Znalosti žáků 2. stupně vybrané základní školy o postupech ochrany obyvatel při mimořádných událostech
Název práce v češtině: | Znalosti žáků 2. stupně vybrané základní školy o postupech ochrany obyvatel při mimořádných událostech |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Knowledge of students of chosen primary school about methods of population protection during emergency events |
Klíčová slova: | mimořádné události, ochrana obyvatel, základní škola, traumatologický plán, evakuace, první pomoc |
Klíčová slova anglicky: | emergency situations, personal safety, elementary school, traumatological plan, evacuation, first aid |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 11.02.2020 |
Datum zadání: | 11.02.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2021 12:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2021 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Zdůvodnění výběru tématu
Téma bakalářské práce jsem si vybrala, protože pracuji na základní škole, která je sídlištní, s naplněnou kapacitou pro 800 žáků. Z tohoto důvodu je potřeba dobře znát veškeré postupy při mimořádných událostech, které mohou žáky ohrozit, aby při případné krizové situace nedošlo k žádným zraněním, komplikacím a bezpečné evakuaci. Formulace problému, který bude v práci řešen: V bakalářské práci bude řešena problematika traumatologických postupů při mimořádných událostech, které mohou na základní škole nastat. V práci bude řešena problematika postupu při požáru, výbuchu v laboratoři a teroristickém útoku. V praktické části bude práce zaměřena na informovanost žáků školy o jejich povinnostech a postupech při mimořádné události a také na nácvik evakuace. Cíl práce: Cílem práce je zmapovat znalosti žáků 2.stupně vybrané základní školy o postupech ochrany obyvatel při mimořádných událostech. Charakteristika metod: Dotazníkové šetření pro žáky 2. stupně (7. - 9. tříd) vybrané základní školy. Struktura práce: V teoretické části práce se budu zabývat jaké situace patří do mimořádných událostí. Popíšu náplň traumatologických plánů při mimořádný situacích. Podrobněji se budu zabývat třemi mimořádnými situacemi, které můžou na základní škole nastat – požár, výbuch v laboratoři a teroristický útok. Popíšu zásady první pomoci, obecná pravidla a postupy týkající se evakuace při mimořádné situaci. Praktická část bude pomocí dotazníku zjišťovat vědomosti žáků 2. stupně vybrané základní školy o mimořádných událostech. V závěru praktické části se budu věnovat popisu přípravy nácviku evakuace, jeho průběhu a shrnutí, jak nácvik s žáky 2.stupně probíhal. Dále bude vytvořeno doporučení pro vybranou školu. |
Seznam odborné literatury |
KOPECKÝ, Miroslav, TILCEROVÁ, Eleonóra, ŠIMAN, Jaromír. Ochrana člověka za mimořádných událostí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4094-1.
LINHART, Petr a kol. Ochrana člověka za mimořádných událostí pro střední školy. Praha: Fortuna, 2013. ISBN 80-7168-869-X. Ministerstvo zahraničních věcí České republiky. Bezpečnostní strategie České republiky 2015, [online]. Praha, 2015, [cit. 2018-02-01]. ISBN 978-80-7441-005-5. Dostupné z: https://www.vlada.cz/cz/ppov/brs/dokumenty/vyznamne-dokumenty-voblasti-bezpecnosti-ceske-republiky-18963/ PLUCKOVÁ, Irena et al. Jak se zachovat, když...: pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletého gymnázia vztahující se k osvojování účelného chování při mimořádných událostech a při ohrožení v každodenních rizikových situacích. 2. aktualiz. vyd. Brno: Nová škola, s.r.o., 2017. ISBN 978-80-7289-887-9. ŘEHÁK, David, MARTÍNEK, Bohumír a RŮŽIČKOVÁ, Petra. Ochrana obyvatelstva v kontextu aktuálních bezpečnostních hrozeb. 1. vyd. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2015. ISBN 978-80-7385-169-9. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce na téma „Znalosti žáků 2.stupně vybrané základní školy o postupech ochrany obyvatel při mimořádných událostech“ v první části pojednává o teoretických znalostech týkajících se mimořádných událostí a poskytnutí první pomoci při mimořádných událostech. V první kapitole jsou vysvětleny základní pojmy týkající se mimořádných událostí. Druhá kapitola se věnuje třem vybraným mimořádným událostem – požáru, havárii v laboratoři a teroristickému útoku. Třetí kapitola popisuje základní informace o pravidlech poskytování předlékařské první pomoci. Hlavním cílem praktické části bakalářské práce bylo zjistit míru znalostí (dle počtu správných odpovědí) u žáků 2. stupně vybrané základní školy o postupech ochrany při mimořádných událostech. Součástí dílčích cílů bylo zmapovat také znalost (dle počtu správných odpovědí) žáků o postupech první pomoci a o postupu při evakuaci nařízené ředitelem školy v rámci modelové situace, která byla součástí třetí části dotazníku. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The first part of the bachelor thesis "Knowledge of students of chosen primary school about methods of population protection during emergency events" demonstrates the theoretical knowledge of emergency events and giving first aid during these events. The explanation of the basic terms concerning emergency events is mentioned in the first chapter. The second chapter deals with three selected emergency events - fire, a laboratory accident and a terrorist attack. The third chapter contains basic information about giving first aid. The main goal of the practical part of this thesis was to find out the level of knowledge (number of correct responses) of the second grade students of a selected primary school about methods of the protection during those emergency events. The thesis also aimed at mapping the students knowledge (number of correct responses) of the first aid procedures and of the processes during an ordered evacuation by the headmaster within the model situation that became the third part of the questionnaire. |