Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Verbální projevy studentů UK FTVS v roli učitele v rámci předmětu Teorie a základy didaktiky plavání
Název práce v češtině: Verbální projevy studentů UK FTVS v roli učitele v rámci předmětu Teorie a základy didaktiky plavání
Název v anglickém jazyce: Verbal expressions of students UK FTVS in the role of teacher within the subject Theory and Basic of Swimming Didactis
Klíčová slova: verbální komunikace, plavecká výuka, motorické učení, didaktické kompetence
Klíčová slova anglicky: verbal communication, swimming lesson, movement learning, didactic competencies
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: rigorózní práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Plavecké sporty (51-600500)
Vedoucí / školitel: PaedDr. Irena Čechovská, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.01.2020
Datum zadání: 29.01.2020
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.01.2020
Datum a čas obhajoby: 14.09.2020 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.07.2020
Datum odevzdání tištěné podoby:29.01.2020
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2020
Oponenti: prof. PaedDr. Ludmila Fialová, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: PhDr. Kristýna Hubená, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Teoretické zázemí - revize bakalářské práce, formulace problému - do říjen 2016
Projekt výzkumu
Podat projekt ke schválení etickou komisí
Rešerše doplňující literatury - průběžně, ukončit červen 2017
Sběr dat - do leden 2017
Zpracování dat - přepisy audiozáznamů a jejich analýza - říjen 2017
Formulace textu práce - do červen 2018
Seznam odborné literatury
ADAM, R., BENEŠ, M., BOZDĚCHOVÁ, I. a kol. Úvodní jazykový seminář: výklad a cvičení. Praha : Karolinum, 2014. ISBN: 978-80-246-2633-8.
ADAMOVÁ, L., REJF, L., STIEBEROVÁ, B. Komunikace a jednání s lidmi v praxi. Praha : ČVUT, 2016. ISBN: 978-80-010-6008-7.
ANDREAS, B., LIANE, F. Umění úspěšné komunikace: Jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi. Praha : Grada Publishing, 2013. ISBN: 978-80-247-5032-3.
BUCHTOVÁ, B. Rétorika – vážnost mluveného slova. 2. vyd. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN: 978-80-247-3031-6
ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Praha: SPN, 1980.
ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Praha : Karolinum, 2011. ISBN: 978-80-246-1946-6.
ČERMÁK, F. Jazyk a slovník. Vybrané lingvistické studie. Praha : Karolinum, 2014. ISBN: 978-80-246-2660-0.
ČMEJRKOVÁ, S. HOFMANNOVÁ, J., Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha : Academia, 2011. ISBN: 978-80-200-1970-7.
DEVITO, A. J. Základy mezilidské komunikace. 6. vyd. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN: 978–80–247–2018–0.
DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha : Grada Publishing, 2009. ISBN: 978-80-247-2863-6.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN: 978-80-247-1369-4.
FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha : Karolinum, 2010. ISBN: 978-80-246-1854-8.
GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN: 80-7315-104-9.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010. ISBN: 978-80-7315-185-0.
GILLNEROVÁ, I., KREJČKOVÁ, L. a kol. Sociální dovednosti ve škole. Praha : Grada Publishing, 2012. ISBN: 80-2473-472-9.
HÁJKOVÁ, E. Český jazyk a kultura mluveného projevu. Praha : UK, 2009. ISBN: 978-80-7290-407-5.
HÁJKOVÁ, E. Rétorika pro pedagogy. Praha : Grada Publishing, 2011. ISBN: 978-80-247-1990-0.
HIRSCHOVÁ, M. Pragmatika v češtině. Praha : Karolinum, 2013. ISBN: 978-80-246-2233-5.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2012. ISBN: 978-80-262-0219-6.
HUGO, J. a kol. Slovník nespisovné češtiny. Praha : Maxdorf, 2006. ISBN: 80-7345-098-4.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada publishing, 2007. ISBN: 978- 80- 247-1369-4.
JANÁČKOVÁ, L. Praktická komunikace pro každý den. Praha : Grada, 2009. ISBN: 978-80-247-2479-9.
JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN: 978-80-247-1594-0.
JANOUŠEK, J. Psychologické základy verbální komunikace. Praha : Grada Publishing, 2015. ISBN: 978-80-247-9851-6.
KAMIŠ, K. Řečová a jazyková komunikace spisovné češtiny. Praha: UJAK, 2012. ISBN: 978-80-745-2023-5.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN: 807178-253-X.
KARÁSKOVÁ, V. Některé aspekty verbálního projevu učitele ve vyučovací jednotce tělesné výchovy. In Tomajko, D.(Ed.) Didaktický proces v současném pojetí tělesné výchovy. Olomouc : Katedra učitelství tělesné výchovy UP FTK, 1996, s.25-27. ISBN 80-967692-3-5
KARÁSKOVÁ, V. Některé aspekty verbálního projevu učitele ve vyučovací jednotce tělesné výchovy. In Tomajko, D.(Ed.) Didaktický proces v současném pojetí tělesné výchovy. Olomouc : Katedra učitelství tělesné výchovy UP FTK, 1996, s.25-27. ISBN 80-967692-3-5.
KARÁSKOVÁ, V., KROBOTOVÁ, M. Rozumí žáci tomu co říkám ve vyučovací jednotce tělesné výchovy? In Tomajko, D., Válková, H. (Eds.) Efekty pohybového zatížení v edukačním prostředí tělesné výchovy a sportu. Olomouc : Katedra sportů UP FTK, 2004, s. 91-96. ISBN 80-244-0939-9.
KLAPETEK, M. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha : Grada, 2008. ISBN: 80-247-2652-1.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN: 978-80-247-1541-4.
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 1 vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
KRAUS, J. Rétorika ve světě a v evropské kultuře. Praha : Univerzita Karlova v Praze, 2011. ISBN: 978-80-246-2339-9.
LACHOUT, M. Kde bydlí řeč. Jazyk a myšlení – osvojování, modely a praxe. Praha : Metropolitan University Prague Press, 2012. ISBN: 978-80-86855-89-9.
MAREŠ, P. Úvod do lingvistiky a lingvistické bohemiky. Praha : Karolinum, 2014. ISBN: 80-2462-640-3.
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno : Masarykova Univerzita, 1995. ISBN: 80-210-1070-3.
MAŘÍKOVÁ, M. Rétorika. Manuál komunikačních dovedností. Praha : Professional Publishing, 2001. ISBN: 80-86419-10-X.
MEŠKOVÁ, M. Motivace žáků efektivní komunikací. Praha : Portál, 2012. ISBN: 978-80-262-0198-4.
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha : Graga Publishing, 2010. ISBN: 978-80-247-2339-6.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN: 80-2471-362-4.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN: 978-80-247-0738-9.
PLAMÍNEK, J. Komunikace a prezentace. Umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN: 978-80-247-2706-6.
PODLAHOVÁ, L. a kol. Didaktika pro vysokoškolské učitele. Praha : Grada Publishing, 2012. ISBN: 978-80-247-4217-5.
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN: 978-80-247-3069-1.
REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha : Grada Publishing, 2009. ISBN: 80-2473-006-5.
RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN: 80-7184-659-7.
SGALL, P., HRONEK, J. Čeština bez příkras. Praha : Karolinum, 2014. ISBN: 978-80-246-2459-4.
SKLENÁŘOVÁ, N. Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2013. ISBN: 978-80-7464-391-0.
SLAVÍK, M. a kol. Vysokoškolská pedagogika. Praha : Grada Publishing, 2012. ISBN: 978-80-247-4054-6.
SVATOŠ, T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové : Gaudeamus, 2002. ISBN: 978-80-704-1604-4.
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha : Portál, 2012. ISBN: 978-80-262-0085-7.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2014. ISBN: 978-80-262-0644-6.
