Pozice globálního rozvojového vzdělávání na prvním stupni ZŠ
Název práce v češtině: | Pozice globálního rozvojového vzdělávání na prvním stupni ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Position of Global Education in Primary School |
Klíčová slova: | globální rozvojové vzdělávání, globální výchova, primární vzdělávání, průřezová témata, globální témata, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, mladší školní věk |
Klíčová slova anglicky: | Global Development Education, Global Education, primary education, cross-curricular themes, global terms, Thinking within European and Global Contexts, younger school age |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.02.2020 |
Datum zadání: | 01.02.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 04.06.2020 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.06.2020 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Blanka Zemanová |
Zásady pro vypracování |
Postup psaní DP
1. Rešerše literatury 2. Zpracovní návrhu struktury práce 3. Konzultace (osobní či mailem) 4. Zaslání 1. kapitoly a metodologické kapitoly 5. Konzultace (osobní či mailem) 6. Dokončení práce Třetí konzultaci může diplomantka využít po domluvě s vedoucí práce kdykoli v průběhu psaní DP. Práce se zabývá tématem globálního rozvojového vzdělávání (GRV) a jeho pozicí ve výuce na prvním stupni základních škol. Hlavními cíli této práce je zjistit, proč je vhodné začleňovat témata globálního rozvojového vzdělávání do výuky, jaké jsou předpoklady dětí mladšího školního věku k práci s tématy GRV a jak taková témata zařazovat do výuky. Teoretická část práce se z počátku věnuje vymezení termínu GRV, jeho specifikům ve výuce na prvním stupni ZŠ, jeho místu v kurikulárních dokumentech a způsobu zařazení do výuky. V praktické části je pomocí dotazníkového šetření a pomocí rozhovorů zkoumáno, zda jsou témata GRV do výuky začleňována, jakým způsobem, jak frekventovaně a z jakého důvodu. Postup psaní DP 1. Rešerše literatury 2. Zpracovní návrhu struktury práce 3. Konzultace (osobní či mailem) 4. Zaslání 1. kapitoly a metodologické kapitoly 5. Konzultace (osobní či mailem) 6. Dokončení práce Třetí konzultaci může diplomantka využít po domluvě s vedoucí práce. |
Seznam odborné literatury |
HITE, Kristen A. a John L. SEITZ, 2016. Global Issues: An Introduction. 5. John Wiley. ISBN 9781119014201.
STARÁ, Jana, 2015. Ukotvení a specifika GRV. In: KARVÁNKOVÁ, Petra, Anna MARŠÍKOVÁ, Tomáš MATĚJČEK, Jana MILÉŘOVÁ a Jana STARÁ. Globální rozvojové vzdělávání v přípravě budoucích učitelů [online]. Praha: Člověk v tísni, s. 7-18 [cit. 2017-03-13]. ISBN 978-80-87456-74-3. Dostupné z: https://www.varianty.cz/publikace/136-globalni-rozvojove-vzdelavani-v-priprave-budoucich-ucitelu PIKE, Graham. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6. HOLDEN, Cathie, 2007. Young people's concerns. In: HICKS, David a Cathie HOLDEN. Teaching the global dimension: key principles and effective practice. New York: Routledge, s. 31-42. ISBN 978-020-3962-770. DA SILVA, Miguel Carvalho. Global Education Guidelines [online]. 2rd ed. Lisabon: the North-South Centre of the Council of Europe - 2008, 2010 [cit. 2020-01-27]. Dostupné z: https://rm.coe.int/prems-089719-global-education-guide-a4/1680973101 HUNT, Frances. Global Learning In Primary Schools In England: Practices And Impacts [online]. London: Development Education Research Centre, 2012 [cit. 2020-01-28]. ISBN 978-0-9574546-1-3. Dostupné z: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1473838/1/GlobalLearningInPrimarySchools.pdf STARÁ, Jana. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016, 43 s. ISBN 978-80-86956-91-6. |
Předběžná náplň práce |
Práce se zabývá tématem globálního rozvojového vzdělávání (GRV) a jeho pozicí ve výuce na prvním stupni základních škol. Hlavními cíli této práce je zjistit, proč je vhodné začleňovat témata globálního rozvojového vzdělávání do výuky, jaké jsou předpoklady dětí mladšího školního věku k práci s tématy GRV a jak taková témata zařazovat do výuky. Teoretická část práce se z počátku věnuje vymezení termínu GRV, jeho specifikům ve výuce na prvním stupni ZŠ, jeho místu v kurikulárních dokumentech a způsobu zařazení do výuky. V praktické části je pomocí dotazníkového šetření a pomocí rozhovorů zkoumáno, zda jsou témata GRV do výuky začleňována, jakým způsobem, jak frekventovaně a z jakého důvodu. |