Bilingvní výuka z pohledu žáka 1. stupně ZŠ
Název práce v češtině: | Bilingvní výuka z pohledu žáka 1. stupně ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Bilingual education from the perspective of a primary school pupil |
Klíčová slova: | bilingvismus, bilingvní výuka, mateřský jazyk, bilingvní rodina, výuka jazyků, pohled žáka |
Klíčová slova anglicky: | bilingualism, bilingual education, mother language, bilingual family, language education, perspective of a student |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Petra Vallin, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 10.02.2020 |
Datum zadání: | 10.02.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 03.06.2020 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.06.2020 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomantka provede rešerši publikací a odborných článků, které se dané problematice věnují, a na základě nich vypracuje teoretickou část práce. Dále si zvolí cíle a metodologii výzkumu pro část empirickou a sebere data v bilingvní škole, kde dlouhodobě působí. Data následně vyhodnotí a navrhne doporučení pro zefektivnění bilingvního programu, ve kterém v současnosti působí. |
Seznam odborné literatury |
BAKER, Colin a Wayne E. WRIGHT. Foundations of bilingual education and bilingualism. Sixth edition. Blue Ridge Summit: Multilingual Matters, [2017].
GARCÍA, Ofelia . Bilingual Education in the 21st Century: A Global Perspective. Malden : Wiley-Blackwell, 2008. 481 s. ISBN 978-1-4051-1994-8 PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. HARDING, Edith a Philip RILEY. Bilingvní rodina. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-358-1. LACHOUT, Martin. Bilingvismus a bilingvní výchova na příkladu bilingvismu česko-německého. Praha: Togga, 2017. ISBN 978-80-7476-128-7. MORGENSTERNOVÁ, Monika, Lenka ŠULOVÁ a Lucie SCHOLL. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011, 125 s. ISBN 978-80-7357-678-3. ŠVERMOVÁ, Dagmar a Pavla NEČASOVÁ. Bilingvní programy a jejich reflexe v přípravě učitelů cizích jazyků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-540-9. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku bilingvní výuky z pohledu žáka prvního stupně ZŠ. Popisuje problematiku výuky dvou jazyků současně, přičemž komplexně charakterizuje pojem bilingvní výuka, mapuje její formy a podmínky. Zachycuje stěžejní nároky, které jsou kladeny na žáka, jak v kontextu rodinném, tak v kontextu školním. Ve výzkumné části budou využity polostrukturované rozhovory s žáky se zkušeností s bilingvní výukou v programu Toscool s cílem zjistit, jak vnímají tento typ výuky žáci celého prvního stupně ZŠ, tedy od 1. do 5. třídy. V závěru práce budou získané informace interpretovány a zobecněny a bude na základě nich vytvořen seznam doporučení pro zefektivnění bilingvního programu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The diploma thesis focuses on bilingual education from the perspective of primary school pupil and describes learning through two languages in broader context. The theoretical part characterizes the term of bilingual education and describes its various models and forms that are implemented in schools. The second part of the thesis employs semi-structured interviews and tries to find out what is the opinion of the pupils of Toscool bilingual program. The goal is to interpret the data and suggest a set of recommendations to improve the bilingual program. |