TINKOVÁ, E. Rétorika aneb řeč jako nástroj. Prostějov : Computer media, 2010, ISBN: 978-80-7402-074-2.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., Pedagogika pro učitele – 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Grada Publishing, 2011. ISBN: 80-2473-357-9.
VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. 2. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN: 978-80-7367-387-1.
WERNEROVÁ, I. Komunikace pro každého. Prostějov : Computer Media, 2010. ISBN: 978-80-740-2064-3.
ZEMAN, J. Verbální a neverbální prostředky v komunikaci mládeže. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-334-5.
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. S praktickými ukázkami. Praha : Grada Publishing, 2012. ISBN: 978-80-247-7845-9.
ŽANTOVSKÁ, I. Rétorika a komunikace. Praha : Dokořán, 2015. ISBN: 978-80-7363-712-5.
Předběžná náplň práce
Cíl práce: Cílem práce je posouzení verbální úrovně studentů 2. ročníku UK FTVS v roli učitele plavání v didaktických výstupech předmětu Teorie a základy didaktiky plavání, prostřednictvím analýzy audio-záznamu v délce trvání 15 minut. Srovnávány byly osoby s vyšší pedagogickou praxí v plavecké výuce s osobami se základním plaveckým vzděláním.
Metoda: Výzkum je zaměřen na analýzu verbálního projevu učitele plavání. Pro sběr dat jsme aplikovali zúčastněné pozorování a analýzu audio-záznamů. Metoda transkripce umožnila zaznamenat výskyt sledovaných lingvistických a paralingvistických aspektů verbálného projevu. Četnost výskytu jevů byla sledována u dílčích participantů i u skupin studentů s různou mírou plaveckého vzdělání a praxe. Srovnání mezi skupinami bylo provedeno prostřednictvím průměrných hodnot a procentuálně zaneseno do grafů.
Výsledky: Verbální projevy studentů se neobešly bez závažnějších slovních prohřešků. Dominantním faktorem byla plevelná slova, jejichž výskyt byl velmi značný u všech probandů bez ohledu na dosažené zkušenosti v oblasti plavání. Analýzou výsledků jsme došli k závěru, že studenti, kteří své základní plavecké vědomosti rozšířili o doplňující výuku katedry plaveckých sportů Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, dosahovali lepších výsledků v rámci kvality verbální komunikace, než studenti se základním plaveckým vzděláním v rámci oboru Tělesná výchova a sport. I přes poměrně rozsáhlý výskyt jevů, které snižují kvalitu verbálního projevu, dosáhly slovní instrukce osob s vyšší pedagogickou praxí větší kultivovanosti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Objectives: The aim of the thesis is to evaluate the verbal level of students of 2nd year of UK FTVS in the role of swimming teacher in the didactic outputs of the subject Theory and Basics of Swimming Didactics through the agency of analysis of the audio record for a duration of 15 minutes. We compared the persons with higher pedagogical practice in swimming lesson with person with basic swimming education.
Methods: The research focused for the analysis of verbal expresion of swimming teacher. We were using the participating observation and the analysis of audio records for data collection. The transcription method made place possible occurrence of followed the linguistic and paralingvistical aspects of verbal expression. The frequency of phenomena was monitoring at individual participants and groups of students with various extent of swimming education and practice. Comparison of groups was did through the agency of average values and expressed as a percentages in graphs.
Results: The verbal expresions of the students did not without more serious verbal offence. The dominant factors were weedy words, which occurrenced for all probands without irrespective of achieved experience in swimming. By analyzing the results, we concluded that students who expanded their basic swimming knowledges with supplementary teaching of the Department of Swimming Sports at the Faculty of Physical Education and Sport of Charles University achieved better results in the quality of verbal communication than students with basic swimming education within the branch of Physical Education sport. Despite the relatively large occurrence of phenomena which reduce the quality of verbal expression, verbal instruction of people with higher pedagogical practice has achieved greater refinement.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK