Vliv inzerce na redakční obsah lifestylových tištěných médií
Název práce v češtině: | Vliv inzerce na redakční obsah lifestylových tištěných médií |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The influence of advertising on the content of lifestyle print media |
Klíčová slova: | vliv reklamy – Public Relations – Marketing – tištěná média – lifestylové časopisy – vliv marketingu – vztahy s médii – redakční obsah – reklama |
Klíčová slova anglicky: | Advertising Influence – Public Relations – Marketing – Print – Lifestyle Magazines – Marketing Influence – Media Relations – Media Content – Advertising |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jan Miessler |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 31.01.2020 |
Datum zadání: | 31.01.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2020 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2020 |
Oponenti: | Mgr. David Kohout |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
DAHLGREN, Peter a Colin SPARKS. Communication and citizenship: journalism and the public sphere in the new media age. London and New York: Routledge, 1991. ISBN 0-415-100674.
DEFLEUR, Melvin L. a Sandra J. BALL-ROKEACH. Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-099-8. DEUZE, Mark. Media Work: Digital media and society series. Cambridge, UK: Polity Press, 2007. ISBN 978-07456-3924-6. Donsbach, W. (2004). Psychology of News Decisions: Factors behind Journalists’ Professional Behavior. Journalism, 5(2), 131–157. https://doi.org/10.1177/146488490452002 FORET, Martin, Marek LAPČÍK a Petr ORSÁG. Média dnes: reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2023-3. HARMS, John a Douglas KELLNER. Toward a critical theory of advertising. Critical Perspectives in Social Theory. Harman, 1991, (11), 41-67. HEJLOVÁ, Denisa. Public relations. Praha: Grada Publishing, 2015. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-5022-4. Hong, Hye Hyun, "The influence of public relations on news coverage and public perceptions of foreign countries" (2007). Retrospective Theses and Dissertations. 15040. https://lib.dr.iastate.edu/rtd/15040 JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8697-7. JURÁŠKOVÁ, Olga a Pavel HORŇÁK. Velký slovník marketingových komunikací. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4354-7. KONČELÍK, Jakub, Pavel VEČEŘA a Petr ORSÁG. Dějiny českých médií 20. století. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-698-8. KOTLER, Philip. Marketing 3.0: From Products to Consumers to the Human Spirit. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, 2010. ISBN 978-0-470-59882-5. KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Přeložil Štěpánka KUDRNÁČOVÁ, přeložil Milan ŠMÍD. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-134-X. LÁBOVÁ, Alena a Barbora OSVALDOVÁ. Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0248-2. MÜLLER, Jan. Průvodce budoucností: jak si užít globální krizi, přežít pubertu umělé inteligence, počítat s vypnutým bankomatem, přeplout oceán socnetu, nebát se disrupce v rodině a oslavit návrat magie. Praha: Mladá fronta, 2018. Flowee. ISBN 978-80-204-4634-3. MUSIL, Josef. Sociální a mediální komunikace. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-7452-002-0. ROTZOLL, Kim B., James E. HAEFNER a Steven R. HALL. Advertising in contemporary society: perspectives towards understand. 3rd edition. Urbana and Chicago: University of Illinois Press, 1996. ISBN 0-252-06542-5. SALTZIS, Konstantinos a Roger DICKINSON. Inside the changing newsroom: journalists' responses to media convergence. Aslib Proceedings. Emerald Group Publishing Limited, 2008, 3(60), 216-228. SHOEMAKER, Pamela J. a Stephen D. REESE. Mediating the message: theories of influences on mass media content. 2nd ed. White Plains, N.Y.: Longman, c1996. ISBN 0801312515. SCHUDSON, Michael. Advertising, the uneasy persuasion: Its dubious impact on American society. 3rd edition. New York and London: Routledge, 1993. ISBN 0-415-08499-7. TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7096-8. TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4. TUROW, Joseph. Media Today: An introduction to mass communication. 3rd edition. New York and London: Routledge, 2009. ISBN 0-203-89534-7. URBAN, Lukáš, Josef DUBSKÝ a Karol MURDZA. Masová komunikace a veřejné mínění. Praha: Grada, 2011. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3563-4. VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-4178-9. |
Předběžná náplň práce |
Přestože normativní teorie médií trvají na striktním rozlišování redakčního obsahu a inzerce, některá komerční média mohou z různých důvodů tento požadavek porušovat. Ve výsledku pak publikum netuší, co je ještě čistě redakční obsah a co už je víceméně výsledkem různých inzertních, marketingových a PR aktivit. Cílem práce je proto zjistit, do jaké míry inzerce a další marketingové prezentace ovlivňují redakční obsah vybraných českých lifestylových médií.
V teoretické části poskytnu čtenáři přehled typů inzerce v tištěných médiích, vysvětlím, jaká očekávání od inzerce a marketingové prezentace v tištěných médiích mají samotní inzerenti a jaké důsledky může jejich vliv mít na obsah médií z hlediska liberálních i kritických teorií. V empirické části se pokusím zjistit, do jaké míry analyzovaná média obsahují zdánlivě redakční obsah, u kterého lze identifikovat skutečný původ v inzertních či marketingových sděleních. V práci uplatním své znalosti a poznatky z dvouleté praxe v PR agentuře. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor thesis's theme is the question of advertising and marketing influence on the content of Czech lifestyle printed media. The theoretical part is devoted to advertising in the press media and the introduction of the analyzed media. The practical part presents the outcomes of the quantitative analysis of three sequent editions of selected media.
The first three chapters of the bachelor thesis are dedicated to the theory. First, the thesis presents the advertising in the press media, from the general characteristics and various concepts of ads, to show the points of view of media, media workers, and advertisers. This theory is linked to in-practice experience. The theoretical concept also introduces the typology of advertising. In the third chapter, the thesis is focused on the characteristics of the selected media. The fourth and fifth chapters of the bachelor thesis are devoted to the practical part. The goal of the analysis is to confirm or disprove the hypothesis, that the cheaper media contain more content that was influenced by the advertising of marketing activities and vice versa. First, I explain the content analysis procedure, and I show the examples of particular assessment categories. Then the thesis compares the analyzed media and presents the conclusions based on the analysis. |