Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Integration of foreign students in the Czech public higher education: difficulties and opportunities
Název práce v češtině: Integrace zahraničních studentů na českých veřejných vysokých školách: úskalí a možnosti
Název v anglickém jazyce: Integration of foreign students in the Czech public higher education: difficulties and opportunities
Klíčová slova: zahraniční studenti, stresové faktory, integrace, veřejné vysoké školy
Klíčová slova anglicky: foreign students, stress factors, integration, public higher education
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 25.02.2020
Datum zadání: 25.02.2020
Datum a čas obhajoby: 11.01.2021 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 11.01.2021
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Radka High, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Hlavní metodou výzkumu diplomové práce budou polostrukturované hloubkové rozhovory se studenty, obsahující zkoumaná témata a jednotlivé otázky. Otázky se týkají pobytu a studia zahraničních studentů v České republice. Zvláštní pozornost je věnována problematice akulturace a akulturačního stresu. Úroveň stresu je také posuzována na základě PSS (Perceived Stress Scale) dotazníku Scheldona Cohena:
https://www.mindgarden.com/documents/PerceivedStressScale.pdf

Na základě interview budou analyzovány výsledky akulturace a klíčové stresory akulturačního stresu. Také bude prozkoumána úroveň adaptace do nového prostředí a míra akulturačního stresu v závislosti na délce pobytu studenta v České republice.
Seznam odborné literatury
1) BIALYSTOK, Ellen. Bilingualism in development: language, literacy, and cognition. New York: Cambridge University Press, 2001. ISBN 978-0521635073.
2) BOCHNER, Stephen, Cultures in Contact: Studies in Cross-Cultural Interaction. Oxford [Oxfordshire] ; New York : Pergamon Press, 1982. ISBN 978-1483173832.
3) CASTLES, Stephen, Hein de HAAS a Mark J. MILLER. The age of migration: international population movements in the modern world. Fifth edition. New York: Guilford Press, [2014]. ISBN 978-1462513116.
4) CHUN, Kevin M., Pamela Balls ORGANISTA a Gerardo MARÍN. Acculturation: advances in theory, measurement, and applied research. Washington, D.C.: American Psychological Association, c2003. ISBN 978-1557989208.
5) KIM, Young Yun. Becoming intercultural: an integrative theory of communication and cross-cultural adaptation. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, c2001. ISBN 0803944888.
6) KOLDINSKÁ, Kristina, Harald Christian SCHEU a Martin ŠTEFKO, ed. Sociální integrace cizinců. Praha: Auditorium, 2016. ISBN 978-80-87284-60-5.
7) LAZARUS Richard S., FOLKMAN, Susan, Stress, Appraisal, and Coping. Springer Publishing Company, 1984. ISBN 9780826141910.
8) SHIRAEV, Eric a David A. LEVY. Cross-cultural psychology: critical thinking and contemporary applications. Sixth Edition. New York: Routledge, 2017. ISBN 978-1138668386.
9) SLABAKOVA, Roumyana. Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 2016. Oxford core linguistics. ISBN 978-0199687275.
10) WARD, Colleen a BOCHNER, Stephen, FURNHAM, Adrian, Psychology Culture Shock 1st Edition. Routledge, ISBN 9780415162357
Předběžná náplň práce
Hlavním tématem diplomové práce je analýza stresových faktorů, se kterými setkávají zahraniční studenti při jejich integraci do České republiky. Všichni respondenti budou původem ze států Východní Evropy: například Rusko, Ukrajina, Bělorusko, atd. Výzkumný soubor bude zahrnovat dvě skupiny studentů:

- studenti, kteří jsou v ČR méně než 1 rok
- studenti, kteří jsou v ČR více než 1 rok

Předpokladem je, že se mezi těmito skupinami objeví významné rozdíly v míře a způsobech integrace během studia na jazykovém kurzu a následně v rámci standardního studia na veřejných vysokých školách. Cílem je popsat možné rozdíly v prožívání stresu a faktory úspěšné integrace do cizí kultury v kontextu studia na vysoké škole, resp. příprav ke studiu na VŠ. Zásadním tématem této diplomové práce je vliv jazykové způsobilosti na úroveň integrace zahraničního studenta.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The main theme of this diploma thesis is to analyze key stress factors, which foreign background students meet during their integration in the Czech republic. All respondents will be recruited from the Eastern European countries, for instance, Russia, Ukraine, Belarus, etc. In this thesis two main groups will be presented:

- students who are in the Czech Republic less than 1 year
- students who are in the Czech Republic for more than 1 year

The main suggestion is, that there will be significant differences in the degree and ways of integration during their studying in a language course and public high schools. The aim is to describe possible differences in experiencing stress and analyze factors of successful integration into a host culture. The key theme of this diploma thesis is to describe the influence of language competence on the level of integration of a foreign student.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK