Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 381)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Hodnocení žáků ve čtení s porozuměním na 1. stupni základních škol
Název práce v češtině: Hodnocení žáků ve čtení s porozuměním na 1. stupni základních škol
Název v anglickém jazyce: Evaluation of Learner´s Reading Comprehension Skills at Primary Schools
Klíčová slova: Hodnocení, formy hodnocení, klasifikace, slovní hodnocení, čtení s porozuměním
Klíčová slova anglicky: Evaluation, forms of evaluation, classification, verbal evaluation, reading comprehension
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 28.01.2020
Datum zadání: 28.01.2020
Datum a čas obhajoby: 04.06.2020 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:22.04.2020
Datum proběhlé obhajoby: 04.06.2020
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat hodnocením žáků prvního stupně základních škol, a to konkrétně v jejich dovednostech v oblasti čtení s porozuměním. Cílem této práce je definovat způsob realizace hodnocení a jeho následný vliv v oblasti čtení s porozuměním na školách, které hodnotí formou klasifikace, a na školách, kde využívají slovní hodnocení. V teoretické části bude nejprve vymezen termín hodnocení, který je dále přiblížen v kontextu výchovně-vzdělávacího procesu. Dále budou popsány základní druhy, funkce i kritéria hodnocení a pozornost bude také věnována jeho dvěma základním formám, tedy hodnocení kvalitativnímu a kvantitativnímu.

Praktická část se bude zabývat problematikou jaké formy hodnocení žáků učitelé základních škol v ČR užívají, pokud hodnotí žáky v dovednostech čtení s porozuměním. Dále se konkrétněji bude orientovat na dvě základní školy v Praze, které využívají rozdílné formy hodnocení žáků a zjišťuje, jak je na těchto školách hodnocení v dané oblasti realizováno a jaké přednosti či úskalí přináší. Na základě tohoto výzkumného šetření bude poté zjišťováno, jaký vliv mají tato hodnocení na účastníky vyučovacího procesu. V závěru diplomové práce budou navrženy adaptace daných způsobů hodnocení tak, aby co nejlépe vyhovovaly potřebám učitelů, žáků i rodičů.
Seznam odborné literatury
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.
KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2834-6.
KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina STANG. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0220-2.
STARÝ, Karel., & LAUFKOVÁ, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Portál.
MCKAY, Penny. Assessing young language learners. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2006. ISBN 0521841380.
TENNENT, Wayne. Understanding Reading Comprehension: Processes and Practices. SAGE Publications, 2015. ISBN 978-1-4462-7317-3.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.
ZIEGENSPECK, Jörg W. K problému známkování ve škole: obecná problematika a empirické výzkumy. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2002. ISBN 80-7194-402-5.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se bude zabývat hodnocením žáků prvního stupně základních škol, a to konkrétně v jejich dovednostech v oblasti čtení s porozuměním. Cílem této práce je definovat způsob realizace hodnocení a jeho následný vliv v oblasti čtení s porozuměním na školách, které hodnotí formou klasifikace, a na školách, kde využívají slovní hodnocení. V teoretické části bude nejprve vymezen termín hodnocení, který je dále přiblížen v kontextu výchovně-vzdělávacího procesu. Dále budou popsány základní druhy, funkce i kritéria hodnocení a pozornost bude také věnována jeho dvěma základním formám, tedy hodnocení kvalitativnímu a kvantitativnímu.

Praktická část se bude zabývat problematikou jaké formy hodnocení žáků učitelé základních škol v ČR užívají, pokud hodnotí žáky v dovednostech čtení s porozuměním. Dále se konkrétněji bude orientovat na dvě základní školy v Praze a okolí, které využívají rozdílné formy hodnocení žáků a zjišťuje, jak je na těchto školách hodnocení v dané oblasti realizováno a jaké přednosti či úskalí přináší. Na základě tohoto výzkumného šetření bude poté zjišťováno, jaký vliv mají tato hodnocení na účastníky vyučovacího procesu. V závěru diplomové práce budou navrženy adaptace daných způsobů hodnocení tak, aby co nejlépe vyhovovaly potřebám učitelů, žáků i rodičů.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK