Žák 1. stupně ZŠ jako člen v žákovském parlamentu
Název práce v češtině: | Žák 1. stupně ZŠ jako člen v žákovském parlamentu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Pupil at a primary school as a member of a pupils´ parliament |
Klíčová slova: | žákovský parlament, žák 1. stupně, koordinátor, člen žákovského parlamentu, demokracie ve škole, práva dětí ve škole, sociální a emocionální rozvoj dítěte |
Klíčová slova anglicky: | student parliament, 1st grade student, coordinator, member of student parliament, democracy at school, children's rights at school, social and emotional development of the child |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.01.2020 |
Datum zadání: | 10.01.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2021 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce bude mít teoreticko - empirický charakter.
Zaměření: Popsat specifičnost zapojování žáků z ročníků 1. stupně ZŠ do chodu žákovského parlamentu. Analyzovat zkušenosti základních škol se školním parlamentem a na jejich základě zpracovat příklady inspirativní praxe se zřetelem k podmínkám školy, která žákovský parlament zavádí. |
Seznam odborné literatury |
Stará, J. Výchova k demokratickému občanství na primární škole.
Dvořáková, M. Člověk v demokratickém státě. Halzbauer, Tomáš, Kamila Petrovská a Filip Hotový. Žákovský parlament. Froněk, J. Žákovský parlament na 1. stupni ZŠ. Kolůchová, A. Parlamenty dětí a mládeže. Pól, M. Demokracie ve škole. Hofbauer, B. Participace dětí a mládeže na životě společnosti. Rakušanová, P. Participace, demokracie a občanství v evropském kontextu. Kjaergaard, E. Pětkrát hurá demokracii. Hejlová, H. Práva dítěte - výzva pro učitele. Hradečná, M.; Hejlová, H.; Novotná, J. Práce učitele s právy dítěte. Bůžek, A. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Mareš. J. Komunikace ve škole. Matějček, Z. Eseje na konci kariéry. http://www.skolaprodemokracii.cz/zakovske-projekty/co-je-zakovsky-parlament.html |
Předběžná náplň práce |
V teoretické části zpracovat:
Školní žákovský parlament - funkce, cíle (v ČR, v zahraničí), práva dítěte z hlediska právního a výchovného vztahu dospělého a dítěte v práci škol. Vývojové charakteristiky žáka na 1. stupni z hlediska sociálního a emocionálního rozvoje, význam členství v parlamentu pro jedince, třídu. Funkce třídního učitele, učitelů a dalších profesí na škole v této souvislosti. Metodická podpora pro zakládání a fungování žákovského parlamentu v současnosti - analýza, posouzení. V praktické části provést kvalitativní výzkumné šetření: -analýza sdílených zkušeností pedagogů v elektronickém prostoru; -reflexe vlastní zkušenosti z role žáka - člena žákovského parlamentu; -rozhovory se žáky a učiteli (dalšími profesemi); -srovnávací případové studie žákovských parlamentů ve školách regionu Karlovy Vary; zpracování příkladů inspirativní praxe. |