Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Žák 1. stupně ZŠ jako člen v žákovském parlamentu
Název práce v češtině: Žák 1. stupně ZŠ jako člen v žákovském parlamentu
Název v anglickém jazyce: Pupil at a primary school as a member of a pupils´ parliament
Klíčová slova: žákovský parlament, žák 1. stupně, koordinátor, člen žákovského parlamentu, demokracie ve škole, práva dětí ve škole, sociální a emocionální rozvoj dítěte
Klíčová slova anglicky: student parliament, 1st grade student, coordinator, member of student parliament, democracy at school, children's rights at school, social and emotional development of the child
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 10.01.2020
Datum zadání: 10.01.2020
Datum a čas obhajoby: 09.09.2021 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:14.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2021
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce bude mít teoreticko - empirický charakter.
Zaměření:
Popsat specifičnost zapojování žáků z ročníků 1. stupně ZŠ do chodu žákovského parlamentu.
Analyzovat zkušenosti základních škol se školním parlamentem a na jejich základě zpracovat příklady inspirativní praxe se zřetelem k podmínkám školy, která žákovský parlament zavádí.
Seznam odborné literatury
Stará, J. Výchova k demokratickému občanství na primární škole.
Dvořáková, M. Člověk v demokratickém státě.
Halzbauer, Tomáš, Kamila Petrovská a Filip Hotový. Žákovský parlament.
Froněk, J. Žákovský parlament na 1. stupni ZŠ.
Kolůchová, A. Parlamenty dětí a mládeže.
Pól, M. Demokracie ve škole.
Hofbauer, B. Participace dětí a mládeže na životě společnosti.
Rakušanová, P. Participace, demokracie a občanství v evropském kontextu.
Kjaergaard, E. Pětkrát hurá demokracii.
Hejlová, H. Práva dítěte - výzva pro učitele.
Hradečná, M.; Hejlová, H.; Novotná, J. Práce učitele s právy dítěte.
Bůžek, A. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání.
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie.
Mareš. J. Komunikace ve škole.
Matějček, Z. Eseje na konci kariéry.
http://www.skolaprodemokracii.cz/zakovske-projekty/co-je-zakovsky-parlament.html
Předběžná náplň práce
V teoretické části zpracovat:
Školní žákovský parlament - funkce, cíle (v ČR, v zahraničí), práva dítěte z hlediska právního a výchovného vztahu dospělého a dítěte v práci škol.
Vývojové charakteristiky žáka na 1. stupni z hlediska sociálního a emocionálního rozvoje, význam členství v parlamentu pro jedince, třídu. Funkce třídního učitele, učitelů a dalších profesí na škole v této souvislosti.
Metodická podpora pro zakládání a fungování žákovského parlamentu v současnosti - analýza, posouzení.

V praktické části provést kvalitativní výzkumné šetření:
-analýza sdílených zkušeností pedagogů v elektronickém prostoru;
-reflexe vlastní zkušenosti z role žáka - člena žákovského parlamentu;
-rozhovory se žáky a učiteli (dalšími profesemi);
-srovnávací případové studie žákovských parlamentů ve školách regionu Karlovy Vary; zpracování příkladů inspirativní praxe.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK