zda a jak mohou dospělí filosofovat s dětmi, zda se tato činnost nějakým způsobem odlišuje od filosofování v období dospělosti. Pozornost bude věnována též fenoménu tzv. filosofie pro děti (v tradici M. Lipmana).
Seznam odborné literatury
GLINA, M. B. Philosophy For, With, and Of Children. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2013. ISBN 9781443844802.
JASPERS, Karl. Úvod do filosofie: dvanáct rozhlasových přednášek. Praha: Oikoymenh, 1996. Oikúmené. ISBN 80-86005-05-4.
LIPMAN, Matthew. Thinking in education. 2nd edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. ISBN 978-0-521-81282-5.
MICHÁLEK, Jiří. Co je filosofie?. 2. opravené a doplněné vydání. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1995. Oikúmené. ISBN 80-85241-19-6.
PATOČKA, Jan. Filosofie výchovy. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997. ISBN 80-86039-33-1.
PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-25415-2.
PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy: východiska fundamentální agogiky. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-25390-3.
PALOUŠ, Radim. Komenského Boží svět. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25615-5.
PALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1650-6.
ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy: studium: Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ, Učitelství v ZUŠ, SOŠ a konzervatoři ; kurz: Filosofie výchovy a hodnotová etika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-658-1.
KUTHAN, PELCOVÁ, ZICHA. Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenskyých věd. 2018. ISBN 9788072909834.
PELCOVÁ, Naděžda a Anna HOGENOVÁ. Česká filosofie a filosofie výchovy: monografie pedagogů a doktorandů filosofie. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. ISBN 978-80-7290-876-9.
BRAVENÁ, Noemi. "Do not be concerned only about yourself...": transcendence and its importance for the socialization and formation of a child's personality. Kassel: Kassel University Press, [2019], ©2019. 262 stran. Beiträge zur Kinder- und Jugendtheologie; Band 43. ISBN 978-3-7376-0436-9.
HELUS, Zdeněk, BRAVENÁ, Noemi a FRANCLOVÁ, Marta. Perspektivy učitelství. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 126 s. ISBN 978-80-7290-596-6.
BRAVENÁ, Noemi. Přesah a jeho význam pro socializaci a formování dítěte jako osobnosti. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 178 stran. ISBN 978-80-7290-773-1.
Předběžná náplň práce
Záměrem bakalářské práce je nastínění problematiky filosofování u dětí. Východiskem práce bude především perspektiva českých představitelů filosofie výchovy. Pozornost bude obrácena jednak k podstatě filosofie jako takové a jednak k zachycení vztahu odehrávajícímu se mezi filosofií a nedospělými jedinci, tzn. dětmi. Prostor je věnován otázkám, zda lze v kontextu dětství o filosofii vůbec hovořit, zda jsou děti schopny filosofování, zda a jak mohou dospělí filosofovat s dětmi, zda se tato činnost nějakým způsobem odlišuje od filosofování v období dospělosti. Pozornost bude věnována též fenoménu tzv. filosofie pro děti (v tradici M. Lipmana).
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of the thesis is to outline and analyse possible relation between philosophy and children. The main starting point for this thesis is the perspective of the Czech representatives of philosophy of education, which establishes framework for another consideration and reflection. The thesis concentrates on substance of the philosophy and also contains relation between philosophy and underage people, i.e. children. The focus is shifted on issues like if it is possible to speak about philosophy in the context of childhood, if children are able to think philosophically, what are the options of that children’s type of thinking and if philosophical thinking in childhood is different from philosophical thinking in adulthood. Furthermore, the theme – philosophy and children – is connected with phenomenon of philosophy for children in this thesis.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK